ارائه نقشه راه حوزه معدن از سوی دولت مطالبه مردمی است
ارائه نقشه راه حوزه معدن از سوی دولت مطالبه مردمی است
نماینده مردم در خانه ملت معتقد است که به دلیل نبود نقشه راه در حوزه معدن شاهد نبود راهبردها و سوء‌مدیریت‌ها هستیم.

قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم به خبرنگار کانی مگ، گفت: آماری به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از مشکلات حوزه معدن، ریشه در نبود راهبرد و سوءمدیریت‌ها دارد.

وی افزود: همین آمار کافیست تا متوجه شویم که این حوزه، گرفتار تحریم‌های داخلی است و جای هیچ توجیهی ندارد. حال اینکه چرا حوزه معدن مورد توجه قرار نگرفته است، موضوعی نیست که به امروز و دیروز برگردد، این غفلت، ریشه تاریخی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: یکی از کارهایی که ما نمایندگان در کنار اصلاح قانون معادن و نظارت بر این حوزه باید انجام دهیم، زنده نگه داشتن موضوع است؛ یعنی باید مرتب راجع به ظرفیت‌های حوزه معدن صحبت شود تا این حساسیت بیش از پیش در بین مسئولان درک شود.

ساعدی اظهار داشت: در این سال‌ها به برخی حوزه‌های غفلت شده در بخش صنعت توجه شد، اما همچنان خبری از توجه به بخش معدن نیست. معادن، انفال است و حق همه مردم ایران. این کوتاهی، ظلم در حق ۸۴ میلیون ایرانی است، زیرا بهره بردن از این ظرفیت، یعنی بهبود معیشت مردم و رونق اقتصادی کشور.

وی یادآور شد: توقع و انتظار ما از دولت سیزدهم، ارائه نقشه راه در حوزه معدن است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان از این ظرفیت نام بردند و ما نمایندگان که تقریباً اکثر ما در حوزه‌های انتخابیه خود معدن داریم، این مطالبه را از دولت داشته‌ایم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در ادامه بیان کرد: کارِ سخت، قطعاً با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. برخی به خاطر اینکه با چالش مواجه نشوند از همان ابتدا حاضر به شروع کار سخت نیستند. اینکه اکتشاف‌ معادن سرعت بگیرد، استخراج و مهمتر از آن، فرآوری به جهت جلوگیری از خام فروشی در دستور کار باشد، کاری سخت، پیچیده و زمان‌بر است و بالاخره باید با اقتدار وارد این عرصه شد.

ساعدی تصریح کرد: دولت باید کارگروه‌های قوی برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه معدن تشکیل دهد و این کارگروه‌ها حتی باید در مرکز مطالعات نهاد ریاست جمهوری هم باشد و با گزارش‌های ارائه شده، روی به بهترین مسیرها آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما در کسب منابع و درآمد مشکل داریم و این معضل چند سالی است که خود را در بودجه نشان داده است. چرا نباید ظرفیت معادن را وسط بیاوریم تا جبران کم و کسری‌ها شود؟ البته نگاه به معادن باید دائمی باشد نه کوتاه مدت. از طرفی باید هزینه‌کرد این ثروت الهی هم شفاف در بودجه بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شعارِ عدم وابستگی به نفت با حرف شدنی نیست. یکی از این راه‌ها توجه به حوزه معدن است که باید در عمل این را ثابت کرد. اگر بنا باشد اشتغال‌زایی کنیم و ارزآوری داشته باشیم، معدن مسیر خوبی برای تحقق این خواسته‌ها است.