سرمایه‌‌ها از معادن به بخش فرآوری مهاجرت کرده است
سرمایه‌‌ها از معادن به بخش فرآوری مهاجرت کرده است
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران به مهاجرت سرمایه‌ها از معادن به بخش فرآوری اشاره کرد.

به گزارش کانی مگ،سید رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ داد.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه،مداخله‌ها مهمترین عامل در تغییر فضای سرمایه‌گذاری بخش معدن است، اظهار داشت: مهمترین برنامه وزارتخانه در این زمینه، خروج از مداخلات است.

وی ادامه داد: امروز شاهد شرایطی هستیم که سرمایه‌ها از بخش معدن به بخش فرآوری مهاجرت کرده است.

وی بیان‌داشت: برای خروج از این شرایط با مشکلات جدی مواجه هستیم. بخش معدن به سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد.

به قیمت‌گذاری دستوری بازنمی‌گردیم

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان کرد:نیاز بالای بخش معدن به سرمایه‌گذاری موجب شده تا فشار زیادی از برخی بخش‌ها به وزارتخانه وارد ‌شود که به قیمت‌گذاری و دستکاری در قیمت محصولات معدنی بازگردیم؛ اما این موضوع را نمی‌پسندیم.

معاون وزیر صمت همچنین درخصوص واردات ماشین‌آلات معدنی، گفت: مشکل تامین ماشین‌آلات برای معادن وجود دارد. در سال‌های گذشته برای تامین نیاز معادن کشور و حمایت از تولید داخل از دوکارخانه داخلی تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین و معدنی حمایت شد؛ اما این حمایت‌ها برای بخش معدن محدودیت‌های جدی را به ارمغان آورد. .

محتشمی‌پور با اشاره به آثار و تعبات کمبود ماشین‌آلات معدنی و ایجاد محدودیت‌ها برای بخش معدن گفت: این محدودیت‌ها در چند سال گذشته سبب تراکم نیازها و همچنین انباشت ماشین‌آلات غیرفعال روی دست معادن شد.

محتشمی‌پور در ادامه تاکید کرد: امروز شرایط عوض شده و محدودیت‌ها از روی بسیاری ماشین‌آلات برداشته شده است و آمارها نیز نشان می‌دهد حجم تامین نیاز از طریق واردات نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

وی اضافه‌کرد: معادن به‌ویژه معادن کوچک مقیاس می‌توانند نسبت به تامین مالی برای خرید ماشین‌آلات ساخت داخل از طریق صندوق فعالیت‌های بخش معدن اقدام کنند.

برخی سیاست‌های قدیمی منجر به رشد فساد می‌شد

این مقام مسوول اظهار داشت: این سیاست که تعرفه‌های بالا برای ورود ماشین‌آلات در نظر گرفته شده و سپس از طریق مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ قانون معدن بخواهیم به واردکنندگان تخفیف بدهیم، پتانسیل ایجاد فساد دارد و باید به سمت کاهش تعرفه‌ها برای واردات تجهیزات مودر نیاز و خطوط تولید برویم.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: برای حمایت از ساخت داخل نیز راه‌های زیادی وجود دارد که آخرین آنها ممنوعیت‌های وارداتی است.