فناوری؛ کلید انقلاب صنعتی چهارم
فناوری؛ کلید انقلاب صنعتی چهارم

فناوری کلید انقلاب صنعتی چهارم است

کانی مگ،‌محمد قهرمانی کوشان-در انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌ها پیوند بین انسان و صنعت را تغییر داده و روش‌های تازه‌ای برای آن ایجاد کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، انقلاب صنعتی چهارم، همانند انقلاب‌های پیشین، توان افزایش سطح درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی مردم جهان را به ارمغان می‌آورد. کارشناسان معتقدند، تنها یک چهارم دارندگان کسب و کار جهان نسبت به  انقلاب صنعتی چهارم اشراف دارند و جمعیت کثیری از دارندگان کمپانی‌ها هنوز هیچ برنامه‌ای برای انقلاب صنعتی چهارم ندارند.

نیروهای محرکه انقلاب صنعتی چهارم

برای دریافت مفهوم واقعی انقلاب صنعتی چهارم باید دید که چگونه سیستم فیزیکی سایبری راه‌ها و روش‌های تولید را در کمپانی‌های بزرگ و کوچک تغییر خواهد داد.

در رویدادهای بین‌المللی پیرامون انقلاب صنعتی چهارم مباحث مختلفی مانند چالش‌ها و دستاوردهای آن مورد بررسی قرار می‌گیرد؛اما نکته این است که تغییرات همیشه فرصت‌های بیشتری را فراهم می‌کنند.

انقلاب صنعتی چهارم بدون شک چالش‌های بزرگی برای تولیدکنندگان و نیروی انسانی دارد. آینده جهان با انقلاب صنعتی چهارم چالش‌های بزرگی خواهد داشت. مهمترین سرفصل‌های انقلاب صنعتی چهارم عبارتند از: چالش آینده،‌ راهی که نسل آینده برای تولید باید در پیش بگیرد، مکاترونیک که عبارت است از توانایی تغییر برای اتوماسیون کارخانه‌ها،‌ دستگاه‌هایی که سیستم سایبری فیزیکی را به هم متصل می‌کنند، اثرگذاری مکاترونیک در تولیدات آینده، و…

چالش‌های آینده در انقلاب صنعتی چهارم

یکی از مهمترین چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم در بخش تولید است. بر اساس آمار رسمی جمعیت جهان در حال رشد و توسعه چشم‌گیری است. همین رشد جمعیتی آن‌چنان که فرصت‌های بسیاری در زمینه نیروی انسانی برای صنعت جهان به وجود می‌آورد، می تواند به یک چالش جدی تبدیل شود.

باتوجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در انقلاب صنعتی چهارم، می‌توان گفت، تولید به وسیله یکی از ده عامل اصلی انجام می‌شود. در این چرخه ۹ تن از عوامل دیگر خارج شده  در نتیجه موجی از نیروی انسانی بیکار جهان را فرا می‌گیرد. از سوی دیگر کاهش انرژی  و بالا رفتن مصرف منابع به وسیله یکی از فاکتورهای تولید در کارخانه‌ها، می‌تواند چالش جدی کاهش منابع را به وجود آورد.

در کارخانه‌های انقلاب صنعتی چهارم ربات‌ها توانایی فعالیت ۲۴ساعت را دارند. در نتیجه یک کارخانه علاوه بر اینکه حجم تولید خود را بالا می‌برد منابع بیشتری را برای تولید مصرف می‌کند، ‌خود این موضوع می‌تواند یک خطر جدی برای منابع طبیعی جهان باشد؛اما ربات‌های هوشمند توانایی این را دارند که به صورت سیستماتیک از برخی عوامل فاکتور گرفته و به چرخه تولید سرعت و دقت بیشتری بدهند که در نتیجه از میران آلودگی‌ها به صورت قابل توجهی کم می‌شود.

مدیریت و پیشگیری از  چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم

بدون شک چالش‌ها قابل مدیریت و پیش بینی هستند. چالش‌های قابل مدیریت در انقلاب صنعتی چهارم عبارتند از: بالا بردن توانایی و تخصص نیروی انسانی،‌تقویت کسب و کارهای کوچک،‌ افزایش ارتباط میان انسان و ربات‌ها، توجه بیشتر به محیط زیست و منابع طبیعی و … 

ملزومات مدیریتی چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم

 در انقلاب صنعتی چهارم باید به نیازهای امروز و آینده توجه کنیم. انقلاب صنعتی چهارم در دنیا شکل گرفته است. در نتیجه پایش امروز است که آینده‌ای بهتر را رقم می‌زند. برای جلوگیری و مدیریت هر چه بهتر چالش‌ها باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. یکی از  مواردی که تمامی کمپانی‌های جهان در انقلاب صنعتی چهارم باید به آن توجه کنند، به حداکثر رساندن سود و حداقل رساندن سرمایه‌گذاری‌ها است.

در دنیای جدید دامنه ریسک سرمایه‌گذاران بسیار پایین است. یک کمپانی موفق در انقلاب صنعتی چهارم باید از کمترین میزان سرمایه‌گذاری بیشترین سود را برداشت کند. در غیر این صورت موج تازه‌ای که جهان را در بر گرفته آن را به سوی نابودی می‌برد. خواب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های دیربازده در انقلاب صنعتی چهارم معنا و مفهوم خاصی ندارد. هر چه سرعت بازده و سود یک سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، میزان چالش یک کمپانی در انقلاب صنعتی چهارم کمتر خواهد شد.  

