شتابدهنده‌ای برای حمایت از ایده‌های دانش بنیان معدنی /واحد مرکزی خبر از سازندگاه کانی بوم بازدید کرد
شتابدهنده‌ای برای حمایت از ایده‌های دانش بنیان معدنی /واحد مرکزی خبر از سازندگاه کانی بوم بازدید کرد

به گزارش کانی مگ، سازندگاه کانی بوم صبح ۲۷ مهرماه میزبان تیم واحد مرکزی خبر بود. در این دیدار تیم واحد مرکزی خبری به سرپرستی خانم افروز اسلامی همزمان با بازدید از سازندگاه کانی بوم از استارت آپ‌های این سازندگاه بازدید کرده و گپ و گفتی با آنها داشتند. اشتغالزایی برای بیش از ۴۰ فناور […]

به گزارش کانی مگ، سازندگاه کانی بوم صبح ۲۷ مهرماه میزبان تیم واحد مرکزی خبر بود. در این دیدار تیم واحد مرکزی خبری به سرپرستی خانم افروز اسلامی همزمان با بازدید از سازندگاه کانی بوم از استارت آپ‌های این سازندگاه بازدید کرده و گپ و گفتی با آنها داشتند.

اشتغالزایی برای بیش از ۴۰ فناور نخبه کشور

در این دیدار اردلان علیشاهی، مدیرعامل سازندگاه کانی بوم، گفت: سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم، با هدف توسعۀ زیرساخت‌های فعالیت‌ دانش‌بنیان معدنی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در بخش معدن و صنایع معدنی با تمرکز بر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین راه‌اندازی شده است و وظیفه هدایت، حمایت و راهبری استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه را برعهده دارد.

وی گفت: مهمترین هداف این سازندگاه، حمایت از راهکارهای هوشمندی است که در بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری و ایمنی در معادن مؤثرهستند.

وی تصریح کرد: اقدامات این سازندگاه در چند ماه گذشته منجر به اشتغالزایی بیش از ۴۰ فناور نخبه در کشور شده است. البته با هدف حمایت و تکمیل زنجیره ارزش معدنی کشور و همچنین پیاده سازی فناوری‌های بومی، همکاری‌ها و تفاهم‌های مناسبی را با شرکت‌های معدنی و صنعتی داشته‌ایم.

زمین هوش؛ شناسایی ذخایر پنهان  

محمدعلی عابدینی، بنیان‌گذار استارت آپ زمین هوش، در این دیدار به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: علی رغم قرارگیری ایران در سطح بالایی از ذخایر مس، حدود ۴۰ سال است که هیچ ذخیره و اکتشافی در کلاس جهانی انجام نشده است. تیم زمین هوش به کمک داده‌های ماهواره‌ای و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده در جهت دهی اکتشاف این ذخایر فعالیت می‌کند.

وی افزود: این تیم با حمایت و راهبری سازندگاه‌های کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم و با بهره‌مندی از افراد با تجربه در حوزه‌ی عملیات اکتشافی ذخایر معدنی، تلاش خود را برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاران معدنی از ابتدای مراحل اکتشاف تا دریافت گواهی کشف انجام می‌دهند.

ایمنی معادن با معدن هوشمند مبتکران

نیما عطایی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مبتکران اشیاء هوشمند در این بازدید به خبرنگار واحد مرکزی خبر، گفت: «معدن هوشمند مبتکران» محصولی است که با هدف ایمنی معادن و حفظ جان معدنچیان تولید شده است.

وی افزود: در ایستگاه‌های سنجش وضعیت هوا، از جمله گازهای خطرناک، گازهای قابل انفجار، سنجش سازه‌های زیرزمینی و پیش بینی خطرهای ناشی از نشت گاز اهمیت دارد که برای آن راهکار ارایه شده است.

ارایه روش‌های هوشمند برای مدلسازی و تخمین ذخایر معدنی

سعید قاسم زاده، بنیان‌گذار استارت آپ پیگر اسکن در این برنامه به خبرنگار واحد مرکزی خبر، گفت: استارتاپ پیگر اسکن با تهیه و توسعه دستگاه تصویربردار مغزه‌های حفاری و نرم‌افزارِ تحلیل تصاویر مغزه بر پایه هوش مصنوعی، روشی هوشمند را برای تعیین لیتولوژی، آلتراسیون و شکستگی‌ها به همراه نمودار آنالیز شیمیایی عناصر مغزه‌ها جهت مدلسازی و تخمین ذخایر معدنی فراهم کرده است.

وی افزود: دستگاه تصویربردار این استارت آپ اطلاعات و تصاویر مغزه را به صورت یک بانک اطلاعاتی جامع و دیجیتال، مستند و مدون می‌کند و نیاز به کنترل مغزه‌ها در انبار مغزه و نموداربرداری مجدد را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین به کاربر خبره وقت بیشتری را برای مطالعه دقیق‌تر و تفسیر بهتر مغزه‌ها بجای صرف زمان برای نمودار‌‌برداری می‌دهد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر امکان استفاده از روش‌های پردازش تصویر، یادگیری ماشین و الگوریتم‌های هوشمند برای تشخیص و نموداربرداری خودکار لیتولوژی، ماده معدنی و پارامترهای دیگر را فراهم می‌آورد و با رقومی‌ترشدن داده‌ها، تصمیم‌‌گیری‌های مدیریتی کمک می‌کند.

ماین ایکس؛ ارایه دهنده خدمات بر پایه فناوری واقعیت افزوده

سبحان عابدین نژاد، مدیر فنی استارت‌آپ ماین ایکس، در این رویداد در تشریح ماین ایکس گفت: استارت‌آپ‌ ماین‌ایکس (MineX) با بهره‌گیری از فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، روش‌های نوین آموزشی را در اختیار فعالان حوزۀ معدن کشور قرار ‌دهد.

وی افزود:  با استفاده از خدمات این استارت‌آپ که پیش‌تر در مهارت‌آموزی ایمنی پرسنل فولاد مبارکه در سالن صنعتی جرثقیل به کارگرفته شده است، مدیران معادن می‌توانند حوادثی را که ممکن است حین کار در معدن رخ دهد، شبیه‌سازی کنند و پرسنل خود را در نزدیک‌ترین حالت به محیط واقعی این حوادث قرار دهند تا با آموزش دقیق، ریسک کار در محیط معدنی و صنعتی را کاهش دهند. استارت‌آپ ماین‌ایکس این امکان را ایجاد می‌کند که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به ژئوتوریسم، با کمترین هزینه و در کمال امنیت و به‌شکلی جذاب، از دوردست‌ترین و پرخطرترین نقاط معادن یا کارخانه‌ها بازدید کنند و حضور در یک تور مجازی را تجربه کنند

وی تاکید کرد: به‌علاوه امکان بهره‌مندی از این فناوری‌ها در امور تبلیغاتی معادن نیز وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند در نمایشگاه‌های حضوری یا مجازی برای نمایش وسعت و ظرفیت فعالیت‌های خود استفاده کنند.

این فعال دانش بنیان حوزه معدن، اظهار داشت: همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا در معامله‌های خرید و فروش معادن، خریدار در محیطی شبیه‌سازی‌شده و سه‌بعدی، بتواند از محیط معدن یا کارخانه بازدید کند. از دیگر کارکردهای پلتفرم واقعیت گستردۀ این استارت‌آپ، نمایش داده‌های پیچیده معادن در یک ماکت مجازیِ تعاملی (از جمله میزان پیشرفت و نتیجه عملیات)، تسهیل عملیات تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعتی و تجربه مجازی عملیات استخراج در معادن است.