نرم افزارها علوم جدید را وارد دنیای کسب و کار می‌کنند
نرم افزارها علوم جدید را وارد دنیای کسب و کار می‌کنند
پرفسور هانس ورنر ون دون(hans wernher van de venn) استاد دانشگاه آخن آلمان معتقد است که نرم افزارها می‌توانند علم تازه‌ای را به دنیای کسب و کارها تزریق کنند.

کانی مگ– وقتی استیو جابز از گوشی‌های هوشمند اپل رونمایی می‌کرد، خطاب به حاضران جلسه گفت«شما می‌توانید میلیاردهای آینده باشید.» شاید آن روزها کمتر کسی به عمق کارآفرینی در اکوسیستم نوآوری ایمان داشت و کمتر کسی تصور می‌کرد که می‌توان به کمک نرم‌ افزارها کسب و کارهایی را راه‌اندازی کرد که جهانی را متحول می‌کند.

پرفسور هانس ورنر ون دون(hans wernher van de venn) استاد دانشگاه آخن آلمان معتقد است که در دنیای جدید، روند رو به رشد، نیازهای کسب و کارها هم تغییر کرده است. در این میان نرم افزارها توانسته‌اند پل ارتباطی میان علوم و فنون جدید و کارآفرینان باشند. در ادامه مشروح صحبت‌های وی را بخوانید.

صنعت نرم افزار‌ها در اقتصاد جهان چه تاثیراتی داشته است؟

زمانی ثروت آفرینان، فئودال‌ها و مالکان زمین‌هایی  بودند که با استفاده از نیروی کار خلق ثروت می‌کردند. از زمانی که تکنولوژی پای به زندگی بشر گذاشت، کسب وکارها بر این بستر شکل گرفتند و در حال حاضر حجم کثیری از ثروت آفرینان جهان کسانی هستند که خلاقیت را چاشنی تکنولوژی  کرده و کسب و کارهای تازه‌ای را خلق می‌کنند.دارایی‌های بیشتر این افراد تفکر آنهاست که بر پایه تولید علم و ثروت قرار می‌گیرد. روند ثروت آفرینی در طول زمان مدام نرم‌تر شده و بر بسترهای فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین قرار می‌گیرد. ارتباط بین داده‌ها،اطلاعات و فناوری‌های نوین افراد را به سمت تولید کسب و کارهای بزرگ و ثروت آفرینی هدایت می‌کند. صاحبان شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر  در دسته ثروتمندترین‌های جهان قرار گرفته‌اند. روند رشد فناوری در جهان  به سمت نرم افزار‌ها حرکت کرده است. فناوری‌های همگرا مانند نانو، بایو، پلاس آی تی‌ها و…  روز به روز کسب و کارهای جدید را روانه بازارها می‌کند. انقلاب صنعتی چهارم هم بر پایه همین تکنولوژی‌ها و بر بستر علوم و فنون جدید شکل گرفت. به همین دلیل هم می‌توان گفت که  نرم افزارها پلی هستند میان کسب و کارها و علوم و فنون جدید.

در حال حاضر صحبت از انقلاب صنعتی پنجم می‌شود. آنچه که مسلم است در انقلاب صنعتی پنجم علم و هوش هیجانی نیروی انسانی خلق ثروت می‌کند. در نتیجه نرم افزارها می‌توانند کسب و کارهای بیشتری را خلق کنند.

درحال حاضر صنایع دنیا از موج چهارم گذر کرده و خود را با شرایط انقلاب صنعتی پنجم هماهنگ می‌کنند، چگونه می‌توان بسترهای مورد نیاز انقلاب‌های صنعتی را در کشور فراهم کرد؟

