مشکل ادامه‌دار ماشین‌آلات در معادن / هپکو توانایی تامین نیاز معادن ایران را دارد
مشکل ادامه‌دار ماشین‌آلات در معادن / هپکو توانایی تامین نیاز معادن ایران را دارد

به گزارش کانی مگ، باتوجه به پتانسیل بالایی که معادن ایران دارند باید بتوانند در حوزه ارزی کمک مناسبی برای دولت و بخش‌های مربوطه باشند حال آن‌که اگر به برنامه توسعه آنها طبق برنامه‌های کشوری نگاه کنیم همواره از برنامه‌ریزی‌ها عقب بوده‌اند و دلیل آن هم نبود ماشین‌آلات استاندارد در این حوزه است و ریشه […]

به گزارش کانی مگ، باتوجه به پتانسیل بالایی که معادن ایران دارند باید بتوانند در حوزه ارزی کمک مناسبی برای دولت و بخش‌های مربوطه باشند حال آن‌که اگر به برنامه توسعه آنها طبق برنامه‌های کشوری نگاه کنیم همواره از برنامه‌ریزی‌ها عقب بوده‌اند و دلیل آن هم نبود ماشین‌آلات استاندارد در این حوزه است و ریشه این چالش را باید در دخالت مافیای واردات ماشین‌آلات معدنی دانست که سال‌هاست هم معادن را با رکود روبه‌رو کرده‌اند و هم رقم‌های بزرگ ارزهای از کشور خارج کرده‌اند. به جرات می‌توان گفت ایران یکی از بازارهایی است که تنوع ماشین‌آلات مورد استفاده در آن نسبت به استانداردهای روز دنیا بسیار بالا است و این تنوع سبب شده تا در حوزه قطعات و تعمیرات هزینه‌های سنگینی بر معادن تحمیل شده است و به همین دلیل بهره‌وری از معادن کاهش چشمگیری داشته است، اصلی‌ترین دلیل این تنوع این است که به‌دلیل ضعف در حوزه‌های قانونی هم واردات ماشین‌آلات از کار افتاده آزاد است و هم واردات هر بِرندی با چند خط نامه‌نگاری و عدم اطمینان از خدمات پس از فروش آن به کشور فراهم می‌شود. 

پس از اینکه جمهوری اسلامی با تحریم‌‎های آمریکا روبه‌رو شد یکی از شعارهایی که متاسفانه تا امروز آن‌چنان که باید محقق نشده است حمایت از تولید داخلی است. از سوی دیگر برخی از سودجویان در این وضعیت سعی کردند از آب گل‌آلود بیشترین سود را کسب کنند، یکی از حوزه‌هایی که مافیای واردات توانستند در آن بیش‌تر نفوذ کنند واردات ماشین‌آلات باربری، راه‎سازی و معدنی بود که اکثر این ماشین‌آلات پس از مدت کوتاهی به گورستان‌های کشور منتقل شدند.

باتوجه به اینکه معادن ایران می‌تواند کمک زیادی به اقتصاد گرفتار در تحریم ایران بکنند ولی در مقابل واردات ماشین‌آلات بدون استاندارد روند توسعه در این حوزه را کُندتر کرده است و سبب شده تا امروز بیش از ۳۰۰۰ معدن کم بازده در ایران داشته باشیم.

یکی شرکت‌های تولید کننده‌ای که سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته و می‌تواند در این حوزه به کمک معادن ایران بیاید «شرکت هپکو» است که با توجه به پتانسیلی که دارد می‌تواند ماشین‌آلات معادن را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به معدن‌داران تحویل بدهد.

با سرمایه‌گذاری که در سال‌های ۶۴ تا ۶۸ در شرکت هپکو صورت گرفته است این شرکت توان تولید ماشین‌آلات معدنی را دارد و مشخص است که با تجربه مناسبی که از کار با برندهای معتبر داشته است این توان را دارد که در این زمینه به معادن کمک شایانی نماید؛ اما واردات ماشین‌آلات در سال‌های گذشته که توسط خود معادن صورت گرفته است و سودهایی که از این مسیر به دست آمده است باعث شده تا با هر حربه‌ای به فعالیت خود ادامه بدهند و این روند باعث رکود بیشتر معادن و عدم تقویت تولید کنندگان داخلی شده است.

