عدالت برقرار شود، امنیت جانی کارگران معدنی هم بالا می‌رود
عدالت برقرار شود، امنیت جانی کارگران معدنی هم بالا می‌رود
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که در تجهیز معادن و برقراری امنیت جانی کارگران به لحاظ سخت‌افزاری مشکلات جدی داریم.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس یازدهم در واکنش به اینکه مدتی است با افزایش تلفات جانی کارگران معدنی روبرو هستیم و چه باید کرد؟ به خبرنگار کانی مگ، گفت: مشکل اصلی در این است که کار در معدن در کنار برخی شغل‌های به مراتب آسان‌تر، به عنوان مشاغل سخت شناخته شده است.
وی افزود: کارگر معدنی باید در اعماق زمین و در هوایی فوق‌العاده گرم و طاقت‌فرسا و با تهدیداتی که وجود دارد مثل مشکلات ریوی و تنفسی، کار کند و آنگاه فردی که کاری راحت‌تر در حوزه دیگر دارد، هم‌ردیف کارگر معدنی قرار بگیرد. وقتی ناعدالتی از این‌جا آغاز می‌شود، طبیعتاً جایگاه سخت بودن شغل معدن هم کم‌رنگ می‌گردد و خیلی به این افراد، نگاه ویژه نمی‌شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: باید حق و حقوق کارگران معدنی متناسب با درجه سختی کارشان باشد و ضمناً زیرساخت‌ها برای آن‌ها مهیا شود. این عزیزان، کارگران زحمت‌کش همین مرز و بوم هستند و باید مسیر ایجاد امنیت و رفاه آن‌ها را در حد مقدور مهیا کرد.
آصفری اظهار داشت: وقتی تبعیض‌ها رفع و جای آن را عدالت گرفت، یعنی گام اول در جهت اصلاح برداشته شد. از این‌رو، وزارت صمت و مرکز پژوهش‌های مجلس باید یک بار برای همیشه روی این موضوع کار کنند که کارگران معدنی در واقعیت چه حق و حقوقی باید داشته باشند و برای امنیت آن‌ها، نیاز به انجام دادن چه کارهایی است. این‌طور نیست که عده‌ای نگاه سرمایه‌داری داشته باشند و تنها دنبال استخراج و خام‌فروشی باشند و دیگران هم چیزی نگویند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در تجهیز معادن و برقراری امنیت جانی کارگران به لحاظ سخت‌افزاری مشکلات جدی داریم که ضرورت دارد در این رابطه با حفظ منافع ملی و تولیدات داخلی، روی به واردات تجهیزات لازم بیاوریم تا کمتر اخبار دردناک فوت و آسیب‌دیدن عزیزان در این بخش را شاهد باشیم.