اصلاح قانون معادن با هدف ساماندهی معادن کشور انجام می‌شود
اصلاح قانون معادن با هدف ساماندهی معادن کشور انجام می‌شود

اصلاح قانون معادن با هدف ساماندهی معادن کشور انجام می‌شود

به گزارش کانی مگ،‌یوسف داوودی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به طرح اصلاح قانون معادن در این کمیسیون به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ساماندهی به معادن کشور در دستورکار قرار گرفته است تا معادنی که غیرفعال هستند؛ اما مجوز فعالیت آن‌ها همچنان باطل نشده است و تا کنون در زمینه استخراج و فعالیت معدنی گامی برنداشت‌اند، فعال شوند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: با توجه به شرایط  کشور و نیاز به درآمدهای ارزی، صادرات محصولات و زنجیره نهایی معادن تولید شده در کشور می‌توان نیاز ارزی و کمبودها در این امر را جبران کرد، در واقع ورود معادن به چرخه اقتصاد و صادرات می‌تواند کمک بزرگی به شرایط اقتصادی کشور باشد.

معادن جایگزین درآمدهای ناشی از نفت و گاز

وی تاکید کرد: معادن می‌توانند بهترین جایگزین مناسبی برای درآمدهای ناشی از نفت و گاز باشند، ایران از تنوع معدنی خوبی برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. معادن فلزات ایران به راحتی می‌توانند فعال و درآمدهای ارزی مناسبی برای کشور به ارمغان بیاورند.

این نماینده مجلس به آثار دیگر فعال‌سازی معادن اشاره کرد و گفت: علاوه بر ارزآوری معادن با صادرات محصولات نهایی، می‌توان به آثار آن بر اشتغالزایی و درآمدزایی برای مناطق معدنی اشاره کرد. از سوی دیگر با درآمد ارزی معادن می‌توان تکنولوژی کشور را ارتقاء داده و سرعت رشد اقتصادی را افزایش داد.

داوودی با تاکید بر این که ضعف معادن در خام فروشی است، بیان کرد: در اصلاح قانون معادن به این ضعف نیز پرداخته شده است و تلاش می‌شود جلوی خام فروشی را تا جایی که امکان دارد، گرفت. در قانون زمان بندی شده است که معادن در هر بازه زمانی چه بسترهایی را باید فراهم کنند تا در نهایت زنجیره تولید معادن تا انتها پیش برود و دیگر شاهد خام فروشی نباشیم.

طرح اصلاح قانون معادن فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار

وی تاکید کرد: در طرح اصلاح قانون معادن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای تامین منابع  مورد نیاز معادن و تهیه تجهیزات معدنی در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ایجاد جاذبه برای جذب سرمایه‌گذاری در معادن تاکید کرد: برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سرمایه‌گذاری خارجی مواردی دیده شده است که باید از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن کشور این اقدامات صورت گیرد.