دومین قطب معدنی خراسان رضوی
دومین قطب معدنی خراسان رضوی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، گفت: بردسکن دومین قطب معدنی خراسان رضوی است.

امیررضا رجبی شنبه چهارم شهریورماه در آئین افتتاح کارخانه کنسانتره مس در بردسکن که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد، از بردسکن به عنوان دومین قطب معدنی خراسان رضوی نام برد.

وی با بیان اینکه رگه‌هایی از معدن آهن نیز در این منطقه شناسایی شده که در مراحل تکمیلی شناسایی است، گفت: محصولاتی از این منطقه به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارخانه کنسانتره مس بردسکن شامل واحد تولید فول‌پتاسیم مس به ظرفیت ۱۵۰۰ تن با ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است که با همت بخش خصوصی تأمین شده است.

وی افزود: این طرح نیازمند ۲.۵ مگاوات برق است که ۵۰۰ کیلووات آن تأمین شده است و مجموع ذخیره ماده معدنی مس آن برابر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

رجبی با بیان اینکه بر اساس طرح‌های تحولی استان، ۲ کارخانه مس و ۲ معدن دیگر طی سال آینده در این منطقه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اکنون در شهرستان بردسکن ۱۲ واحد فرآوری، شامل هشت واحد مس، ۲ واحد طلا و ۲ واحد آهن وجود دارد که طرح تأمین زیرساخت برق مورد نیاز مجموعه‌های آن به پیمانکار سپرده شده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از ۴۴ پروانه بهره‌برداری صادر شده که نشان از این دارد که بردسکن قطب اصلی تولید مس در استان است، به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان اشاره و گفت: خراسان رضوی اکنون قطب دوم زنجیره فولاد کشور است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه دو معدن دیگر در حوزه‌های مختلف تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: با استقرار دفتر گمرکی در شهرستان همجوار بردسکن صادرات به کشورهای دیگر بسیار آسان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن بیشترین پروانه معدن کشور متعلق به خراسان رضوی است، اظهار کرد: در خراسان رضوی بیش از ۱۰۰۰ معدن داریم که البته برخی از این معادن فعال نیستند و تقریباً ۵١ نوع ماده معدنی از ٧٠ نوع ماده معدنی کشور در استان وجود دارد.

رجبی در خصوص بهره‌برداری از معادن اظهار کرد: معادن ثروت‌های خدادادی است که باید با لحاظ حقوق عامه مردم استفاده کنیم و قابل پنهان کردن نیست، در حوزه تکنولوژی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که با حداقل خسارت ممکن به بهره‌برداری معدن بپردازیم.

وی افزود: خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در واگذاری و مزایده معادن است و در این حوزه اتفاقات خوبی رخ داده است.

  • منبع خبر : ایسنا