عبور از خام‌فروشی با عوارض صادراتی
عبور از خام‌فروشی با عوارض صادراتی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عبور از خام‌فروشی با عوارض صادراتی گفت: تا جایی که امکان دارد باید از خام‌فروشی موادمعدنی اجتناب کرد.

به گزارش کانی مگ، به تازگی تصویب‌نامه هیئت وزیران برای اخذ عوارض صادراتی ۲۳۸ مورد ماده‌خام و نیمه‌خام شامل مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مشخص و ابلاغ شد.

آقای روح‌الله عباس‌پور نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی درباره تصویب‌نامه مذکور گفت: اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سیاست کلی نظام و در بخش راهبردی اقتصادی، تا جایی که امکان دارد باید از خام‌فروشی اجتناب نمود، زیرا فرآوری موادخام و نیمه‌خام می‌تواند ارزش افزوده و درآمد ارزی و تولید ثروت بیشتر را به همراه داشته باشد که یقیناً در بهبود شرایط اشتغال در کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی درباره تصمیم دولت در مورد عوارض صادرات موادخام و نیمه‌خام افزود: واقعیت این است تصمیم‌گیری دولت در مورد عوارض صادرات موادخام و نیمه‌خام، قطعاً به‌منظور ارتقای سطح اشتغال، ارزش افزوده، درآمد ارزی و جلوگیری از صادرات موادخام و نیمه‌خام اخذ شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از تولیدکنندگان نیز گفت: در مجلس مصوباتی برای حمایت از تولید مانند قوانین رفع موانع تولید، مبارزه با قاچاق کالا و مصوبات حمایت از بخش تولید نیز وجود دارد که می‌تواند کمک مؤثری به تولیدکننده داشته باشد.

عباس‌پور افزود: استفاده از درآمد‌های حاصل از مالیات و گمرک در اداره کشور‌ها در سراسر دنیا مرسوم است، ولی اصل بر این است که تا جایی که مقدور است موادخام و نیمه‌خام وارد چرخه فرآوری شود تا به صورت خام و یا نیمه‌خام صادر نشود و با ارزش افزوده بیشتر ادغام شود که این امر می‌تواند دستاورد بسیار خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.