حوزه معدن در کشور نقشه راه ندارد
حوزه معدن در کشور نقشه راه ندارد

هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: متاسفانه هنوز زنجیره ارزش در حوزه معدن در کشور ما تکمیل نشده است. وی افزود: نگاه من به این موضوع، صفر یا صدی نیست، اما تاکنون اراده‌ای در این بخش ندیدم. وقتی گفته شد که درآمدهای معدنی جایگزین درآمدهای نفتی شود، می‌بایست […]

هادی بیگی‌نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: متاسفانه هنوز زنجیره ارزش در حوزه معدن در کشور ما تکمیل نشده است.
وی افزود: نگاه من به این موضوع، صفر یا صدی نیست، اما تاکنون اراده‌ای در این بخش ندیدم. وقتی گفته شد که درآمدهای معدنی جایگزین درآمدهای نفتی شود، می‌بایست با نقشه راه و برنامه‌ریزی دقیق پا به میدان گذاشته می‌شد، اما چنین برنامه و رویکردی هیچ‌وقت در دستور کار قرار نگرفت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وقتی هدف، برنامه و اراده نباشد، طبیعتاً کار یا خروجی ندارد یا اگر داشته باشد بسیار ناچیز است. نمی‌دانم مسئولان نسبت به آینده حوزه معدن چه رویکردی داشته باشند، ولی صحبت و نظر من، تا امروز و اتفاقاتی بوده که رخ داده است.
بیگی‌نژاد در پاسخ به اینکه چرا با وجود اطلاع از این ثروت تاکنون بهره لازم از آن برده نشده است؟ گفت: این دغدغه تنها معطوف به حوزه معدن نیست. ما در بقیه ثروت‌های خود هم، استفاده و بهره لازم را نبردیم و موضوع دیگر، ضایع کردن برخی از همین ثروت‌ها هم بوده است.
وی در واکنش به اینکه نقش شرکت‌های دانش بنیان در موفقیت در عرصه معدنی چیست؟ گفت: اول باید نقشه راه داشت. وقتی برای صنعت و معدن نقشه راه نداشته و نداریم و نمی‌دانیم قرار است به چه نقطه‌ای برسیم و در کل چه می‌خواهیم، صحبت از نقش شرکت‌های دانش بنیان بی‌مورد است.
نماینده مردم ملایر اظهار داشت: بنده با عوامل وزارت صمت هم صحبت داشتم، ولی چیزی از نقشه راه آن‌ها برای آینده معدن نشنیدم. متاسفانه حوزه معدن، اولویت وزارت صمت نیست.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید برای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن، برنامه داشت. باید تعیین کرد که تا چه سالی بناست ثروت آفرینی کنیم و از کجا به بعد بنا به درآمدزایی داریم. وقتی این مسائل روشن شد، آنگاه باید بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان را به طور جدی پای کار بیاوریم. امیدوارم وزارت صمت، روی به برنامه‌ریزی در حوزه معدن و تصویب آن بیاورد و سپس مصوبات و هدف خود را شفاف به اطلاع همگان برساند.