چین به دنبال همکاری مشترک با هند در زمینه معدنکاری دریایی است
چین به دنبال همکاری مشترک با هند در زمینه معدنکاری دریایی است

به گزارش کانی مگ، به نقل از اکو بیزینس، چین و هند هر دو کشورهای در حال توسعه و پیمانکاران با سازمان بین المللی بستر دریا هستند، بنابراین باتوجه به وجود اشتراکات زیاد، فرصت‌های فراوانی برای همکاری در زمینه معدنکاری دریایی بین این دو کشور وجود دارد. سازمان بین المللی بستر دریا، انجمنی رسمی و […]

به گزارش کانی مگ، به نقل از اکو بیزینس، چین و هند هر دو کشورهای در حال توسعه و پیمانکاران با سازمان بین المللی بستر دریا هستند، بنابراین باتوجه به وجود اشتراکات زیاد، فرصت‌های فراوانی برای همکاری در زمینه معدنکاری دریایی بین این دو کشور وجود دارد.

سازمان بین المللی بستر دریا، انجمنی رسمی و  سازمانی ثبت شده و رسمی در کشور چین است که در زمینه اکتشاف و توسعه کف اقیانوس و زیر خاک فعالیت می‌کند.

چن لیانزنگ، معاون اداره دولتی اقیانوسی سازمان بین المللی بستر دریا، در ۲۰ آوریل از هند بازدید کرد و به دو کشور پیشنهاد کرد همکاری در زمینه تحقیق و توسعه اقیانوسی را افزایش داده و موضوع معدنکاری دریایی را جدی بگیرند.

به گفته وی، چین و هند از نظر توسعه استخراج معادن در بستر دریا تقریباً در یک سطح هستند ، همین موضوع می‌تواند هند را به یک شریک ایده آل برای چین تبدیل کند. هند و چین نقاط مشترک بسیاری در زمینه معدنکاری دریایی دارند.

چین همچنین دو قرارداد برای مناطق اکتشافی در اقیانوس آرام امضا کرد؛ اما یافته‌های غنی در اقیانوس هند این منطقه را به کانونی برای کارهای آینده چین تبدیل کرده است.

به گزارش کانی مگ، تلاش برای بهره‌برداری از مواد معدنی دریایی، همچون ذخایر چند فلزی حاوی نیکل، مس، کبالت و منگنز با افزایش تقاضای تلفن‌های هوشمند، و باتری خودروهای برقی و نیاز به تنوع بخشی، افزایش یافته است. در همین راستا سازمان بین‌المللی بسترهای دریایی (ISA) تاکنون ۳۰ قرارداد با دولت‌ها، موسسه‌های تحقیقاتی و نهادهای تجاری برای مرحله اکتشاف منعقد کرده که در این میان کشور چین با پنج قرارداد با این سازمان، بیشترین تعداد قرارداد را در اختیار دارد.

علاوه بر چین، کشورهای دیگری نیز متقاضی بهره‌برداری از این ذخایر هستند، از جمله بلژیک، انگلیس، آلمان و لهستان و همچنین کشورهایی از خاورمیانه. با این حال هیچ کشوری تاکنون نشان نداده که می‌تواند بهره‌برداری از این ذخایر را به صورتی که از نظر اقتصادی به صرفه باشد، عملیاتی کند.

یکی از مسائلی که هنوز بر سر آن توافقی نشده، ایجاد تناسب بر سر پرداخت‌های مالی به سازمان بستر آب‌های بین‌المللی است که مقر آن در جامائیکا است. متقاضیان باید برای استخراج مواد معدنی در بستر دریا در خارج از آب‌های ملی، حق امتیاز آن را به عنوان نهادی که سازماندهی و کنترل تمام فعالیت‌های مرتبط با مواد معدنی در بستر آب‌های بین‌المللی را بر عهده دارد، پرداخت کنند.

ترجمه و تنظیم از محمد قهرمانی کوشان، عضو تحریریه کانی مگ