مدیریت حلقه مفقوده توسعه معادن است
مدیریت حلقه مفقوده توسعه معادن است

به گزارش کانی مگ، شهریار حیدری با بیان اینکه ایران از منابع عظیم خدادادی برخوردار است، گفت: ایران در حوزه معادن یکی از کشورهای قوی است؛ اما کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا درست بهره‌برداری نشده است، یکی از ضعف‌های رویکرد دولت به مدیریت معادن برمی‌گردد. نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: […]

به گزارش کانی مگ، شهریار حیدری با بیان اینکه ایران از منابع عظیم خدادادی برخوردار است، گفت: ایران در حوزه معادن یکی از کشورهای قوی است؛ اما کمتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا درست بهره‌برداری نشده است، یکی از ضعف‌های رویکرد دولت به مدیریت معادن برمی‌گردد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: اگر تمام معدنداران کشور را جمع کنید بدون استثنا به عملکرد دولت نقد دارند، دولتی‌ها هم به معدنداران نقد دارند. مشخص است که حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که آن هم به نوع مدیریت و رویکرد دولت به معادن، رویکرد معادن به دولت بر می‌گردد. در نهایت به ضرر کل حاکمیت تمام می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: معدن چه در اختیار دولت باشد چه بخش خصوصی سرمایه ملی است باید در راستای سرمایه ملی استفاده شود با کمال تاسف تاکنون چنین نشده است و نگاه‌ها و رویکردها متفاوت بوده است.

این نماینده مجلس اشکال را در سه بخش عنوان کرد و گفت: ضعف ساختاری در دولت، نحوه واگذاری معادن و نحوه بهره‌برداری و چگونگی بهره‌برداری و خام فروشی باعث شده است که از معادن به درستی استفاده نشود و متاسفانه از موقعیت و منابع به درستی بهره‌مند نباشیم.

حیدری با بیان اینکه خام فروشی ضرر زیادی به کشور وارد می‌کند، اظهار داشت: اگر خام فروشی محصولات بورسی کنار گذاشته شود، هم تولید در کشور رونق پیدا می‌کند و هم اشتغالزایی ایجاد می‌شود. ایران منابع بکری دارد به عنوان مثال جز ۶ کشوری هستیم که از قیر طبیعی بهره‌مند هستیم و ۷۰ درصد از منابع قیر طبیعی در گیلانغرب موجود است که متاسفانه تنها چند نفر را مشغول کرده است.

وی بیان کرد: قیر طبیعی به صورت خام به سایر کشورهای آسیایی فروخته می‌شود و آنجا به ۱۷۰کالا تبدیل می‌شود. برای افراد زیادی شغل ایجاد می‌کند؛  اما ۲۰ سال است که دولت و صاحبان معدن بهره‌برداری درستی از معادن نمی‌کنند. این را به عنوان مصداق گفتم، در باقی معادن نیز شاهد چنین رویه‌ای هستیم.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس، اظهار داشت:  خوشبختانه ایران دارای معادن منحصر به فرد است که در بسیاری از نقاط دنیا یافت نمی‌شود؛اما به دلیل بی‌مدیریتی نتوانسته‌ایم از این منابع به درستی استفاده کنیم. آفت بی‌مدیریتی در همه مسائل رسوخ کرده و ۲۰ سال است بی مدیریتی در کشور استمرار دارد، معادن عظیم کشور نادرست استفاده شده و صرفا خام فروشی می‌شود که برای کشور آورده و ارزش افزوده ندارد.