رعایت شیوه‌نامه‌های ESG برای معدنکاری نوآورانه الزام است
رعایت شیوه‌نامه‌های ESG برای معدنکاری نوآورانه الزام است

کانی مگ، عاطفه عبدالهی- درحال حاضر رشد شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا تا حد زیادی چگونگی انطباق آنها با فشارهای وارده از سوی محیط زیست را دچار مشکل کرده است. دولت‌ها و محیط اجتمایی و جغرافیایی منطقه، شرکت‌های معدنی را ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های ESG و آثار مفید وغیر مفید آن در فعالیت‌های خود می‌کنند. صنعت […]

کانی مگ، عاطفه عبدالهی- درحال حاضر رشد شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا تا حد زیادی چگونگی انطباق آنها با فشارهای وارده از سوی محیط زیست را دچار مشکل کرده است. دولت‌ها و محیط اجتمایی و جغرافیایی منطقه، شرکت‌های معدنی را ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های ESG و آثار مفید وغیر مفید آن در فعالیت‌های خود می‌کنند.

صنعت و معدن در حال حاضر این قدرت را در اختیار دارد که نقش کلیدی در کنترل آثار زیست محیطی سیاره‌ی زمین داشته  و در بهبود آن (زمین) اثر گذار باشد. زیرا به خوبی با فرآیندهای بازیافت مواد معدنی در محل برداشت و به چالش کشیدن آثار زیست محیطی آشنایی دارد.

منظور از شیوه‌نامه‌های ESG درصنعت معدن چیست؟

ESG مخفف Envirnomental  Social Governance است و بر سه اساس عوامل زیست محیطی، اجتمایی و حکومتی یا سیاسی استوار است. اگر طراحی و توسعه‌ نوآوری در پروژه‌های معدنی بر اساس شیوه‌نامه‌هایESG صورت نگیرد، خطرهای ESG ممکن است به مرور زمان موجب متوقف شدن عملیات معدنی یا مشکلاتی در روند آنها به دلیل آسیب‌های زیست محیطی یا اجتمایی و یا حکومتی باشد. خطراتی مانند پسماندهای معدنی، زباله، آب، تنوع زیستی، کاربری ارضی، مردمان بومی،زیباسازی، آسیب پذیری اجتمایی، شکنندگی سیاسی و … .

آسیب‌های زیست محیطی مانند وجود پسماندهای معدنی و عوامل اجتمایی مانند اشتغالزایی و عوامل حکومتی مانند کنترل مناطق مسکونی یا مناطق معدنی. در زبان انگلیسی این سه مورد را ESC می‌نامند و برای برقراری و پایداری یک معدن نیز این روزها بسیار پر کاربرد است و مقاله و گزارش‌های فراوانی در این زمینه منتشر می‌شود. رعایت شیوه‌نامه‌های ESG برای صنعت معدن یک اصل به شمار می‌رود.

 بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا این موضوع را درک کرده‌اند که برای حفظ و  بقای اقتصادی خود لازم است رویکردی مسئولانه‌ای نسبت به عوامل زیست محیطی، اجتماعی و حکومتی (ESG) در تمام سطوح عملیاتی خود داشته باشند. هنگامی که یک شرکت از این دیدگاه به مسائل معدنی خود می‌نگرد، کسب و کار آن شرکت وارد مسیری جدید می‌شود و از بقای طولانی‌تر با کیفیت‌تر و کارآمدتر بهره‌مند می‌شود. بدین صورت با استفاده از تکنولوژی‌ها و دیدگاه‌های جدید در مسیر استفاده از شیوه‌نامه‌های ESG قرار گرفته و با استفاده از تکنولوژی، افراد مناسب در مسیری مناسب قرار می‌گیرند.

