شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارزش افزوده معادن کوچک مقیاس را بالا ببرند
شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارزش افزوده معادن کوچک مقیاس را بالا ببرند

رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، در گفتگو با کانی مگ، در پاسخ به این پرسش، چرا فعالیت معدنی در ده سال اخیر پیشرفت چشمگیری نداشته است؟ بیان کرد: یکی از دلایل آن هیجانات و نوسانات بازارهای کامودیتی‌ها و مواد معدنی در دنیا و نیاز مصرف در صنایع معدنی […]

رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، در گفتگو با کانی مگ، در پاسخ به این پرسش، چرا فعالیت معدنی در ده سال اخیر پیشرفت چشمگیری نداشته است؟ بیان کرد: یکی از دلایل آن هیجانات و نوسانات بازارهای کامودیتی‌ها و مواد معدنی در دنیا و نیاز مصرف در صنایع معدنی است.

وی ادامه داد:یکی از دلایل دیگر، مباحثی مانند موضوع مس است. در حال حاضر بازار مس با هیجان زیادی مواجه است. عطش زیادی برای مس و فراوری‌های مرتبط با آن وجود دارد. همچنین نوسانات بازار آهن و سنگ آهن هم زیاد بوده و در یک مقطعی خیلی قیمت آن پایین آمد که معادن سنگ آهن با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی ادامه داد: لذا مهمترین عامل می‌تواند بحث قیمت باشد. عامل بعدی، بحث نحوه سیاست سرمایه‌گذاری در کشور است. یک جایی می‌بینید ارزش و نرخ بازگشت سرمایه بهتری ممکن است در صنایع دیگر باشد و سرمایه گذاران به آن سمت می‌روند. خوشبختانه در حال حاضر معدن یک مقدار مورد توجه و  نگاه و نظر بیشتر سرمایه‌گذاران غیر معدنی قرار گرفته است.آنها به سرمایه گذاری در این زمینه حرکت کرده‌اند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در ادامه عنوان کرد: عامل آخر بحث اطلاع رسانی سیاست گذاران بخش معدن است.باید فرصت‌های معدنی را به نحو مطلوب در جامعه معرفی کنند و خود به خود سیاست گذاری‌های مالی و هدایت نقدینگی به آن سمت انجام خواهد شد.

عظیمی افزود: باید جذابیت‌های سرمایه گذاری مرتبط با بخش معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس در بخش عمومی اطلاع رسانی و فرصت‌ها از طرف حاکمیت بخش معدن کشور بیشتر به تصویر کشیده شود.

عظیمی درباره تحقق شعار سال در بحث معدن، گفت: بخش دانش بنیان و  شرکت‌های ارایه دهنده، فناوری‌های نوین می‌تواند کمک کند که ما ارزش افزوده بخش معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس  را بالا ببریم.

وی در ادامه گفت: دقیقا یکی از نکته‌هایی که کمک می‌کند زنجیره تولید بخش معدن زنده بماند، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است. اگر شرکت‌های دانش بنیان‌ به بخش معدن هدایت شوند کمک می‌کنند که ماده خام معدنی با کیفیت بیشتر و قیمت بالاتری به محصول نهایی تبدیل شود و مورد استفاده صنایع پایین دستی قرار بگیرد.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس،تصریح کرد: در حال حاضر در صنعت فولاد می‌توانیم جایگاه ویژه‌ای داشته باشیم. کشورمان یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد در دنیا است؛ اما نکته اصلی اینجاست که اگر صنایع پایین دستی به سمت صنعت فولاد هدایت کنیم، می‌تواند باعث تقویت زنجیره فولاد شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، می‌توان شمش فولاد را به ورق یا سوزن خیاطی تبدیل یا به یک اندازه و ابعاد ریزی تبدیل کرد که ارزش افزوده آن زیاد است و مصرف بیشتری دارد. به عنوان مثال، سوزن خیاطی را با ورق مقایسه کنید، صنایع پایین دستی فولاد یکسری صنایع کوچک‌تر دارند که آنها می‌توانند ارزش افزوده این صنعت را بیشتر کنند. حتی می‌توانند زنجیره را زنده نگه دارند.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، با اشاره به اینکه در کشورمان شرکت‌های دانش بنیان‌ موجب جلوگیری از خام فروشی بیشتر می‌شوند، اظهار داشت: برای مثال شمش آلومینیوم را تولید می‌کنیم، اگر بیاییم و در صنایع پایین دستی از مصرف‌ محصولات های تک آن مثل نانو پودر آلومینیوم استفاده کنیم که توسط شرکت‌های دانش بنیان‌ آن را به ماده‌ای تبدیل می‌کنند که قیمت آن ده‌ها برابر بالاتر می‌رود و ارزش افزوده را افزایش می‌دهد.

عظیمی، در خصوص برطرف شدن چالش‌های معدنی در سال جدید، اظهار کرد:  مهمترین چالش در کشور آن هم در حوزه معدن بروکراسی اداری است. اگر کاری کنیم که این بروکراسی یک مقدار کاهش پیدا کند و شفاف سازی مربوط به صدور مجوزهای مرتبط با این موضوع صورت پذیرد، اتوماتیک این مسئله ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر من، یک مقدار باید به شتاب دهنده‌ها اهمیت بیشتری دهیم و دست آنها را مقداری باز بگذاریم تا درگیر بروکراسی خیلی سنگین اداری نشوند، متاسفانه این بروکراسی‌ها کمر فعالیت‌های اجرایی را شکسته و کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که، چرا رتبه ایران در دنیا در بحث حمایت از کارآفرینی بالا نمی‌آید؟ گفت:به دلیل بروکراسی است. یعنی شما می‌بینید که فردی با معرفی یک فرصت جدید کاری فعالیتی را آغاز کرده ولی آنقدر در پیچ وخم کارهای اداری می‌افتد که آن فرصت لازم برای تولید را از دست می‌دهد و هر تولیدی یک بهاری دارد و اگر نتواند در آن لحظه به سمت بازار هدایت شود، ارزش خودش را از دست می‌دهد و ما متاسفانه بروکراسی سنگینی در کشور داریم.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، عنوان کرد: متولیان بخش معدن در جایگاه حاکمیت باید اهتمام بیشتری در زمینه بررسی و تایید فعالیت‌های اداری داشته باشند. در شرکت‌های دانش بنیان‌ها ترکیبی از علوم مختلف خودش را نشان می‌دهد، مثلا در بخش معدن یک نفر آمده و با یک کار شیمیایی یک محصول معدنی را به یک ماده‌ای تبدیل کرده که مصرف بیشتری در صنعت دیگری دارد. وقتی می‌خواهد مجوز بگیرد چون چند صنعت ترکیبی است نوع تعریف مجوزهای لازم، او را درگیر چند کار اداری مختلف می‌کند، او می‌خواهد برود و مالکیت معنوی خودش را ثبت کند، می‌خواهد برود و شرکت خودش را ثبت کند، می‌خواهد برود و مجوز صدور پروانه بهره برداری کارخانه‌اش را بگیرد و تمام اینها هر کدام یک چالشی هستند که طرف می‌بینید این کاری که می خواهد انجام دهد خیلی زمان بر است و برای همین ما باید کمک کنیم که همه اینها در یک پنجره واحد صورت گیرد تا تولید کننده‌ای که کار دانش بنیان انجام میدهد ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بتواند مجوز بگیرد، حتی اگر شده مجوزهای موقت بدهند تا ما بتوان محصول را سریع و بدون معطلی به بازار عرضه کرد.