در انتظار دامپ‌تراک‌های خودران در ایران
در انتظار دامپ‌تراک‌های خودران در ایران
یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان پرچم‌دار هوشمندسازی معادن شده است و طی جلساتی که با اپراتور همراه اول و وزارت مخابرات و ایمیدرو برگزار شده است، اجرای این پروژه مورد حمایت ملی قرار گرفته است.

به گزارش کانی مگ، سیدهادی حسینی اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان با سرمایه گذاری امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در حال توسعه و راه اندازی فناوری دامپ‌تراک‌های خودران برای اولین بار در ایران است.

وی با اشاره به اهمیت این طرح ملی افزود: در انتهای این پروژه که در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد پیشرفت دارد، ایران به عنوان هفتمین کشور دنیا به فناوری پیچیده و راهبردی دامپ‌تراک‌های خودران به طور کامل دست پیدا خواهد کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هدف از این فناوری را کنترل دقیق و برخط ماشین‌آلات و سیستم‌های تولید در معدن به صورت هوشمند و بدون دخالت انسان بیان کرده و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح، انقلابی در تولید معادن کشور به وجود خواهد آورد و شرکت‌های بزرگ معدنی کشور را در رسیدن به سطوح تولید در مقیاس جهانی یاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: با پیاده سازی این فناوری در کشور ضمن افزایش ساعات کار معادن به ۲۳ ساعت در روز؛ مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شکل چشمگیری کاهش و بهره وری عملیات استخراج افزایش زیادی پیدا می‌کند.

حسینی گفت: در این طرح پژوهشی ملی، معماری و طراحی سیستم کلی دامپ تراک خودران توسط یکی از برجسته‌ترین متخصصان مهندسی کنترل و اتوماسیون صنعتی کشور جناب آقای دکتر ایمان ایزدی دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده و بیش از ۳۰ تن از همکاران هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دانشکده‌های معدن، برق و کامپیوتر و مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری مستمر دارند. این پروژه تاکنون با پشتیانی شایان مشارکت معدن مس سرچشمه طی مدت ده ماه ساخته شده است و تا ۵۵ درصد از فناوری آن توسعه‌یافته که امیدواریم در ده ماه آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

به گفته حسینی، دانشگاه صنعتی اصفهان، مجری این ابرپروژه ملی کشور پرچم‌دار هوشمندسازی معادن شده است و طی جلساتی که با اپراتور همراه اول و وزارت مخابرات و ایمیدرو برگزار شده است، اجرای این پروژه مورد حمایت ملی قرار گرفته است.

وی اصلی‌ترین نیاز اجرای این پروژه را زیرساخت‌های امن و پر سرعت شبکه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر دوقلوی دیجیتالی معدن مس سرچشمه در دانشگاه صنعتی اصفهان شبیه‌سازی‌شده است که تمامی پیش‌نیازها و آزمایش‌ها تحقیقاتی برای هوشمندسازی معادن را توسعه می‌دهد.

دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ساخت دوقلو دیجیتالی معدن سرچشمه یک پروژه مهم در دانشگاه صنعتی اصفهان است که ۱۴ شرکت دانش‌بنیان، در تهیه قطعات، ساخت و پیاده‌سازی فناوری مشارکت داشتند و اکنون به محققان این امکان را می‌دهد، کلیه فرایندهای معدنی، ابزار و ماشین‌آلات را در یک محیط شبیه‌سازی‌شده دقیق، اجرا کنند.

در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه معدن‌کاری دیجیتال علاوه بر نمایش پیشرفت‌های درخشان پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در هوشمندسازی معادن، میزگرد تخصصی چالش‌ها و ارائه راهکار به‌منظور تأمین و تهیه سخت‌افزارها و زیرساخت‌های موردنیاز به‌منظور هوشمندسازی معادن به ریاست سید هادی حسینی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

  • منبع خبر : ایمنا