طرح‌های تولید فولادهای پیشرفته و سبز در فولاد مبارکه دنبال می‌شود
طرح‌های تولید فولادهای پیشرفته و سبز در فولاد مبارکه دنبال می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح‌های تولید فولادهای پیشرفته و دستیابی به تولید «فولاد سبز» در مجتمع فولاد مبارکه بعنوان صنعتی پیشتاز در عرصه جهانی دنبال می‌شود.

عباس علی‌آبادی روز جمعه در آیین افتتاح «نیروگاه شهید کاظمی» مجتمع فولاد مبارکه اصفهان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: صنعت فولاد، یک صنعت مادر است و بدون این فلز هیچ صنعتی امکان شکل‌گیری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر تحولات بزرگی در زمینه تولید فولاد در جهان بوجود آمده که کشورمان در برخی از حوزه‌ها همگام این تحولات بوده است و در بخش های دیگر هم باید بصورت پیشتار وارد شویم.

علی‌آبادی ادامه داد: استفاده از “کوره بلند” و “احیای مستقیم”، ۲ روش عمده و اصلی تولید آهن است که در هر ۲ روش انرژی و آب اهمیت زیادی دارد، البته در کشور ما بدلیل وجود مزیت گاز، بیشتر از روش احیای مستقیم استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: گاز در حُکم خوراک و آب در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است و اگر این صنعت با محدودیت گاز و آب مواجه شود، دیگر فولادی تولید نمی‌شود.

وزیر صنعت و معدن و تجارت تصریح کرد: گام مهمتر از تولیدِ فولادِ صِرف که در فولاد مبارکه دنبال می‌شود، حرکت به سمت تولید فولادهای پیشرفته و با ارزش افزوده بیشتر همچون فولادهای رنگی و ورق‌های ضدِ زنگ است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه باید به سمت تولید فولادهای پیشرفته همچون “ورق هسته” و نظایر این محصول حرکت کند تا در آینده شاهد استفاده از “فولاد هسته” تولید داخل در ژنراتورهای کشور باشیم زیرا تولید این گونه فولادها نیازهای صنعتی کشور در بخش خودروسازی و نیروگاه‌ها را تأمین می‌کند و در زنجیره ارزش صنعت کارآیی فراوانی دارد.

علی‌آبادی اظهار داشت: برنامه دیگری که در مجتمع مبارکه بعنوان صنعت پیشتاز در عرصه جهانی دنبال می‌شود، حرکت به سمت تولید فولاد سبز است که استفاده از انرژی‌های خورشیدی در آن نقش بسزایی دارد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت تاکید کرد: هم‌اکنون از روش احیای مستقیم برای تولید در مجتمع مبارکه استفاده می‌شود که این واحد بدنبال آن است که با استفاده از انرژی‌های خورشیدی، هیدروژن تولید کند و با تزریق آن به خطوط گاز، در نهایت محصولات مجتمع با مصرف گاز کمتر و بهره‌وری بیشتر تولید شود.

به گزارش کانی مگ، رئیس جمهور بمنظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص)، که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، صبح روز جمعه وارد اصفهان شد.

علاوه بر این برنامه، بازدید و افتتاح از چند پروژه مهم استان از دیگر برنامه های رئیس جمهور در این سفر است.

بازدید از خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح، افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوییل(DHT) پالایشگاه اصفهان جزو برنامه‌های سفر رییس جمهور به اصفهان است.

فولاد مبارکهٔ اصفهان اکنون مواد اولیهٔ بیش از سه هزار کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و … را تأمین می‌ کند.

این شرکت هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده کردن نیاز ارزی و حضور در بازارهای جهانی و توسعهٔ آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی، اکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

این مجتمع که در ۷۵ کیلومتری جنوب‌ غربی شهر اصفهان، در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع (۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید) استقرار یافته‌، دارای ظرفیت تولید سالانهٔ ۱۰٫۳ میلیون تُن انواع محصولات فولادی تخت، گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر است.

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته است مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد.

 

  • منبع خبر : ایرنا