نظارت بر باطله‌های معدنی به کمک اینترنت اشیا
نظارت بر باطله‌های معدنی به کمک اینترنت اشیا
شرکت ارتباطات ماهواره‌ای سیار Inmarsat راهکار تازه‌ای برای نظارت بر ذخیره‌های باطله‌های معدنی با استفاده از ابزار اینترنت اشیا ارایه کرده است.

کانی مگ،در تمام دنیا باطله‌های معدنی آثار زیست محیطی مخرب و زیان باری برجای می‌گذارند به همین دلیل شرکت‌های معدنی همیشه به دنبال یافتن راهی برای مدیریت و کاهش آثار سوء آنها هستند. از سوی دیگر نمی‌توان از باطله‌های معدنی به عنوان منابعی غیر قابل استفاده و بی‌ارزش نام برد. واقعیت این است که آنها حاوی برخی مواد معدنی با ارزشی هستند که می‌توان با بازیافت آنها ضمن جلوگیری از انباشت زبال‌ ها، نیاز بسیاری از صنایع مختلف را برطرف کرد.

شرکت‌های فعال در حوزه نوآوری در معادن به کمک تکنولوژی‌های، فناوری‌ها و علوم جدید به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش آثار سوء باطله‌های معدنی و افزایش بهره‌برداری از این منابع هستند. یکی از راه‌های جدید استفاده از ابزاری به کمک اینترنت اشیا است که می‌تواند نظارت بر ذخیره‌های آنها را بیشتر کند.

سایت ماینینگ در گزارشی اعلام کرد که شرکت ارتباطات ماهواره‌ای سیار Inmarsat راهکار تازه‌ای برای نظارت بر ذخیره‌های باطله‌های معدنی با استفاده از ابزار اینترنت اشیا ارایه کرده است. پیش از این هم اینترنت اشیا در معادن کاربردهای بسیاری پیدا کرده بود که منجر به کاهش بسیاری از مخاطرات در صنعت معدن و افزایش بهره‌وری می‌شد. با توسعه این ابزار در جهان بخش مهمی از مشکلات مرتبط با باطله‌های معدنی هم مرتفع خواهد شد.

این ابزار ارتقا یافته با نام Tailings Insight دارای یک نسخه ابری است که یک برنامه نرم افزاری به عنوان سرویس دارد و از طریق داده‌های موجود اطلاعات گسترده‌ای در رابطه با باطله‌های معدنی از منابع متعددی جمع آوری می‌کند.

نظارت واقعی بر میزان ذخیره باطله‌ها

این برنامه با حسگرهای موجود در محل و شبکه‌های ارتباطی ادغام می‌شود تا امکان نظارت در زمان واقعی را فراهم کند. همچنین از ورودی داده‌های تاریخی برای تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای پشتیبانی می‌کند. علاوه بر اینها چندین صفحه نمایش  وجود دارد که نقشه حسگر، نظارت بر زنگ هشدار، ثبت داده‌ها، عملکرد رسانه‌ها، گزارش سلامت حسگر و انتشار داده ‌ها را به کمک اینترنت اشیا در رابطه با باطله‌های معدنی ارائه می‌دهد.

نسخه ابری به پرسنل شرکت‌های معدنی و ارگان‌های خارجی، مانند تنظیم‌کننده‌ها، حسابرسان و بیمه‌گران، برای داشتن دید کامل نسبت به شرایط TSF در یک سایت معدنی و در سطح جهانی کمک می‌کند.

محققان می‌گویند، این ابزار دارای یک نسخه پلاس است که نسخه ابری و دارای یکپارچگی حسگر، اتصال لبه، اتصال ماهواره‌ای و نظارت و مدیریت خدمات مداوم را شامل می‌شود.

این ابزار به کمک اینترنت اشیا می‌توان تمام فرآیند باطله‌های معدنی را از ابتدا تا انتها کنترل‌کند، همچنین می‌تواند توافق‌نامه‌های سطح خدمات (SLA) را ارائه دهد که جمع‌آوری مداوم داده‌ها را تضمین می‌کند و به بهترین وجه از نظارت زمان واقعی پشتیبانی می‌کند.

مدیریت ایمن باطله‌های معدنی به کمک ابزارهای جدید

این پیشنهاد را می‌توان در هر معدنی در سطح جهانی نصب کرد و برای TSF های بدون اتصال قابل اعتماد، TSF هایی که به دلیل وضعیت ریسک خود نیاز به توجه ویژه دارند و برای شرکت‌های معدنی که به دنبال نشان دادن تعهد خود به مدیریت ایمن باطله هستند بسط داد.

تولیدات معادن در تمام جهان، مصرف مواد معدنی و مصارف معدنی یک رابطه مستقیم با میزان تولید باطله‌های معدنی و بهره‌وری مصرف آب و بهبود بهره‌وری انرژی به تفکیک تشریح و کاهش منطقه مرطوب/ منطقه باز در تأسیسات ذخیره‌سازی باطله، کاهش تولید مواد ریزدانه در حین سنگ‌زنی برای پایین نگهداشتن آب باطله، بهبود عملکرد تغلیط‌‌کننده باطله، کاهش تلفات آب از طریق تغلیظ‌کردن یا دفع ضایعات خمیری، کاهش تلفات آب از طریق نصب زهکشی در TSF، کاهش تلفات آب از طریق تراکم باطله، کاهش تلفات آب از طریق طبقه بندی باطله و … با هدف کاهش مصرف آب معادن دارد.

علاوه بر این‌ها، جمع آوری و استفاده مجدد از رواناب سطحی، استفاده مجدد از آب سیستم آبکشی معدن، استفاده مجدد از آب خنک کننده، استفاده مجدد از آب جدا کننده گردوغبار، استفاده مجدد از آب خاکستری و استفاده مجدد از فاضلاب محل‌های خارج از سایت و منابع آب جایگزین راهکارهایی هستند که طبق تجارب جهانی می‌توانند در حوزه استفاده مجدد از آب معدن موثر عمل کنند. در این بخش هم می‌توان از اینترنت اشیا برای مدیریت بهتر امور استفاده کرد.

نقش اینترنت اشیا در حل بحران آب معادن

بازیافت آب سطحی تأسیسات ذخیره‌سازی باطله (TSF)، بازیافت آب نشتی از تأسیسات ذخیره‌سازی باطله (TSF)، بازیافت سرریز تغلیظ‌کننده باطله‌های معدنی، بازیافت کنسانتره یا بازیافت سرریز تغلیظ‌کننده میانی و بازیافت فاضلاب معدن نیز به عنوان راهکارهایی برای تصفیه آب معادن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این موارد به کمک ابزار جدید معرفی شده  و اینترنت اشیا قابل مدیریت هستند.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان