آلودگی‌های زیست محیطی معادن چه آثاری دارد؟
آلودگی‌های زیست محیطی معادن چه آثاری دارد؟
یک فعال معدنی معتقد است، تحقیقات زمین شناسی نشان می‌دهد که مواد سمی موجود در برخی از کانسارهای فلزی، باعث جهش‌های ژنتیکی در گیاهان و جانوران می‌شود؛ موارد بسیاری پیش آمده است که در این تحقیقات ثابت کرده، علت میزان بالای بیماری سنگ کلیه در مردم یک منطقه، از میزان بالای املاح در آب شرب آن منطقه نشأت گرفته است.

کانی مگ – تأثیر معدن بر عملکرد جامعه­ و یک ناحیه جغرافیایی غیر قابل چشم‌پوشی است. با وجود رونق اقتصادی بی­‌نظیری که معدن در منطقه ایجاد می­‌کند مخالفت­‌های شدیدی از سوی طرفداران محیط زیست و منابع طبیعی همراه دارد؛ امروزه در تحقیقات جدید ثابت شده است این تأثیر حتی با بیماری­‌های مردمی که در نزدیک معدن زندگی می‌­کنند در ارتباط است.

سارا یوسفی­‌فر مشاور اکتشاف معدن، معتقد است ” بعضی از مواد معدنی به ویژه فلزی­‌ها به همراه خود کانی­‌هایی همراه سمی دارند که این کانی­‌ها برای اکوسیستم آن ناحیه خطر آفرین است. سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای جلوگیری از عملیات­‌های معدنی و برای حفاظت از محیط زیست، پهنه­‌های محیط زیستی تعریف و اطراف برخی از این پهنه‌­ها حصار یا فنس­‌کشی کرده‌اند؛ این حصارکشی‌ها باعث خطرات هرچه بیشتر به اکوسیستم آن ناحیه می­‌شود، زیرا آلودگی ناشی از تمرکز برخی مواد معدنی برای زندگی گیاهان و جانوان آن ناحیه مضر است. ”  در ادامه مشروح صحبت­‌های وی را می­‌خوانید.

 آلودگی­‌های حاصل شده از تجمع عناصر یک کانسار چه تأثیراتی بر اکوسیستم یک منطقه می­‌گذارد؟

طی صدها میلیون سال پوسته زمین در حال تکامل بوده است، گذشت زمان و تغییر و تحولات دگرگونی­‌های مختلف، باعث شده است در برخی نواحی تمرکز مواد معدنی اعم از فلزی­‌ها و غیرفلزی­‌ها افزایش پیدا کند؛ این فرآیند زمین شناسی یک امر کاملاً طبیعی بوده است. خوشبختانه کشور ایران از این ذخایر طبیعی سهم حائز اهمیتی برده است و از درصد بالای کانسارهایی معدنی برخوردار شده است.

بعضی از مواد معدنی به ویژه فلزی­‌ها به همراه خود پاراژنزهای یا کانی­‌های همراه سمی دارند که این کانی­‌ها برای اکوسیستم آن ناحیه خطر آفرین هستند و انسان در تشکیل آن هیچ دخالتی نداشته است. همانطور که می­دانید هیچ کانسار معدنی وجود ندارد که صد در صد خالص باشد؛ این ناخالصی­‌ها در برخی ازمواد معدنی وجود دارند و باعث آلودگی و خطرات محیط زیستی آن ناحیه می­‌شوند؛ به عنوان مثال عناصر مواد رادیو اکتیو موجود در کانسارهای سرب و روی و نیز ارسنیک و جیوه در کانسارهای مس و طلا که برای اکوسیستم آن ناحیه آسیب‌­زا هستند و منجر به جهش‌­های ژنتیکی در گیاهان، جانوران و حتی انسان­‌های آن ناحیه می‌­شوند.

سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای جلوگیری از عملیات­‌های معدنی و برای حفاظت از محیط زیست، پهنه­‌های محیط زیستی تعریف و اطراف برخی از این پهنه­‌ها حصار یا فنس­کشی کرده‌­اند؛ این حصارکشی­‌ها باعث خطرات هرچه بیشتربرای اکوسیستم آن ناحیه می­‌شود، زیرا آلودگی ناشی از تمرکز برخی مواد معدنی برای زندگی گیاهان و جانوان آن ناحیه مضر است و با فنس کشی در واقع به طور عمدی حیوانات در آن نواحی آلوده به دام افتاده­‌اند و در طولانی مدت باعث آسیب­های جدی و حتی انقراض خواهد شد.

آیا در این باره تاکنون تحقیقات ثابت کننده‌­ای صورت گرفته است؟

در زمین شناسی پزشکی عوارض پارارژنزهای سمی بررسی می­‌شوند و تحقیقات نشان داده شده است که این مواد سمی در زمین باعث جهش­‌های ژنتیکی در گیاهان و جانوران می­‌شود. بسیار موارد پیش آمده است که در تحقیقات زمین­‌شناسان پزشکی ثابت شده است، علت میزان بالای بیماری سنگ کلیه در مردم یک منطقه، از میزان بالای املاح در آب شرب آن منطقه نشأت گرفته است. در تحقیقاتی دیگر، علت درصد بالای بیماری­‌های پوستی در آن ناحیه به واسطه تمرکز عناصر سمی  در آن ناحیه بوده است و حتی برخی از سرطان ها به خاطر در معرض بودن برخی از مواد معدنی هستند.

