فرش قرمز “ایمینو” پیش روی نوآوران و فناوران بخش معدن
فرش قرمز “ایمینو” پیش روی نوآوران و فناوران بخش معدن
نخستین «مینوکمپ» ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری و پیش رویداد اینوماین ۴، با حضور فعالان و نوآوران عرصه بخش معدن و صنایع معدنی در ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش کانی مگ، در این رویداد علی بابایی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نگاه جهانی در عرصه فناوری اظهار کرد: در عصر حاضر رهبری فناورانه از سوی شرکت های صنعتی دنیا مورد اهمیت قرار گرفته و خالقان برندهای مطرح بر اساس توانمندی‌هایی که دارند خط فکری خود در توسعه تکنولوژی و فناوری های دیجیتال را تعریف می‌کنند.

او افزود: هرچه شبکه بیرونی گسترده‌تر شود احتمال ایجاد نوآوری افزایش می‌یابد، هر چه دانش ها غیر مرتبط‌تر، احتمال نوآوری بیشتر و هر چه فرآیند سنتز (در نظر گرفتن چند ایده ابداع شده از قبل و سپس یافتن راهی که به همراه یکدیگر کاربردی جدید را تشکیل دهند) ایجاد نوآوری بیشتر محتمل خواهد بود. این سه اصل، عواملی هستند که موجب سرعت بخشی به ترویج نوآوری در معادن و صنایع می‌شود.

او با اشاره به محورهای “مینوکمپ” و تاثیر چنین رویدادهایی در زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ادامه داد: خوشبختانه ایمیدرو در سال‌های اخیر برای توسعه نوآوری و فناوری در صنعت معدنکاری زیرساخت‌های خوبی ایجاد کرده و “ایمینو” می‌تواند پل ارتباطی خوبی میان دانشگاه، صنعت و نوآوری باشد.

به گفته وی، وزارت صمت نیز تعهد دارد که هر زیرساختی که در این وزارتخانه ایجاد شده است؛ از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان شرکت‌های صنعتی، دفتر مقررات صادرات و غیره و هر آنچه که شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان نیاز دارند را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد تا مشکلات آنها مرتفع شود.

فرش قرمز ایمینو پیش روی نوآوران و فناوران

در ادامه این رویداد، مجید وفایی فرد مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات مرکز نوآوری ایمینو مطرح کرد: این طرح در طول دوره فعالیتش سعی کرده نیازهای نوآورانه و فناورانه بخش معدن را احصا کند و برای تقویت این جریان از فعالان عرصه صنعت معدنکاری دعوت می‌کنیم نیازهای خودشان در زمینه نوآوری و فناوری را با ما به اشتراک بگذارند و از سویی دست جامعه نوآور بخش معدن و صنایع معدنی را با ارائه خدمات حمایتی به گرمی می‌فشاریم.

او افزود: بیش از ۴۷۰ شرکت دانش بنیان در بخش معدن شناسایی شده اما همچنان سهم این صنعت در اقتصاد دانش بنیان ناچیز است و برای تقویت زیست بوم معدن و صنایع معدنی نیاز است مشکلات شرکت‌های فناور در زمینه تامین مالی و توسعه بازار مرتفع شود.

مدیر ایمینو با اشاره به پذیرش، هدایت و راهبری ۲۵ استارتاپ برگزیده عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم با ۱۳۰ شرکت دانش بنیان ارتباط گرفته و اقدامات حمایتی کنیم و درصدد بودیم با برگزاری رویدادهای همرسانی دانش بنیان فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی نوآوری را در زنجیره تولید سوق دهیم. در این راستا امیدواریم از ظرفیت‌های تحقیق و توسعه و نوآورانه موجود در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در راستای ارتقای تجهیزات و پروسه تولید استفاده شود.