سرعت علم بسیار بالاست. باید فرآیند جانمایی علم در صنعت و اقتصاد کشورها را همانند سرعت علم بالا برد. در حال حاضر منبع غنی از فناوری‌های نوین مانند بیو تکنولوژی و نانو تکنولوژی و همچنین  فناروی‌های مرتبط با نرم افزارها در بیشتر کشورها وجود دارد. باید همزمان با نفوذ علم در لایه‌های اقتصادی ‌کشورها ارتباطات جهانی را بهبود بخشید. توسعه نرم افزارها  نیاز به نمایندگی‌های خارجی دارد. نکته مهم این است که باید همزمان با  همکاری خارجی دانش مدیریت داخلی را  را هم توسعه داد. دانش مدیریت باید هماهنگ با تکنولوژی‌های جهان در  کشورها توسعه پیدا کند. نگاه جدید مدیریتی افراد بر پایه خلاقیت و نوآوری باید اصلاح شود. رسیدن به موج‌های صنعتی  از مسیر اصلاح و به روز رسانی علم مدیریت در کشورها می گذرد.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان به سمت تجارت هوش مصنوعی رفته‌اند. بهره‌گیری از این موضوع برای اقتصاد کشورها چقدر حیاتی است؟

هوش مصنوعی علم جدیدی بر پایه آی تی و آی سی تی است. چون  می‌خواهد هوش را به فناوری‌های نوین تبدیل کند. نمی توان  کشور ایران  را در دسته پیشروهای این حوزه دسته قرار داد. هوش مصنوعی می‌تواند بازی‌هایی را طراحی کند که منبع ثروت‌هایی بسیاری در دنیا شده است. در کشورهای جهان هوش مصنوعی از کارخانه‌ها تا کنترل هواپیما را به دست می‌گیرند. صنعت معدن یکی از صنایعی است که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند بخش اعظمی از چالش‌های خود را برطرف کرده و به سمت بهره‌وری بیشتر پیش رود. خوشبختانه علاقمندی به این حوزه در ایران هم مشاهده می‌شود. همچنین تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است. با این حال می‌توان با قاطعیت گفت که در حوزه نرم افزارها و توسعه آن اقدامات مناسبی در ایران انجام شده است.تجاری سازی نرم افزارها می‌تواند تحول اقتصادی بزرگی را رقم زند. باید مدیریت دانش انقلاب صنعتی چهارم در ایران حتما رقم خورد. دانش مدیریت به ما کمک می‌کند تا  دانش را مدیریت کرده و در برآمدهای اقتصادی نمره قابل قبولی دریافت کنیم.  تجربه ثابت کرده است که مردم  از تکنولوژی‌های روز استقبال مناسبی می‌کنند؛ پس تجاری سازی ایده‌ها و تولید محصولاتی بر پایه دانش روز دنیا و همراه با تکنولوژی بدون شک مورد استقبال قرار گرفته و می‌تواند برآیند اقتصادی مناسبی داشته باشد. برای این کار باید همزمان با اصلاح قوانین در برخی حوزه‌ها، نگاه مدیران به نوآوری و فناوری‌ها را در شرکت‌ها تغییر داد. در این صورت است که تجارت هوش مصنوعی در کشور کلید خورده  و مراتب توسعه یافتگی را رقم می‌زند.

مزیت حوزه هایی مانند نرم افزارها برای شروع کسب و کار چیست؟

در بسیاری از صنایع  مرحله  ایده تا تولید محصول بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.  در حالیکه حوزه فناوری اطلاعات به خصوص تجارت نرم افزاری از ایده تا محصول هزینه بسیاری دارد. زیرا این حوزه برپایه و اساس دانش قرار می‌گیرد و این خلاقیت و ایده ذهنی است که مهم شده و قابلیت تجاری سازی دارد. برای توسعه حوزه آی تی در کشور باید زیرساخت‌های نرم افزاری را توسعه دهیم و وقتی حوزه فناوری اطلاعات در کشور توسعه پیدا کند حتما کسب و کارهای بسیاری بر این بستر شکل می‌گیرد. استراتژی‌های کارآفرینی حول محور تجارت آزاد جهانی و تحولات در ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌چرخد. این نگاه نواست که کسب و کارهای جدید و پتانسل‌های تازه ای را در اقتصاد کشورها به وجود می‌آورد. عواملی که در کسب و کارها مهم است بحث رویدادهای جهانی است که امروزه همان کسب و کارهای IT است و همچنین فناوری اطلاعات جزو مسائل حیاتی مدیریت امروز بوده و باید کاملا رصد شود.

 

  • نویسنده : محمد قهرمانی کوشان