موافقت ایمیدرو با نصب ۲ چرخ ریخته‌گری در کارخانه فولاد قاینات
موافقت ایمیدرو با نصب ۲ چرخ ریخته‌گری در کارخانه فولاد قاینات

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، حمید ملانوری به منظور بررسی نحوه تامین آب کارخانه فولاد قاینات و برنامه‌ریزی برای شتاب‌بخشی به روند فعال‌سازی صد درصدی این واحد تولیدی با “محمد آقاجانلو” مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و دیگر متولیان این حوزه در تهران دیدار داشت. وی در این نشست هم‌اندیشی به تشریح ظرفیت‌ها و […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از ایرنا، حمید ملانوری به منظور بررسی نحوه تامین آب کارخانه فولاد قاینات و برنامه‌ریزی برای شتاب‌بخشی به روند فعال‌سازی صد درصدی این واحد تولیدی با “محمد آقاجانلو” مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و دیگر متولیان این حوزه در تهران دیدار داشت.

وی در این نشست هم‌اندیشی به تشریح ظرفیت‌ها و موقعیت خراسان جنوبی پرداخت و گفت: این استان با وجود ظرفیت‌های بکری که دارد، از داشتن واحدهای صنعتی بزرگ که منشأ تحول باشند، محروم است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: به جهت اهمیت این موضوع همه مدیران استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کسانی که صاحب نفوذند در این زمینه مداخلاتی داشته‌اند.

وی به ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ما در خراسان جنوبی ۴۸ نوع کانی معدنی داریم که فقط بخشی از آنها فرآوری می‌شود.

ملانوری افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم به حد و اندازه ظرفیت موجود از معادن استان در اشتغال و صنعت بهره‌مند شویم.

وی از راه‌اندازی فولاد قاینات به عنوان انقلاب صنعتی در استان نام برد و گفت: در کنار چند واحد صنعتی بزرگ استان همچون کویر تایر، سیمان باقران، سیمان قاین و منیزیم سربیشه، فولاد نیز دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: فولاد می‌تواند با ایجاد انگیزه در دیگر سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی به رشد و توسعه استان کمک کند.

وی افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی در امنیت سرمایه‌گذاری رتبه اول را دارد اما در جذب سرمایه‌گذار هنوز در حد و اندازه استان توفیق نداشته‌ایم.

ملانوری گفت: لحاظ کردن مشوق‌های ویژه برای ترغیب سرمایه‌گذاران، خواسته ما از رئیس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور به استان بود و حضور سرمایه‌گذاران به‌ویژه از حوزه دولتی می‌تواند در توسعه فرهنگ منطقه هم تأثیرگذار باشد و مردم را نیز به سرمایه‌گذاری ترغیب کند.

وی بیان کرد: کارخانه فولاد قاینات در حال حاضر زمینه اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم آورده و قطعا با توسعه‌ای که در برنامه است، اشتغالزایی نیز بیشتر خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی به ۲ دغدغه بزرگ تامین مواد اولیه و آب برای این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: بنا به توضیحات متولیان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه فولاد، صنعتی آب‌بر است افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی منطقه خشک و کم‌آب است، موضوع تامین آب این کارخانه دغدغه بزرگی محسوب می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: چاه‌هایی که در محدوده حفر شده در حال حاضر پاسخگوی نیاز کارخانه هست اما در ادامه کار و با توسعه این واحد، آب بیشتری نیاز است.

وی با بیان اینکه مهمترین منبع آبی که می‌توان به این واحد تخصیص داد، پساب فاضلاب شهر قاین است گفت: شبکه فاضلاب قاین با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و میزان آب استحصالی از آن ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

استاندار خراسان جنوبی انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادی بین شرکت ملی فولاد و شرکت آب و فاضلاب را پیشنهاد داد و افزود: مشارکت شرکت فولاد در اجرای پروژه فاضلاب قاین به کار شتاب می‌بخشد و هم اینکه آب مورد نیاز کارخانه زودتر تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: کارخانه فولاد ایجاد شده و وظیفه همه ماست که کمک کنیم این واحد زنده روز به روز توسعه پیدا کند.

بنابر این گزارش پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی، موافقت ایمیدرو با نصب و راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری اسلب و بیلت در کارخانه فولاد قاینات را به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته (سیزدهم آبان) از کارخانه فولاد قاینات بازدید کرد و گفت: خط احیای این کارخانه که آهن اسفنجی تولید می‌کند، آماده افتتاح رسمی است.

ملانوری افزود: با اقدامات خوبی که انجام شده خط احیا در حال فعالیت آزمایشی است.

طرح فولاد قاینات در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجراست و فاز اول این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن در حال تولید آزمایشی است.

فاز دوم کارخانه و تولید فولاد نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.