بحران آفرینی قوانین فی‌البداهه برای صنعت فولاد
بحران آفرینی قوانین فی‌البداهه برای صنعت فولاد

محمد حسن رجبعلیان عضو انجمن صادرکنندگان فولاد در گفتگو با کانی مگ، در خصوص اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت فولاد کشور، گفت: متاسفانه تا به امروز دانشگاه‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با صنایع برقرار نکرده‌اند. اصولا دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش بنیان خودشان را تافته جدا بافته‌ای می‌دانند. وی افزود:همچنین صنایع هم به […]

محمد حسن رجبعلیان عضو انجمن صادرکنندگان فولاد در گفتگو با کانی مگ، در خصوص اهمیت و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت فولاد کشور، گفت: متاسفانه تا به امروز دانشگاه‌ها هیچ ارتباط مستقیمی با صنایع برقرار نکرده‌اند. اصولا دانشگاه‌ها یا شرکت‌های دانش بنیان خودشان را تافته جدا بافته‌ای می‌دانند.

وی افزود:همچنین صنایع هم به دلیل تجربیاتی که دارند، خود را صاحب سبک می‌دانند. همین موضوع باعث ایجاد یک فاصله میان صنعت و دانشگاه شده است. به نظر من، دلیل اصلی عدم هماهنگی در آموزش و نوع برنامه‌ریزی در دانشگاه‌های کشور است.

ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها صنایع را علمی‌تر می‌کند

وی ادامه داد: وقتی شما کشورهای توسعه یافته‌ای مثل آلمان یا کشورهای دیگر را نگاه می‌کنید، دانشجویان در حال تحصیل با صنایع مختلف ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی برقرار می‌کنند. این ارتباط باعث می‌شود کل صنایع اعتماد بیشتری به دانشگاه‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و صنایع می‌تواند، اقتصاد کشور را رشد دهد، اظهار داشت:صنعت فولاد در شرایط کنونی نیاز به توسعه دانش و ایجاد زیرساخت‌های دانش محور دارد.

رجبعلیان با اشاره به اهمیت ارتباط تنگاتنگ شرکت‌های دانش بنیان و صنایع، تصریح کرد: این ارتباط بین دانشگاه و صنایع باید مقداری نزدیک‌تر شود. به نظر می‌رسد، نیاز به همکاری و همفکری بیشتری بین اتاق‌های بازرگانی با دانشگاه‌ها است تا بتوانند یک راهکار مناسب برای دانش بنیان کردن صنایع پیدا کنند.

همکاری صنایع داخلی با سازمان‌های ذی‌ربط منجر به توسعه صادرات فولاد می‌شود

او در پاسخ به این پرسش، چگونه می‌توانیم سهم صادرات صنعت فولاد را بالا ببریم؟ اظهار کرد: برای افزایش صادرات محصولات صنایع فولادی نیاز به همکاری صنایع داخلی و سازمان‌های مربوطه داریم.

عضو انجمن صادرکنندگان صنعت فولاد با بیان اینکه بسیاری از تحریم‌هایی که توسط کشورهای غربی و امریکا صورت گرفته به اندازه خود تحریمی تاثیرگذار نیستند، عنوان کرد: متاسفانه قوانین در کشور وجود دارد که باعث خود تحریمی شده است.صنعت فولاد بیشترین آسیب را از این قسمت‌ها می‌بیند. وگرنه بازرگانان و صادرکننده‌های کشور افرادی هستند که توان دور زدن تحریم‌ها را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: صادرکنندگان سعی می‌کنند با آورده‌های ارزی صنعت فولاد برای کشور، انتفاع صنعت‌گر و بازرگان را در نظر بگیرند. همچنین درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فولاد می‌تواند در کاهش رکود اقتصادی و افزایش رونق اقتصادی تاثیرگذار باشد.

نیاز فوری به بازنگری در قوانین مرتبط با صنعت فولاد

رجبعلیان در ادامه گفت: مجموعه قوانین فی البداهه‌ای که در وزارتخانه‌ها مصوب می‌شود، برای صنعت فولاد بحران آفرین است. همچنین عدم همکاری وزارتخانه‌ها با یکدیگر بیشترین آسیب را به صنایع و بازرگانان می‌زند. به نظر می‌رسد، مهمترین راهکار خروج از بحران صنایع بازنگری و اصلاح برخی قوانین داخلی است.