حال سوال اینجاست، زمانی که سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای حفظ محیط زیست پهنه‌­هایی را مشخص و اطراف آن حصار می‌­کشند، آیا به این آلودگی‌­های ذاتی این نواحی هم توجه می­‌کنند؟ برای ثابت کردن این آلودگی­‌ها باید مطالعات جامع و آزمایشگاهی انجام شود. در طرح تحقیقات رساله پایان نامه­ی یکی از دانش جویانم قسمتی از منطقه مورد مطالعه، در زیرمجموعه­ پهنه‌­های زیست محیطی قرار گرفته بود. با مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات جامع، ثابت کردیم این منطقه در مقایسه با استانداردهای جهانی، ذاتاً از آلودگی بالایی برخوردار است؛ این آلودگی­‌ها به خاطر تخریب زمین توسط فعالیت­‌های معدنی نیست، بلکه به دلیل تجمع عناصر در پوسته­ زمین و ایجاد کانسار است. متأسفانه با فنس کشی در این مناطق محیط زیست جانوری هر چه بیشتر به خطر می‌افتد.

چرا مجموعه­‌های در هم تنیده­ معادن، محیط زیست و منابع طبیعی بیشتر اوقات عملکردشان در تضاد با یکدیگر است؟

همیشه یک فضای رقابتی میان محیط زیست و معدن وجود دارد، اگر معدن و محیط زیست باهم به خوبی تعامل برقرار کنند و مانند کشورهایی چون استرالیا، کانادا و آمریکا بتوانند باهم به توافقات بیشتری برسند، در چرخه­ اقتصادی صنعت معدن قطعاً پیشرفت‌های چشمگیری رخ خواهد داد. کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و آمریکا داری بزرگترین معادن هستند، درحالی که می‌­بنیم محیط زیستی سالم‌­تر از کشور ما دارند و از همان معادن به بهترین نحو بهره می‌­برند.

من همیشه به عنوان یک زمین‌­شناس در اجرای پروژه­‌های معدنی، طرفدار حفظ محیط زیست و اصولی اجرا کردن عملیات­‌های معدنی با حداقل خسارت به محیط زیست بوده‌­ام. معدنکاری سنتی باعث تخریب سطح زمین و از بین بردن گیاهان و طبیعت آن ناحیه می‌­شود. می­توان از طریق روش­‌های مدرن و نوآورانه، روش‌­های فراوری را بهینه کرد و هنگام عملیات­‌های معدنی با پر کردن ترانشه‌های استخراجی بعد از برداشت آن منطقه و نیز با کاشت گیاهان و درختکاری، تخریب­‌های حاصل ازاکتشاف و استخراج را جبران کنیم و طبیعت پربارتر و با شکوه‌­تری را نسبت به قبل ایجاد کرده باشیم.

اخیراً در استان یزد با تلفیق داده‌­های اطلاعاتی به این نتیجه رسیدیم که قسمت­‌هایی از استان یزد دارای ذخایر غنی از مس­، طلا، سرب و روی است ولی متأسفانه به دلیل اینکه این منطقه زیر مجموعه پهنه‌­های زیست محیطی است، اجازه بهره‌­برداری به آن داده نمی‌­شود. لذا تقاضا دارم این مناطق از زیر مجموعه پهنه­‌های زیست محیطی خارج شوند، حتی اگر توسط شرکت‌­های خصوصی این امر امکان پذیر نیست، دولت اقدام به اکتشاف و بهره­‌برداری کند؛ تا با ایجاد اشتغال و کارآفرینی در چرخه­ اقتصاد کشور ارزش آفرین باشند.

آلودگی­‌های ناشی از کانسارها چه تأثیری در اجرای پروژه­‌های معدنی دارد؟

در بخش­‌های خصوصی ریسک بالائی در سرمایه­‌گذاری عملیات­‌های معدنی وجود دارد. زمانی که یک پروژه­ معدنی، بخصوص پروژه‌­های مرتبط با کانسارهای فلزی، در دست اجرا قرار می­‌گیرد، خواب سرمایه فراوانی را برای سرمایه­‌گذار به همراه دارد و چندین سال طول می‌­کشد تا مجوزهای بهره­‌برداری صادر شوند؛ این درحالی است که درست زمانی که سرمایه‌­گذار ریسک خواب سرمایه را به جان خریده و قصد دارد اقدام به استخراج یا فراوری ­کند، درست در زمان سود دهی این سرمایه‌­گذاری کلان، با مخالفت معارضین محلی و سازمان­‌های مربوطه تحت عنوان تخریب محیط زیست و آلودگی‌­ها مواجه می­‌شوند.

آیا عوام مردم از مشکلات و خطرات زیست محیطی ذاتی کانسارهای محل زندگی خود و ریسک­‌های فراوان معدنکاران و سرمایه‌­گذاران آگاهی دارند؟ آیا رسانه­‌هایی که آزادانه دست به انتشار هر رویدادی می‌­زنند و با ساختن حاشیه­‌های فراوان بازار گرمی می‌­کنند، از در معرض خطر قرار گرفتن جان ساکنین مردم با وجود مواد رادیواکتیوبرخی کانسارهای آن نواحی اطلاعاتی دارند؟

باید مردم و جامعه از این مسائل آگاه شوند. باید میزان رادیواکتیو بودن کانسارهای سرب و روی بررسی شود زیرا زندگی در جوار کانسارهای فلزی مانند طلا، مس و بخصوص سرب و روی برای انسان و زیست بوم آن ناحیه خطرات جدی را به همراه دارد وباید جامعه را از این موضوع آگاه کرد.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی