مدل‌های کار ترکیبی چگونه صنایع را متحول می‌کند؟
مدل‌های کار ترکیبی چگونه صنایع را متحول می‌کند؟
موسسه مکنزی در جدیدترین گزارش خود به بررسی‌ مدل‌های جدید کسب و کار پرداخته و می‌گوید،مدل‌های کار ترکیبی، می‌تواند استعدادها و مهارت‌ها را در سراسر صنایع شکوفا کند.

کانی مگ-فناوری‌های نوین و داده‌های دیجیتال، تجزیه و تحلیل پیشرفته را در اختیار صنایع قرار می‌دهد. مهارت‌های شناختی، دیجیتالی شدن تمامی سیستم‌ها در صنایع شیوه‌های تازه‌ای از کسب و کار را شکل داده است. در این روش‌های جدید مدل تازه‌ای به نام مدل‌های کار ترکیبی معرفی شده‌ است که منجر به رشد کارآفرینی می‌شود.

خود رهبری یکی از دستاوردهای انقلاب صنعتی پنجم است که از آن به عنوان بازوی پیشترفت در صنایع یاد می‌شود و می‌تواند به پیشرفت مدل‌های کار ترکیبی در فلزات، معادن و صنایع سنگین کمک کند.

با گذر جهان از انقلاب صنعتی چهارم به سمت انقلاب صنعتی پنجم، آزمایش‌ها و حتی آزمون و خطاهای بسیاری صورت می‌گیرد. موضوع خود رهبری یکی از این آزمایش‌ها بود که مورد بررسی قرار گرفته است.

حدود دو سال گذشته به عنوان یک آزمایش بداهه در آزمایشگاه‌های اثربخشی محل کار از راه دور عمل مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از سازمان‌ها مراحل اولیه همه‌گیری کرونا را فرصتی برای بازنگری در نحوه فعالیت افراد، سیستم‌های مدیریتی و زیرساخت‌های فنی می‌دانستند تا نه تنها از کسب‌وکار حمایت کنند، بلکه مدل عملیاتی را نیز تکمیل کنند. در بررسی این روند‌ها مدل کار ترکیبی بیشتر از گذشته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

اهمیت مدل‌های کار ترکیبی؛ از کرونا تا پساکرونا

از دیدگاه مردم، چالش‌های متعددی با ایجاد تعادل بین تعهدات کاری و شخصی، بسیج تیم‌ها خارج از نقش‌های سنتی و مدل‌های عملیاتی، و پرورش یک فرهنگ منسجم در میان دوره‌های عدم اطمینان بالا وجود داشته است. به این دلایل، بسیاری از مردم به شدت یک مدل کار از راه دور یا ترکیبی را ترجیح می‌دهند، حتی زمانی که دنیا به دوران پس از COVID-19 فکر می‌کرد، مدل کار ترکیبی در اولویت قرار داشت.

تحقیقات انجام گرفته در موسسه مکنزی نشان می‌دهد که کارمندان مشتاق سرمایه‌گذاری در جنبه‌های انسانی کار هستند. آنها خواهان حسی تازه‌ای از هدف بوده و می‌خواهند با همکاران خود احساس هویت مشترک داشته باشند.آنها خواهان دستمزد منصفانه، مزایای خوب و مزایای فراوان هستند، اما بیشتر از آن، کارکنان می‌خواهند برای سازمان‌ها و مدیران خود احساس ارزشمندی داشته باشند. آنها خواهان تعاملات معنادار هستند، نه فقط معاملات، البته نه لزوماً حضوری.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های مدیریتی و زیرساخت‌های فنی برای پشتیبانی از مدل‌های عملیاتی تجدیدنظر شده از زمان شیوع COVID-19 سرعت گرفته‌اند. امروزه، استخدام، حفظ و ایجاد مهارت‌های کافی برای اطمینان از اینکه بهره‌وری از طریق تغییرات در شیوه‌های کار از بین نمی‌رود، حیاتی است.مدل عملیاتی آینده فناوری‌های دیجیتال، تجزیه و تحلیل پیشرفته را پیاده‌سازی خواهد کرد.

محبوبیت مدل‌های کار ترکیبی میان شرکت‌های معدنی

در سال‌های آینده، مدل‌های کار ترکیبی که حضور در محل را با کار از راه دور ترکیب می‌کند، حتی برای شرکت‌های معدنی و فلزات با موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت بسیار محبوب خواهد کرد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از کارمندان روش‌های دورکاری و ترکیبی کار پس از همه‌گیری کرونا را ترجیح می‌دهند، در حالی که تقریباً ۴۰ درصد پیش از همه‌گیری به دورکاری اشتیاق داشتند.