عضو انجمن صادرکنندگان صنعت فولاد در خصوص چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه اکتشاف معادن، گفت:در بحث اکتشاف بسیار ضعیف عمل شده است. متاسفانه از علوم روز دنیا استفاده نمی‌شود. علم و دانش ابتدای زنجیره ارزش در کلیه صنایع است. آخر زنجیره هم مباحث بازاریابی و ورود به بازارهای خارجی  است که در این حوزه هم ضعیف عمل شده است.

وی تصریح کرد: باید تشکل‌ها و اتاق بازرگانی بیشتر از پروژه‌های علمی حمایت کنند. به دلیل اینکه برند سازی صنایع و محصولات صنایع معدنی و سایر محصولات مناسب انجام نمی‌شود، بازارهای بین‌المللی از دست می‌رود.در مباحث بین المللی وظایف تشکل‌هاست که دست به کار شوند.بازرگانانی که صادرات محصول انجام می‌دهند به دنبال مطرح کردن برند خود هستند. در حال حاضر بخش خصوصی به اهمیت و جایگاه برندسازی اشراف دارد.

سریال مشکل تامین مالی در صنعت فولاد هم ادامه دارد

رجبعلیان با تاکید بر اینکه نقدینگی مورد نیاز برای تامین منابع مالی صنعت فولاد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: چالش‌هایی که روش‌های تامین مالی در کشورمان دارد، همچنین رکود و تورم دو رقمی باعث شده سرمایه گذاری در بخش تولید با مشکل مواجه شود. مضاعف بر اینکه بازار داخلی ما بازار راکدی است. از طرفی در بازار خارجی هم رقبا به صورت جدی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال، در صنعت فولاد و سنگ‌های تزئینی کشوری مثل ترکیه توانسته است، جایگاه ویژه‌ای برای خود مهیا کند. همچنین از طرفی موانع بسیاری در بحث صادرات وجود دارد.

وی ادامه داد:بازگشت پول برای صادرکنندگان به یک مشکل تبدیل شده است. باید تحریم‌ها را دور بزنیم در نتیجه همین موضوع باعث افت قیمت‌ها می‌شود. این عوامل در بلند مدت کاهش گردش نقدینگی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فولاد به ارمغان می‌آورد.

بار کسری بودجه و تورم بر دوش صنعت فولاد

او در ادامه عنوان کرد: کسری بودجه و تورم داخلی بر روی بخش تولید صنعت فولاد تاثیرگذار است. این موضوع باعث شده تا فعالان این صنعت نتوانند وام‌های ارزانی را دریافت کنند. اگر تمامی کشورهای توسعه یافته را ببینید، بیشترین حمایت را از تولید می‌کنند، چه در مبحث نقدینگی و سرمایه در گردش و اعتباری و چه در مبحث ماشین‌آلات.

رجبعلیان در ادامه تاکید کرد: ماشین‌آلات معدنی در کشورمان بسیار فرسوده هستند. حتی در بخش فولاد هم ماشین‌آلاتی وجود دارد که عمر فعالیت آن به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. در حالی که عمر مفید ماشین‌آلات اصلا ۳۰ سال نیست. متاسفانه با چنین تکنولوژی قدیمی و ماشین‌آلات فرسود نمی‌توانیم راندمان را افزایش دهیم.

ابزارها و تجهیزات اکتشاف معادن نوسازی شود

عضو انجمن صادرکنندگان صنعت فولاد در خصوص استفاده از ابزارهای قدیمی در اکتشاف معادن، گفت: کشورمان، دائما در حال تحریم شدن از طرف کشورهای غربی است. باید برای هرگونه فعالیت حتما تحریم‌ها را در نظر داشته باشیم. به نوعی تهیه منابع ارزان هم برای دولت هزینه بسیار بالایی دارد. درست است صنایع ما باید یکسری یارانه‌هایی را بگیرند؛ اما این موضوع برای خود دولت هم سختی‌هایی را به دنبال دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یک قانون خوب از سوی وزارت صمت مصوب شده است.ماشین آلات معادنی که فعال و در حال تولید هستند با هزینه‌های اضافی که سربار می‌شد(از طریق عوارض گمرکی)، برداشته‌اند و به هر معدنی یک سهمیه‌ای را تخصیص داده‌اند.مضاف بر اینکه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی هم در سال‌های اخیر بسیار مناسب عمل کرده است.

جدیدترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.