هوش مصنوعی مشاغل سنتی را تهدید می‌کند
هوش مصنوعی مشاغل سنتی را تهدید می‌کند
موسسه مکنزی در گزارشی اعلام کرد که با رشد هوش مصنوعی در جهان و بیش از ۳۰ درصد مشاغل مورد تهدید بیکاری قرار می‌گیرند.

کانی مگ-بسیاری از کارشناسان معتقدند که انقلاب روباتیک بزرگترین تحول را در موضوع نیروی کار جهان از زمان انقلاب صنعتی اول تا کنون ایجاد خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد مشاغل در کشورهای توسعه یافته در معرض خطر پیشرفت فناوری هوش مصنوعی (AI) قرار دارند.

با پیشرفت‌ها  و حرکت پیشگام صنایع در فناوری، بسیاری از مشاغلی که برای اتوماسیون آمادگی نداشتند، به طور ناگهانی ملزم به ورد شدند. تحقیقات انجام شده در موسسه مکنزی نشان می‌دهد که  تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۳درصد از مشاغل در اختیار روبات‌ها قرار می‌گیرند. در این صورت چگونه می‌توان تصور کرد که صنایع می‌توانند نسبت به هوش مصنوعی، اتوماسین و به صورت جدی نسبت به انقلاب روبات‌ها بی‌تفاوت باشند.

بررسی‌های صورت گرفته در موسسه مکنزی نشان می‌دهد که سه بخش اول صنایعی که بیشتر در معرض تهدیدات روبات‌ها قرار دارند، عبارتند از؛ حمل و نقل و ذخیره‌سازی، تولید و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی که به ترتیب با ۵۶، ۴۶ و ۴۴ درصد خطر اتوماسیون رو به رو هستند.

این گزارش بیان می‌کند که عامل تمایز بین از دست دادن شغل به دلیل احتمال اتوماسیون، آموزش است. افرادی که دارای سطح تحصیلات GCSE یا پایین تر هستند با خطر ۴۶٪  بیکاری مواجه هستند، در حالی که کسانی که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر هستند با خطر ۱۲٪  بیکاری روبرو هستند. اگر شغلی تکراری، فیزیکی و نیازمند حداقل تلاش برای آموزش باشد، احتمال خودکار شدن آن توسط ماشین‌ها بیشتر خواهد بود.

بخش تولید در صنایع با ۴۶٫۶ درصد، پس از حمل و نقل و ذخیره سازی (۵۶٫۴ درصد) و مدیریت آب، فاضلاب و پسماند (۶۲٫۶ درصد) سومین پتانسیل احتمالی را دارد. اگرچه بخش تولید سومین احتمال را دارد، اما دومین مشاغل در معرض خطر تصرف توسط روبات ها را دارد. ۱٫۲۲ میلیون شغل در آینده نزدیک در معرض خطر هستند. کارهای دستی مکرر و کارهای روتین را می‌توان به ماشین‌های ثابت آموزش داد و در زمان و هزینه کارفرما صرفه جویی کرد.

سه بخش کمتر در معرض خطر اتوماسیون عبارتند از آموزش، بهداشت و اجتماعی و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری با ۹%، ۱۷% و ۱۹%. این عملیات تکراری نیستند و شامل ویژگیهایی هستند که نمی‌توان آنها را آموزش داد و تکرار آنها با هوش مصنوعی و روباتیک سخت‌تر است.

اینها تنها زمینه‌هایی نیستند که معرفی هوش مصنوعی بر چشم انداز اشتغال تأثیر خواهد داشت. خدمات اداری و پشتیبانی، خدمات اسکان و غذا، امور مالی و بیمه، ساخت و ساز، املاک و مستغلات، مدیریت دولتی و دفاع، و هنر و سرگرمی نیز از این امر خارج نیستند.

آینده تمام عذاب و تاریکی نیست. اتوماسیون برای افزایش بهره‌وری تنظیم شده است تا کارگران را قادر سازد تا بر روی مشاغل با ارزش تر و با ارزشتر تمرکز کنند. موارد تکراری و بی‌عارضه را به روبات‌ها واگذار می‌کنند. همچنین به دلیل هزینه‌های جاری کمتر، افزایش در بخش‌هایی که خودکارسازی آنها آسان نیست، انتظار پیشرفت بیشتر می‌رود. ثروت و هزینه نیز با شروع کار تصرف هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان