موافق انتزاع هستم
موافق انتزاع هستم
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان گفت: ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی تصمیمی اشتباه بود و این اقدام آسیب زیادی به همراه داشت.

به گزارش کانی مگ، رمضان بهرامی، اظهار کرد: ادغام وزارت بازرگانی با صنعت و معدن اشتباه بود و منجر به آسیب در حوزه بازرگانی شد.
وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ طرح انتزاع و ادغام برخی وزارتخانه‌ها مطرح شد، افزود: دوستان اگر تصمیم به ادغام یا انتزاع وزارتخانه‌ای می‌گیرند حتماً باید دلیل کافی و محکمی پشت این موضوع باشد تا پس از یک دهه از آنچه تصویب شده، منصرف نشوند.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان ادامه داد: این تصمیم را اگر پشت میز نشینان و مجلسی‌ها بدون مشورت از بخش خصوصی بگیرند، جفای بزرگی به حوزه کسب و کار می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت چنین اقداماتی را با هدف کوچک سازی دولت انجام داده گفت: کوچک سازی دولت از این طریق امکان‌پذیر نیست و تنها راه واگذاری امور به بخش خصوصی است.
وی موضوع ادغام یا انتزاع وزارت صنعت و معدنی از بازرگانی را تصمیمی سرنوشت ساز دانست و اضافه کرد: نزدیک به ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در وزارت صنعت و معدن انجام می‌شود و حساسیت این موضوع بسیار روشن است.

بهرامی خاطرنشان کرد: جای تعجب دارد که به همین سادگی دولت ظرف یک دهه، تغییراتی ایجاد کرده و در نهایت از این تغییرات منصرف شده است.
وی ادامه داد: با ادغام وزارت صنعت با وزارت بازرگانی تمامی زیر ساخت در حوزه نیروی انسانی و تجربه در خانواده صنعت و‌ معدن و بازرگانی، اعم از تجارت داخلی و خارجی از بین رفت.

به گفته رئیس خانه صنعت و معدن گلستان، گستردگی کار در حوزه صنعت معدن و تجارت باعث شد تا وزیر این حوزه در سال گذشته مورد بازخواست و فشارهای زیادی قرار بگیرد که این ناشی از وسعت و گستردگی هر حوزه می شود.
وی معتقد است: هر یک از حوزه های صنعت، معدن و بازرگانی به صورت مجزا و در قالب وزارتخانه ای جدا باید تشکیل شود تا بتوانند حوزه وظایف خود را به خوبی اجرا کنند.

بهرامی یادآور شد: ادغام وزارت صنعت با بازرگانی تصمیمی اشتباه بود که در دهه ۹۰ انجام گرفت چرا که حوزه صادرات و واردات از پیش قراولان بخش اقتصاد در دوران تحریم‌ها به شمار می‌روند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند با این حال در یک بازه زمانی حساس، حوزه بازرگانی با وزارت صنعت ادغام شد.

وی با بیان اینکه دولت‌ها در دوره‌های مختلف همواره در حال آزمون و خطا هستند، افزود: تاوان تمام این تصمیمات اشتباه را همواره بخش خصوصی باید پرداخت کند که البته بخشی هم گریبان مصرف کننده را به واسطه آسیب به حوزه تولید، می‌گیرد.
رئیس خانه صنعت و معدن گلستان ضمن تاکید بر اینکه ادغام وزارت بازرگانی و صنعت و معدن اقدامی غیر کارشناسی بود، اضافه کرد: شاید دولت به زعم خودش با این تصمیم قصد کوچک سازی بدنه فربه اش را داشت اما همیشه حذف یک کرسی از استان یا کشور نشاندهنده کوچکسازی دولت نیست.

وی معتقد است: به جز تفکیک وزارت بازرگانی، بخش معدن هم باید به صورت مستقل و در قالب وزارتخانه ای ایجاد شود چراکه در حوزه معدن بسیار وقت گیر و زمانبر است.
بهرامی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم از حوزه معدن بهره‌وری داشته باشیم، تلفیق این دو وزارتخانه باهم است که حاصل آن خام فروشی شده است.
وی تاکید کرد: خواسته بخش خصوصی فراتر از انتزاع وزارت بازرگانی از صنعت معدن است. باید وزارت معدن هم به صورت مستقل به کارش ادامه دهد.

رئیس خانه صنعت و معدن در خاتمه یادآور شد: در ضمن اگر در ۵۰ سال گذشته دقت کنیم نزدیک به شش وزارت خانه امروز تبدیل به یک وزارت خانه شده که این هم نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد.

  • منبع خبر : خانه صنعت، معدن و تجارت ایران