سازمان‌ها می‌توانند با اتخاذ این رویکرد دوگانه، از استعدادها در سراسر جهان استفاده کنند، تیم‌ها را بر اساس بهترین تجربه و مجموعه مهارت‌های موجود به جای در دسترس بودن تعریف کنند. همچنین این گزینه برای گسترش شرایط استخدام برای صنایعی وجود دارد که با جاذبه دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل مکان‌های دور،موقعیت‌های کاری پرواز در داخل و خارج کشورها، موقعیت‌های زندگی دشوار در محدوده کاری شرایط سختی را تجربه می‌کنند. بیشتر علاقمندان به مدل‌های کار ترکیبی بازیگران صنایع سنگین هستند.

گفته می‌شود، مدل عملیاتی آینده مستلزم چابک بودن تیم‌ها و همچنین سیستم‌های مدیریتی و فنی است که مدل عملیاتی را تکمیل می‌کنند. بعد فناوری در انتخاب معماری فناوری اطلاعات، پلتفرم‌ها و پروژه‌های نوآوری و فناوری مناسب برای تکمیل چشم‌انداز کلی دیجیتال و تحلیل سازمان، شامل اثربخشی هزینه برای تجارت و کارایی برای کاربران نهایی نهفته است. با این حال اجرای این تغییرات می‌تواند، موانع متعددی را ایجاد کند.

چالش‌های مدل‌های کار ترکیبی

یکی از شرکت‌های معدنی آمریکای جنوبی مراکز عملیاتی از راه دور (ROC) را راه‌اندازی کرد، که برای اجازه دادن به نگهداری، عملیات و مدیریت سایت در یک مکان مرکزی طراحی شده بودند. این پروژه در زنده کردن تمام قابلیت‌های فنی مورد نیاز برای بهره برداری از معدن از یک مکان دور موفق بود. با این حال، تیم عملیات و کارکنان خط مقدم در طول برنامه ریزی و اجرا فقط به صورت حاشیه‌ای درگیر بودند. مدت کوتاهی پس از اجرا، مشخص شد که سایت نیاز به بازنگری در نقش‌ها و مسئولیت‌ها و در نهایت ساختار سازمانی تیم عملیات دارد. بنابراین، پتانسیل کامل برای بهبود کارایی عملیاتی تیم هرگز محقق نشد که نشان‌دهنده ارتباط ترکیب دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی، مالکیت و تصمیم‌گیری در طول مراحل پروژه است.اگرچه این مثال از ROC در صنعت معدن نشان دهنده فرصت‌هایی برای بهبود است، مفهوم ROC قطعاً پتانسیل تأثیرگذاری بر هزینه‌های سازمان، پذیرش فناوری و کارایی روزانه را دارد.

استخدام، حفظ و ایجاد مهارت‌های کافی برای حمایت از پایداری بلند مدت

مقیاس عظیم انتقال نیروی کار  و رواج دورکاری در دوران COVID-19 به این معنی است که بسیاری از مشاغل و سیاست گذاران مجبور به ارائه برنامه‌های آموزشی و آموزش اضافی برای کارگران شده‌اند. در این زمینه، تحقیقات اخیر موسسه مکنزی به تعریف مشاغل و مهارت‌هایی پرداخته است که به‌عنوان ابزارآلات خودکار، هوش مصنوعی و رباتیک را در محل کار سازمان‌دهی می‌کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های شناختی، دیجیتالی و خود رهبری در سطح بالا به ویژه در صنایع سنگین اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهند کرد.

داشتن سطح بالایی از توانایی‌های شناختی به معنای افزودن ارزشی فراتر از آنچه می‌تواند توسط سیستم‌های خودکار و ماشین‌های هوشمند انجام شود، است. توانایی تفکر انتقادی، ساختار دادن به افکار و برقراری ارتباط موثر در حین انطباق با شرایط در حال توسعه، کلید دستیابی به تعالی شناختی است.داشتن مهارت‌های دیجیتال به معنای توانایی شناسایی، ارزیابی و ارتباط مفاهیم از طریق بسترهای دیجیتال است.

خود رهبری، تمرین درک نقش، شناسایی آرزوها و هدایت هدفمند خود به سمت دستیابی به اهداف است. به عبارت دیگر، درک آنچه انجام می‌دهیم، چرا آن را انجام می‌دهیم و چگونه آن را انجام می‌دهیم.