برنامه جایزه سرآمدان نوآوری

او از ارائه جایزه سرآمدان نوآوری و فناوری در چهارمین جشنواره اینوماین خبر داد و گفت: به رسم هرساله درصدد هستیم با همکاری موسسه پژوهشی و آموزشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو) با برگزاری جشنواره اینوماین، نوآوران فناور بخش معدن و صنایع معدنی را شناسایی کنیم و برای صاحبان ایده‌های معدنی و صنایع معدنی فرصت‌های جدید شناسایی کنیم. “ایمینو” به عنوان‌ تسهیلگر قصد دارد پس از این جشنواره برای ایده ‌های برتر خدمات و تسهیلگری ارتقای سطح آمادگی فناوری و تجاری سازی کند و برای همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور فضای تعامل، همفکری و خلاقیت به وجود آورد.

توجه نوآوران برای طراحی ایده، پروژه های ملی باشد

ضیاءالدین شفایی رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو (یونیدرو) در ادامه “مینوکمپ” مطرح کرد: انتقال تجربه در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی جریان مهمی است که می توان سرچشمه آن را در معادن بزرگ کشور جست‌وجو کرد و مطمئنا چالش ها و فرصت های فناورانه این معادن می تواند منبع خوبی برای ایده‌پردازی و طرح‌های نوآورانه باشد.

او افزود: یونیدرو مسئولیت بخش علمی چهارمین جشنواره اینوماین را برعهده دارد و برای تحقق اهداف آن دستمان را به روی فعالان عرصه نوآوری دراز می‌کنیم. در شرایط فعلی ایده پردازان و نوآوران بهتر است در راستای پروژه‌های صنعتی کاربردی طرح‌های نوآورانه داشته باشند یا با ایده‌های استراتژیک یا ملی صنعت معدنکاری را یاری بخشند. ضمن اینکه ایده پردازان باید ایده هایی که در بلندمدت به ثمر می‌نشیند را به جشنواره بیاورند تا بتوان با پیاده سازی این طرح ها در صنعت مشکلات ملی سال های آینده حل شود و گره ای از تولید کشور باز شود.

رئیس یونیدرو ادامه داد: با برگزاری جشنواره اینوماین به دنبال این هستیم که فرصت های همکاری و همرسانی شرکت های دانش بنیان و صاحبان کسب و کار عرصه معدن و صنایع معدنی را شناسایی و در جهت توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی حرکت کنیم.

مشاوران کنار ایده پردازان باشند

فرهاد فرشاد مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در ادامه‌ این رویداد مطرح کرد: رویکرد “ایمینو” در جمع آوری ایده و پردازش طرح ها نشان از جریان تازه ای در بخش معدن و صنایع معدنی دارد که به نظرم توسعه آن در گرو برگزاری تورهای فناورانه بیشتری در دل صنعت است. ضمن اینکه در راستای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی باید به زودی مشکل سامانه ساتع حل شود تا زودتر بتوانیم با دانشگاه ها همکاری مان را داشته باشیم.

او افزود: برای توسعه کسب و کارهای نوپا بهتر است مشاوران در کنار ایده پردازان باشند و سطح بلوغ فناوری آنها را رصد کنند و با آموزش و توانمندسازی به ارتقای نوآوران کمک کنند. ایده آنها راستی آزمایی و نتایج پایلوت کارشناسی شود.

فرشاد با اشاره به بازدید از مجموعه فناوری دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: این روزها با به وجود آمدن مرکز نوآوری و فناوری ها در دانشگاه ها صنعت و نوآوری بیشتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شده‌اند و ایمینو نیز به عنوان‌ مرکز نوآوری و یونیدرو به عنوان مجرای علمی جشنواره اینوماین می‌توانند ایده های نو و خلاقانه را شناسایی و وارد چرخه معدن و صنایع معدنی کنند.

در پایان رویداد “مینوکمپ” کارگاه ایده پردازی و خلاقیت با تدریس هادی افشاری مشاور ایمینو برگزار شد. در این رویداد که به صورت یک روزه با هدف آموزش فشرده نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی برگزار شد، به معرفی ایمینو و برنامه‌های حمایت از نوآوری و فناوری ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی پرداخت. همچنین تکنیک‌های خلاقیت و ایده‌پردازی و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی مورد بررسی قرار گرفت.

  • منبع خبر : ایمینو