دولت یک ریال از حقوق دولتی معادن استان مرکزی را پرداخت نکرده است
دولت یک ریال از حقوق دولتی معادن استان مرکزی را پرداخت نکرده است
نماینده نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید« سهم استان مرکزی از حقوق دولتی معادن ۳۴۰میلیارد تومان بود که دولت یک ریال از این مبلغ را پرداخت نکرده است.»

محمد سبزی، نماینده ساوه و زرندیه در مجلس یازدهم در رابطه با حقوق دولتی معادن به خبرنگار کانی مگ، گفت: مشکلات در حوزه معدن بسیار زیاد است، اما برخی چالش‌ها‌ی عظیم حوزه معدن و صنایع معدنی باعث کند‌تر شدن روند توسعه و پیشرفت این صنعت شده است.

وی افزود: حقوق دولتی معادن در استان مرکزی، ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است که می‌باسیت ۱۵ درصد آن به استان تزریق می‌شد، اما متاسفانه یک ریال هم از آن مبلغ، وارد استان نشده است و همچنان این استان بی‌بهره از حقوق دولتی معادن است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: از طرفی، درصدی اندک از حقوق دولتی معادن، سهم منطقه‌ای است که معدن در آن واقع شده، اما آن مبلغ هم آن‌طور که شایسته است برای مردم مناطق معدنی خرج نمی‌شود و از این‌رو، وقتی معدنی شروع به کار می‌کند اولین کسانی که به مخالفت برمی‌خیزند، ساکنان مناطق معدنی هستند.

سبزی اظهار داشت: قرار نیست معدن‌داران به مناطق معدنی بیایند و به زیرساخت‌ها آسیب بزنند و کلی خسارت به محیط زیست، دام و زندگی روزمره مردم وارد کنند، اما شاهد کار خاصی از سوی دولت و معدن‌داران نباشیم.

وی یادآور شد: حقوق دولتی معادن برای هر استان و مناطق معدنی باید طبق قانون و به موقع پرداخت شود تا شاهد ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها باشیم. اگر این رویکرد در دستور کار قرار بگیرد خواهیم دید که چطور مردم مناطق معدنی از معدن‌داران و عواملشان استقبال خواهند کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در واکنش به کمبود ماشین‌آلات معدنی، گفت: اول از همه باید بررسی کرد و دید توان داخلی برای ساخت ماشین‌آلات معدنی و توسعه فناوری‌های روز در این حوزه چقدر است و هرچه کمبود داشتیم باید با واردات تامین کنیم که این‌دست تصمیمات از کارهای ضروری است که نباید دچار سهل‌انگاری شود.