اما این تنها آغاز راه است. شیوه‌نامه‌های ESG ، سکویی برای شرکت‌های معدنی به وجود می‌آورد که می‌توانند با رهبری فناوری راه‌حل‌ها و فرصت‌های بیشتری را ارئه دهند و باعث خلق زنجیره‌ای از ارزش‌ها در معدن شوند.

تنها موانعی که بر سر اهمیت نهادن به ‌شیوه‌نامه‌های  ESGدر صنعت و معدن وجود دارد، موانع ذهنی و تصورات ذهنی است.اما در زمان کنونی این موانع ذهنی درحال کنار زده شدن هستند،زیرا صنعت و معدن نیاز به پویایی و ماندگاری دارند. همیشه و تاکنون عوامل اجرایی و کاری در معدن پیوسته درحال تغییر و بهبود یافتن بوده است. این تغییرات به طور طبیعی به سمت ایجاد مهارت‌های جدید جذب استعدادها و بهبود عملکرد هستند و مسائل ESG در معدن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بخش مدیریت ومدیران ارشد در حوزه معدن باید بتوانند مقتدرانه بر روی مسائل ESG پافشاری کنند، تا اهمیت این موضوع به همه‌ی اپراتورها و عوامل اجرایی منتقل شود و آنها بداننددر مورد ESG چه چیزهایی مهم و چه چیزهایی نیاز است. علاوه بر این همکاری‌های نزدیک و پرسنل و عوامل اجرایی در تمام سطوح، بخش مدیریت باید توانایی ارتباط مؤثر با دولت‌های مربوطه را نیز داشته باشد.زیرا درحال حاضر رشد شرکت‌های معدنی بزرگ  در دنیا تا حد زیادی با چگونگی انطباق آنها با فشارهای وارده از سوی محیط زیست، دولت و محیط اجتمایی آن منطقه، در راستای توجه به شیوه‌نامه‌های ESG و اثرات مخرب خواهد بود.

استفاده از فناوری‌های نوین در راستای توجه به شیوه‌نامه‌های  ESGدر معادن

در مسیر رعایت شیوه‌نامه‌های ESG انتخاب تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی بسیار مؤثر است، به طوری که هم اکنون در دنیا آسیب‌های فراوانی به علت افزایش گازهایCO2 حاصل از ماشین‌های فرسوده را شاهد هستیم. بخش معدن به عنوان یک صنعت راه‌حل‌های نوآورانه نیازهای خود را کشف می‌کند.

به طور مثال یک شرکت معدنی بزرگ  Mining Technology company یک نرم افزار با نام Normet با قابلیت بهره‌برداری و عملیات از راه دور طراحی کرده است که بتن و بتن پاشی را کنترل می‌کند. این سیستم محیطی را طراحی می‌کند، مناسب با خواص واقعی و قابل تنظیم بتن و بتن پاشی. بدین صورت که مسئله‌ی مهم در بتن پاشی، کاهش ضایعات حاصل از این عمل است که علاوه بر کاهش گرد و غبار ایجاد شده، خسارت‌های وارده به محیط زیست را کمتر می‌کند و با صرفه جویی ۳۰درصد مواد اولیه در بهبود روند و  فرآیند و بهره‌وری صددرصدی موثر واقع می‌شود. کنترل ضایعات بتن پاشی علاوه بر کاهش هزینه در استفاده از مواد اولیه باعث می‌شود که همان مواد ضایع شده به نحو احسنت استفاده شوند و منطقه‌ی بزرگتری را پوشش دهند. بدین طریق متولیان امر در معدن با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و  توجه به شیوه‌نامه‌های ESG می‌توانند دستاوردهای مالی بیشتری داشته باشند.

صنعت معدن با گذشت زمان ملزم به رعایت ESG خواهد شد و متوجه می‌شود که باید شیوه نامه‌های ESG را در قلب عملیات خود قرار دهند زیرا اگر به آن عمل نکند، ادامه فعالیت برای این صنعت مهم سخت می‌شود.

مهمترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ بخوانید.