اتحادیه اروپا پیشنهاد آمریکا برای پایان دادن به مناقشه تعرفه فولاد را رد کرد
اتحادیه اروپا پیشنهاد آمریکا برای پایان دادن به مناقشه تعرفه فولاد را رد کرد
اتحادیه اروپا پیشنهاد آمریکا برای پایان دادن به مناقشه بر تعرفه فولاد را رد کرد. بروکسل و واشنگتن باید تا اکتبر راه حلی برای جلوگیری از جنگ تجاری بیابند.

به گزارش کانی مگ، اتحادیه اروپا راه حل پیشنهادی ایالات متحده برای پایان دادن به تعرفه های فولاد و آلومینیوم را رد کرده است و نگرانی ها از تجدید مناقشه تجاری را تشدید کرده است.

دو طرف جنگ تعرفه‌ای را بر سر مسئله ای که دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۱ تحمیل کرد، متوقف کردند، اما لازم است تا اکتبر یک توافق الزام‌آور برای مرکز «فولاد سبز» پیدا کنند.

اتحادیه اروپا معتقد است راه حل پیشنهادی ایالات متحده قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می کند و به نفع تولیدکنندگان داخلی تبعیض قائل می شود.

زمان برای دستیابی به موفقیت کوتاه است و از این رو، والدیس دومبرووسکیس، رئیس بازرگانی اتحادیه اروپا، هفته آینده به واشنگتن سفر می کند. اگر دو طرف نتوانند به توافق برسند، تعرفه های تنبیهی که قبلاً برداشته شده بود دوباره به طور خودکار برای هر دو طرف اجرا می شود. این تعرفه ها ۲۵ درصد بر فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافق کرده بودند که یک مرکز فولاد پایدار تشکیل دهند که تولید کم کربن را در اولویت قرار دهد. اقدامی که همچنین با هدف کاهش اتکای هر دو طرف به واردات چین انجام شد.

بنا به گزارش رسانه ها، پیشنهاد ایالات متحده به اعضای مرکز اجازه می دهد تا استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین کنند و برای افرادی که این استانداردها را رعایت نمی کنند، تعرفه وضع کنند. دولت ها برای پیوستن به این مرکز باید متعهد شوند که فولاد و آلومینیوم بیش از حد تولید نکنند و نقش شرکت های دولتی را محدود کنند.

برخلاف اتحادیه اروپا، ایالات متحده هیچ سیستم ملی قیمت گذاری برای کربن ندارد و دولت بایدن نسبت به وضع هزینه بر صنایع سنگین در ایالت هایی که باید در انتخابات ۲۰۲۴ حفظ کند، مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ایلینوی، محتاط است.

این کشور همچنین تمایلی به کنار گذاشتن تعرفه هایی که ترامپ به دلایل امنیتی وضع کرده است، ندارد و متهم به خطر انداختن مشاغل به ویژه به دلیل واردات ارزان چینی است.

اتحادیه اروپا یک سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه ای دارد که شرکت ها را مجبور به خرید مجوز برای آلایندگی می کند و قیمت هر تن کربن در ماه های اخیر به ۹۰ یورو رسیده است. این سیستم CBAM واردکنندگان را مجبور می‌کند که برای هفت بخش از جمله فولاد و آلومینیوم، همان قیمت را بپردازند.

این آتش‌بس یک سیستم موقتی از سهمیه‌های تعرفه‌ای را تا حجمی مشخص بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده با عوارض کمتر ایجاد کرده بود. اتحادیه اروپا نیز تعرفه‌های تنبیهی را به حالت تعلیق درآورده بود و دو طرف توافق کرده بودند که این توافق جهانی را تا اکتبر سال جاری، تنظیم کنند.

  • منبع خبر : www.ft.com