این در حالی است که در ایران توان تولید ماشین‌آلات معادن وجود دارد و با توجه به قیمت واردات این ماشین‌آلات و عدم کارایی‌شان می‌توانیم در داخل ایران ماشین‌آلات مورد نظر را با کیفیت تولید کنیم البته اگر سیستم مافیایی واردات خودروهای سنگین این اجازه را بدهد که تولید کنندگان داخل کشور بتوانند با ثبت سفارش از معادن ایران توان اقتصادی خود را بالا ببرند و همچنین از خارج شدن ارز هم جلوگیری کنند.

امیر میرناصری، رییس شورای کارگری هپکو اراک در پاسخ به این سوال خبرنگار «کانی‌‎مگ» که آیا این شرکت توانایی ساخت ماشین‌آلات معادن را دارد، می‌گوید: «هپکو  بعد از سال‌های کم فروغ به‌دلیل مشخص نبودن وضعیت مالکیت چندی است که در حال تولید ماشین‌آلات معادن است با این تفاوت که هم با قیمت کمتر می‌توانیم این ماشین‌آلات را در اختیار معدن‌داران قرار بدهیم و هم اینکه می‌توانیم تا سال‌ها خدمات پس از فروش آنها را ارائه بدهیم ولی متاسفانه مسوولان دولتی به‌خصوص مسوولان وزارت صمت بنا به‌دلایلی تولید داخلی را در دستور کار قرار نمی‌دهند و همین موضوع باعث شده است که نتوانیم به قدرت گذشته خود باز گردیم. هپکو این توان را دارد که با کمترین هزینه با کیفیت‌ترین ماشین‌آلات معادن را در اختیار معدن‌داران قرار دهد ولی گویا دست‌های پشت‌پرده اجازه قوت گرفتن تولید ملی را نمی‌دهد و همین عده تلاش می‌کنند که در رسانه‌ها اعلام کنند هپکو در تولید ماشین آلات معادن ناتوان است.»

این فعال کارگری در همین خصوص ادامه می‌دهد:«نه‌تنها ما در حال حاضر توانایی تولید ماشین‌آلات معادن را داریم بلکه در حال تعمیر ماشین آلاتی هستیم که در دهه ۶۰ تولید کرده‌ایم. این بدان معنا است که توانایی خدمات پس از فروش آن هم بعد از گذشت حدود ۴۰سال را نیز داریم. باتوجه به اطلاعاتی که به دست ما رسیده است سالانه نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی  وارد کشور می‌شوند و نکته جالب توجه این‌جا است که اکثر این ماشین‌ها از کار افتاده‌اند و به‌دلیل تحریم‌ها شرکتی نیست که بتواند آنها را تعمیر کند و خدمات پس از فروش را در اختیار آنها قرار دهد. ظرفیت شرکت هپکو بیش از ۲ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است و این دستگا‌ه‌ها می‌توانند با پشتیبانی و خدمات بعد از فروش مناسب به معادن تحویل داده شوند. همچنین می‌توانیم دستگاه‌هایی که امکان تولیدشان در داخل نیست را به‌صورت کارشناسی انتخاب و وارد نماییم و خدمات پس ار فروش آنها را هم ارائه نماییم.»

 او با اشاره به تفاوت قیمت‌ تمام شده ماشین‌آلات وارد شده با ماشین‌هایی که داخل ایران تولید می‌شوند ادامه می‌دهد: «برای مثال باید به این موضوع اشاره کنم که این ماشین‌آلات می‌توانند با حداقل ۲۰ درصد اختلاف قیمت با ماشین‌آلات مشابه خارجی در داخل تولید گردند و از این طریق هم می‌توانیم به شعار تولید ملی جامه عمل بپوشانیم و هم می‌توانیم به اشتغال و بهبود وضعیت کارگران امیدوار باشیم و به‌نوعی تحریم‌ها را هم بی اثر کنیم ولی اگر آقایان بتوانند از سودهای کلان خود بگذرند و به شرکت‌های تولید کننده داخلی اجازه نفس کشیدن بدهند. در این شرایط که ما از معادن سفارشات اندک می‌گیریم، می‌بینیم که از مرز ماکو و همچنین اسکله شهید رجایی در محموله‌های ۴۰ و ۳۰ عددی ماشین‌های معدنی فرسوده وارد کشور می‌‌شوند و این می‌تواند میخ‌هایی باشد که بر تابوت تولید ملی زده می‌شود و متاسفانه باید بگوییم که مسوولان کمترین پیشگیری را در این زمینه انجام می‌دهند.»