ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی ایران فرسوده است
ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی ایران فرسوده است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که معادن کشور به صورت جدی با کمبود ماشین آلات و تجهیزات رو به رو هستند.

عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: به باور من، باید بررسی شود تا دید در این دهه‌ها، ایران چه میزان توانسته از ظرفیت‌های معدنی خود استفاده کند. این بررسی می‌تواند در حوزه‌های دیگر هم صورت بگیرد، مخصوصاً در منابع خدادادی.
وی افزود: باید برای هر کاری در یک دوره زمانی، برنامه داشت. به طور مثال شاید یک ماده معدنی اکنون نیاز ایران و کشورهای دیگر باشد و شاید ۱۰ سال دیگر، آن ماده معدنی، آن ارزش لازم را نداشته باشد، پس باید با برنامه‌ریزی اصولی کاری کنیم که این ماده معدنی در طی این ۱۰ سال به دست ما برسد تا هم در صنعت و هم در صادرات برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.
نماینده ایرانشهر اظهار داشت: برای موفقیت در بخش‌های اکتشاف، استخراج و حتی فرآوری ما نیازمند ماشین آلات و تجهیزات به روز هستیم. اکنون باید مطالعه و بررسی کنیم که میزان اکتشاف در کشورهای پیشرفته و پیشرو در حوزه معدن چقدر بوده است و ایران چقدر توانسته برای اکتشاف به عمق زمین نفوذ پیدا کند؟ این اختلاف فاحش ایران با کشورهای پیشرفته در این زمینه به خاطر نبود تکنولوژی به روز بوده است.
درخشان یادآور شد: متاسفانه نه تنها ماشین آلات در کشور در حوزه معدن رو به نوسازی نرفته که حتی تکنولوژی‌های ما در این زمینه هم، به روز نیست. بسیاری از ماشین آلات ما فرسوده است که می‌باید از رده خارج شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان کرد: برنامه‌ریزی برای نوسازی ماشین آلات و تجهیزات معدنی، بر عهده دولتمردان است، چون آن‌ها سیاست‌گذار هستند. وزارت صمت باید به صورت جدی به موضوع ورود پیدا کند و شرکت‌های تولید داخل را پای کار بیاورد و هر چقدر هم کم و کسری در این بخش دیده شد با واردات، آن را جبران کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه معدن، حرف و شعار زیاد زده شده است و امیدوارم در یکی، دو سال پیش‌رو با توجه به بحث‌های جدی که مطرح شده، شاهد خروجی‌های مثبت و متفاوت‌تر از همیشه باشیم.