یکی دیگر از راه‌هایی که کمپانی‌های بزرگ را از هر گونه چالش و بحران در  انقلاب صنعتی چهارم حفظ می‌کند ایجاد ارزش افزوده به وسیله کمترین بهره‌برداری و مصرف منابع است. یکی از محورهای اصلی انقلاب صنعتی چهارم، مصرف کمتر منابع و مدیریت در بهره برداری از منابع طبیعی است. کمپانی‌های بزرگ در انقلاب صنعتی چهارم راهی جز ایجاد ارزش افزوده در تولیدات خود ندارند. در غیر این صورت نه تنها منابع فراوانی را از بین می‌برند؛ بلکه  با چالش جدی تولید بی‌کیفیت رو به رو می‌شوند که در کمترین زمان آن‌ها را از گردونه خارج می‌کند.

راه‌حل پیشنهادی

این چالش‌ها مانند قفلی هستند که هر یک کلید خاص خود را دارند. فنلوری مانند کلیدی است که در انقلاب صنعتی چهارم برای قفل تولید به کار می‌رود. سیستم هوشمند مکاترونیک به پردازش اطلاعات شناختی می‌پردازد و به صورت خودکار و آسان پیکربندی کرده و سیستم‌های اتوماسیون را خودکار تشخیص می‌دهد.

استفاده از این سیستم هوشمند در کارخانه‌ها دیگر امری بدیهی و یا اجباری است. فناوری‌هایی از این دست باعث می‌شوند که کارخانه‌ها در انقلاب صنعتی چهارم همزمانی که محصولات با کیفیت  تولید می‌کنند،‌بهره‌وری را بالا برده و از هدررفت منابع جلوگیری کنند.

تغییر روش‌ها و راه‌های تولید در انقلاب صنعتی چهارم

بدیهی است که در دنیای امروزی به خودی خود اینترنت پا به  کارخانه‌ها گذاشته است.  به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که انقلاب چهارم صنعتی بر این بستر شکل گرفته است. تولید به کمک ارتباطات دیجیتالی مهمترین اتفاقی است که در انقلاب صنعتی چهارم اغلب اتفاق می‌افتد.

انقلاب صنعتی چهارم به معنای واقعی تولید بر مبنای ارتباطات دیجیتالی است و در بیشتر اوقات به سادگی  می‌گوید که اینترنت می‌تواند یک کارخانه را بسازد.  

در بیشتر اوقات انقلاب صنعتی چهارم شامل مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های گسترده و فراوان است. این تکنولوژی‌ها اعم از سیستم‌های تولید کننده آگاه که بیشتر به وسیله ربات‌ها انجام می‌شود،‌ مواد جدید، پیرینترهای سه بعدی و چهار بعدی و … است.

اشراف شرکت‌های بزرگ جهان به روند انقلاب صنعتی چهارم

درست است که ما در بطن انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم؛ اما هنوز کمپانی‌های بسیاری در جهان وجود دارند که نمی‌دانند انقلاب صنعتی چهارم چیست و چه برنامه‌ای باید برای آن داشته باشند.

محصولات تولید شده بر بسترهای اینترنت به زودی جهان را در بر می‌گیرند؛ اما کمپانی‌های بسیاری نمی‌دانند که با این پدیده چه کار باید بکنند و چگونه در برابر ظهور این محصولات آمادگی پیدا کنند.

آماده ساختن بازار برای به رسمیت شناختن یک مفهوم(concept) یکی از موارد و اصولی است که صاحبان کمپانی‌ها باید به آن توجه داشته باشند. بر اساس پیش بینی‌ها تنها یک چهارم دارندگان کسب و کار جهان نسبت به انقلاب صنعتی چهارم مطلع هستند. آن‌ها از فرصت‌ها و چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم آگاه هستند و اشراف کامل نسبت به آن دارند.

از سوی دیگر یک چهارم دارندگان کسب و کار جهان هیچ اشراف و اطلاعی نسبت به انقلاب صنعتی چهارم نداشته و هیچ برنامه‌ای برای پیوستن به آن ندارند. باقی مانده دارندگان کسب و کار جهان نیز شناخت نسبتا کمی نسبت به این موضوع دارند.

به نظر می‌رسد، مهمترین الگو برای انقلاب صنعتی چهارم این است که دارندگان کسب و کار نباید آن را دست کم گرفته و یا نسبت به شناسایی آن بی‌تفاوت باشند. باید بدانیم  که انقلاب صنعتی چهارم،‌ظهور کارخانه‌های هوشمند و مواردی از این قبیل بزرگترین تاثیرگذاران اقتصاد جهان هستند.

پس کمپانی‌ها مجبور به شناخت آن و برنامه‌ریزی برای آن است.به طور کلی انقلاب صنعتی چهارم  یک مفهوم است؛ بنابراین کمپانی‌های بزرگ باید برای ساخت  و تولید محصولات خود و حتی ارائه خدمات محور فناوری را در مدل کسب  وکار خود پیاده سازی کنند.