تجارت خارجی با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست
تجارت خارجی با اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست

محمد حسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بسیاری معتقدند که باید در راستای اقتصاد مقاومتی میزان تجارت خارجی را کمتر کرد.شاید قرابت و نزدیکی اقتصادی مقاوم با تجارت خارجی برای عده‌ای عجیب باشد؛ اما اقتصاد مقاومتی رابطه تنگاتنگی با میزان مراودات خارجی دارد. اقتصاد مقاومتی را با انزوای […]

محمد حسین برخوردار، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار کانی مگ، گفت: بسیاری معتقدند که باید در راستای اقتصاد مقاومتی میزان تجارت خارجی را کمتر کرد.شاید قرابت و نزدیکی اقتصادی مقاوم با تجارت خارجی برای عده‌ای عجیب باشد؛ اما اقتصاد مقاومتی رابطه تنگاتنگی با میزان مراودات خارجی دارد.

اقتصاد مقاومتی را با انزوای اقتصادی اشتباه نگیریم

وی افزود:  کسانی که به این اصل اعتقاد دارند،اقتصاد مقاومتی را با انزوای اقتصادی اشتباه گرفته‌اند.

برخوردار با اشاره به اینکه، مقاوم بودن اقتصاد به معنای منزوی بودن آن نیست بلکه اقتصادی مقاوم است که تجارت خارجی خود را نه تنها کم نکرده بلکه میزان آن را نسبت به گذشته بیشتر کرده باشد، اظهار داشت: هر کشوری بسته به میزان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود هم به صادرات نیاز دارد و هم به واردات. در نتیجه باید نگاهی برون گرایانه در اقتصاد آن کشور حاکم شود.

وی ادامه داد: اگر در یک کشور راه‌های مقاوم سازی اقتصاد اجرا شود صادرات محور بودن کالا به عنوان اولویت‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. هیمشه نمی‌توان در الگوهای اقتصاد مقاومتی به صادرات تکیه کرد. در برخی مواقع باید برخی از محصولات که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد، واردات انجام شود.

باید به جایگاه تجارت خارجی از منظر واردات و صادرات پی‌برد

وی تاکید کرد: در برخی کشورها مواد معدنی مانند به صورت خام صادر می‌شود چون شرایط اقلیمی اجازه فرآوری این مواد را نمی‌دهد. می‌توان مواد معدنی را وارد و آن را به یک محصول نهایی تبدیل کرد. البته این موضوع در بسیاری از محصولات دیگر هم صدق می‌کند.در این صورت است که می توان به نقش و جایگاه تجارت خارجی چه از منظر واردات و چه از منظر صادرات پی برد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه، از منظر فعالان اقتصادی حذف واردات واقعیتی غیر قابل انکار است، اظهار داشت: بر خلاف تصور برخی اقتصاد مقاومتی را به معنای انزوای اقتصادی و تجاری تفسیر می‌کنند. شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی بدون شکل‌دهی به زنجیره‌‌ای فعال از ارتباطات اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.

جهان امروز فرا رقابتی است

وی در ادامه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی فقط دارای جنبه‌ منفی نیست؛ اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کار تدافعی نیست. جهان فرا رقابتی امروز، شاهد افزایش روز افزون حجم تعاملات اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ به‌‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان رونق تجارت خارجی کشورها را موتور محرکه توسعه اقتصادی آن‌ها دانسته‌اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: برپایه این باور ضروری است، بسترهای لازم از طریق بهبود فضای کسب و کار و رقابتی کردن تولید و تجارت فراهم شود.

منزوی بودن یک اقتصاد به معنای مقاومت اقتصادی نیست

برخوردار با تاکید بر اینکه در جهان امروز کشورها از جهات مختلف اقتصادی به یکدیگر وابسته شده‌اند، عنوان کرد: البته این وابستگی از جهت مفهومی متفاوت با وابستگی مطلق است که در گذشته شاهد آن بودیم. از همین رو، بسته و منزوی بودن یک اقتصاد در دنیای امروز نه تنها به معنای استقلال بیشتر اقتصادی نیست، بلکه به معنای نبود وابستگی اقتصادی سایر کشورها به چنین اقتصادی ارزیابی می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از آنجا یی که در اقتصاد مقاومتی، توسعه و تقویت بنیان‌های تولید ملی به‌عنوان محور برنامه‌ها مورد توجه است، باید بگوییم که اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ورود و بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی تولید است.موضوعی که دروازه ورود به آن گسترش تبادلات تجاری بین‌المللی است.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.