ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان
ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان
انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تولید فولاد خام ایران در هفت ماه نخست جولای امسال با رشد ۴.۵ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش، به 3 میلیون و 200 هزار تن رسید و کشورمان همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان است.

به گزارش کانی مگ، انجمن جهانی فولاد در گزارشی میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه جولای ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۲) را اعلام کرد. طبق این گزارش، تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید که ۶.۶ درصد نسبت به تولید جولای سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید ۶ کشور از ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان، در بازه اول ژانویه تا آخر جولای سال ۲۰۲۳، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در چهار کشور هند، ایران، روسیه و چین افزایش داشته است.

این گزارش حکایت از رشد ۴.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول ژانویه تا آخر جولای سال ۲۰۲۳ دارد و تنها هندوستان با رشد ۹ درصدی در این بازه، توانسته رشد بیشتری نسبت به کشورمان داشته باشد.

روسیه با ۲.۸ درصد و چین با ۲.۵ درصد رشد تولید، بعد از هند و ایران، دو کشوری هستند که رشد مثبتی در تولید فولاد در هفت‌ماهه ابتدایی سال میلادی جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته را به ثبت رسانند.

ایران در هفت‌ماهه نخست سال میلادی جاری موفق شد ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد تولید کند؛ در همین زمان هند ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، روسیه ۴۴ میلیون و دویست هزار تن و چین ۶۲۶ میلیون و پانصد هزار تن فولاد تولید کردند.

درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌های جولای سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد بیشترین افزایش مربوط به دو کشور هند و چین است که به ترتیب رشد ۱۴.۳ و ۱۱.۵درصدی را در هفت‌ماهه ابتدایی سال میلادی جاری تجربه کردند و در رتبه‌های بعدی ترکیه با ۶.۴ و روسیه با ۵.۸ درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین افزایش ۷ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل قرار گرفتند.

بر پایه این گزارش از نظر درصد تغییرات میزان تولید ماه جولای امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، کشورمان با کاهش ۱.۵ درصدی در میانه فهرست کاهش تولید نقطه به نفطه بین کشورهان عمده تولید کننده فولاد قرار گرفت.

شایان ذکر در دو ماه گذشته کشورمان رشد بی سابقه‌ای در تولید فولاد داشت که رشد زیاد فولاد تولیدی در دو ماه می و ژوئن در کنار اعمال برخی محدودیت‌های برق در تابستان امسال می‌تواند دلیلی بر کاهش ۱.۵ درصدی تولید فولاد خام کشورمان در ماه جولای امسال نسبت به همین ماه در سال پیش باشد.

میزان کل تولید فولاد جهان با کاهش ۰.۱ درصدی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ به یک هزار و ۱۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت کاهش تولید این محصول راهبردی در هفت ماه منتهی به جولای امسال را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

رشد ۴.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول ژانویه تا آخر جولای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول در سال رونق تولید، رشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار دادند و این باعث شد قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خردادماه امسال در بازار‌های جهانی به ثبات قیمتی برسد.

تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین ماه جولای امسال ۹۰.۸ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که ۱۱.۵درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل کاهش داشت.

ماه جولای امسال هند با تولید ۱۱.۵میلیون تن فولاد خام، رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید ۷.۴ میلیون تن فولاد خام افزایش ۰.۹ درصدی در این بازه زمانی ثبت کرد. بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه جولای امسال، ۶.۹ میلیون تن تخمین زده می‌شود که ۰.۵ درصد افزیش نسبت به ماه جولای سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است در بازه زمانی ماه جولای ۲۰۲۳، روسیه ۶.۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد، که ۳.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد. طبق این گزارش، ماه جولای امسال، کره جنوبی با تولید ۵.۷ میلیون تن تولید فولاد خام و با کاهش ۹.۰ درصد کاهش در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید ۳.۰ میلیون تن و کاهش ۰.۵ درصدی، ترکیه با تولید ۲.۹ میلیون تنی و افزایش ۶.۴ درصدی و برزیل با تولید ۲.۷ میلیون تنی و کاهش ۴.۷ درصدی به ترتیب رتبه‌های هفتم تا دهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

۷۶ درصد فولادخام تولید شده خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

کشور‌های تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، جولای امسال در مجموع ۳.۱ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که ۳.۹ درصد کاهش نسبت به تولید ماه جولای ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و ۷۶ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

بی شک سهم استان اصفهان در تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولیدی کشور در ماه جولای امسال که موجب شد کشورمان در بین ۱۰ تولیدکننده جهانی فولاد قرار بگیرد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشته اند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۶۳ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دست‌یابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولادساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن‌های صنعتی در جهان است که تمامی کشور‌های بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

  • منبع خبر : ایلنا