نفس های آخر معدن انگوران
نفس های آخر معدن انگوران
علی ساطعی، مدیر معدن انگوران گفت: ذخایر روباز و زیرزمینی معدن انگوران به ترتیب تا ۳ و ۱۳ سال آینده به اتمام خواهند رسید. در نتیجه ضرورت دارد برنامه ریزی‌های لازم برای اکتشاف در راستای افزایش ذخیره در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش کانی مگ، علی ساطعی، مدیر معدن انگوران اظهار داشت: معدن انگوران بزرگ‌ترین تامین‌کننده خوراک صنایع روی کشور است اما در حال‌حاضر به نقطه انتهایی کار خود رسیده‌است و فقط ۴‌ میلیون تن از ظرفیت آن باقی مانده است.

وی افزود: باید در موضوع تکنولوژی استفاده از خاک سولفیدی تلاش بیشتری شود، چرا که در صورت ادامه روند مصرف کنونی خاک این معدن تا ۳ یا ۴ سال‌آینده به اتمام می‌رسد. ذخایر کنونی ۴ میلیون تن برآورد شده که از این میزان ۲ میلیون تن با روش روباز و ۲ میلیون تن به روش زیرزمینی استخراج می‌شود. ظرفیت سالیانه استخراج زیرزمینی ۱۲۰ هزار تن و میزان استخراج از روش روباز ۸۰۰ هزار تن به ازای هر سال است؛ بر این اساس ذخایر روباز و زیرزمینی به ترتیب تا ۳ و ۱۳ سال آینده به اتمام خواهند رسید. در نتیجه ضرورت دارد برنامه ریزی‌های لازم برای اکتشاف در راستای افزایش ذخیره در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر معدن انگوران در پایان عنوان کرد: با وجود منابع سرب و روی در منطقه، به دلیل مسائل محیط‌زیستی و قرارگیری در منطقه حفاظت شده، از فعالیت اکتشافی معدنکار جلوگیری می‌کنند.

معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماهنشان و در ۱۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده است. این معدن از نظر عیار بالای فلز، از معادن نادر در جهان است.

 

  • منبع خبر : www.irasin.ir