سه مثال نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند در زمینه استخدام، حفظ و ایجاد مهارت‌ها برای حمایت از پایداری بلندمدت ماموریت دیجیتال و تحلیلی تغییراتی ایجاد کنند.همگی این موارد منجر به تعریف مدل‌های کار ترکیبی می‌شود.

تحولات دیجیتال منجر به رشد مدل‌های کار ترکیبی می‌شود

یک شرکت معدنی در آمریکای شمالی با ترکیبی از نقش‌های درون سازمانی و برون سپاری، تحول دیجیتالی را آغاز کرد. از منظر مدیریت فرآیند و فنی، سازمان یک تیم دیجیتالی و تحلیلی متشکل از دانشمندان داده، مترجمان و طراحان در سراسر آسیا، اروپا و ایالات متحده تشکیل داد. منطق پشت انتخاب تیم صرفاً بر اساس تجربه صنعت در ساخت محصولات مشابه، عمق دانش در مورد بهینه‌سازی و تصدی در نقش‌ها بود. این تیم هیبریدی با تمرکز بر تخصص، توانست محصولی با کیفیت بالا را در یک جدول زمانی تسریع شده ارائه دهد.

معدنکاری دیجیتال و مدل‌های کار ترکیبی

یک شرکت استخراج و فرآوری مستقر در ایالات متحده، تجزیه و تحلیل و مدل سازی پیشرفته‌ای را برای به حداکثر رساندن تولید اتخاذ کرد. این شرکت این کار را از طریق اجرای شیوه‌های چابک و اعمال نفوذ عملیات، مهندسی و عملکردهای علم داده کسب‌وکار انجام داد. تجزیه و تحلیل پیشرفته به دستیابی به تولید رکورد، شناسایی پیشرفت‌ها در ابزار دقیق‌تر برای جمع‌آوری داده‌های دقیق‌تر، و آغاز حل نوآورانه مشکل برای اولویت‌بندی توصیه‌های مدل برای دستاوردهای تولید کمک کرد.

ROCها نمونه دیگری از پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند پیشرفت‌ها یا تغییرات را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند. بازیگران حوزه صنعت معدن به طور فزاینده‌ای به ROCهایی روی می‌آورند که از نرم افزار و تجزیه و تحلیل برای اجرای عملیات روزانه استفاده می‌کنند و در نتیجه مزایای بهره‌وری، ایمنی و برنامه‌ریزی را به همراه دارند. موفقیت اخیر سیستم‌های حمل و نقل خودران در برخی از سایت‌های معدن استرالیا این امر را نشان می‌دهد.

خود رهبری در معادن

یک شرکت معدنی آسیایی استراتژی سه لایه‌ای را آغاز کرد که در آن دیجیتالی‌سازی تلاش‌های متنوع‌سازی و کربن‌زدایی را امکان‌پذیر کرد. پذیرش اولیه دیجیتالی شدن تغییراتی را در مدل عملیاتی ایجاد کرد، مانند کاهش اهداف کششی برای سوخت و ارسال پویا. این باعث افزایش تولید و وضعیت مالی کلی بهتر شد.

از آنجایی که جهان به سمت عادی شدن و دوران پساکرونا پیش می‌رود. شرکت‌ها در همه صنایع قصد دارند به وضعیت موجود بازگردند، واضح است که فناوری‌های دیجیتال و تجزیه و تحلیل پیشرفته، تکمیل شده با شیوه های چابک، می‌تواند تعریف تازه‌ای از مدل‌های کار ترکیبی را ارایه کند. فعالان در صنایع سنگین که مدل‌های کار ترکیبی را اتخاذ می‌کنند، در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند تا تعاملات انسانی مورد نیاز کارکنان و همچنین ابزارهایی را که برای برقراری ارتباط به آنها نیاز دارند، فراهم کنند.

علاوه بر این، فعالان صنعتی باید به دنبال سرمایه گذاری در روندهای کاری آینده و مراکز عملیاتی یکپارچه برای دستیابی به مدل‌های کار ترکیبی مورد علاقه کارکنان باشند. مدیران اجرایی همچنین باید فرهنگ مورد نظر را برای یک سازمان در نظر بگیرند و مدل عملیاتی را انتخاب کنند که به بهترین وجه از ایمنی و پایداری پشتیبانی می‌کند. این همچنین می تواند به پاسخ به سؤالات چگونگی پرداختن به ایجاد قابلیت و تطبیق سیاست های منابع انسانی برای حمایت از روش های جدید کار برای آینده کمک کند.

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان