شرکت «Tata Group» به دنبال تولید باتری‌های مبتنی بر کبالت و لیتیوم
شرکت «Tata Group» به دنبال تولید باتری‌های مبتنی بر کبالت و لیتیوم
شرکت «Tata Group» در اواخر دهه دوم ماه جولای 2023 اعلام کرد که تصمیم دارد چهار میلیارد پوند (5.2 میلیارد دلار) برای راه‌اندازی ابرکارخانه تولید سلول باتری با ظرفیت 40 گیگاوات در بریتانیا سرمایه‌گذاری کند. در این ابرکارخانه باتری‌های مبتنی بر لیتیوم و کبالت برای خودروسازان در بریتانیا و سراسر اروپا تولید می‌شود.

به گزارش کانی مگ به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Tata Group» اعلام کرد که باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) را در واحد تولید خود در شهر سامرست در جنوب غربی انگلستان تولید خواهد کرد.

موسسه «Fastmarkets» عنوان کرد که این ابرکارخانه، باتری‌های تولیدشده خود در بریتانیا را برای شرکت خودروسازی زیرمجموعه خود با نام «Jaguar Land Rover» در شهر بیرمنگام در مرکز انگلستان و برای دیگر تولیدکنندگان خودرو در بریتانیا و سراسر اروپا ارائه می‌کند.

این شرکت در ادامه عنوان کرد که انتظار می‌رود فرایند تولید در این ابرکارخانه در سال ۲۰۲۶ آغاز شود و تا آن زمان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در روند تولید این کارخانه به حداکثر میزان خود برسد.

ناتاراجان چاندراسکاران، مدیرعامل شرکت «Tata Sons» به عنوان زیرمجموعه شرکت «Tata Group» تصریح کرد که این ابرکارخانه، یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات تولید سلول باتری در اروپا خواهد بود.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری چند میلیارد پوندی موجب ورود جدیترین فناوری‌های پیشرفته‌ در صنعت باتری به انگلستان خواهد شد و موجب پویایی بخش خودروهای الکتریکی در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از شرکت خودروسازی زیرمجموعه شرکت «Tata Group» با نام «Jaguar Land Rover» خواهد شد.

به گفته محققان موسسه «Fastmarkets»، اولویت اکثر خودروسازان در اروپا در حال حاضر استفاده از باتری‌های نیکل کبالت منگنز است؛ هرچند استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات نیز در حال افزایش است.

در همین حال در چین، سهم باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به نسبت باتری‌های نیکل کبالت منگنز افزایش یافته است. با توجه به داده‌های ارائه شده توسط اتحادیه نوآوری باتری خودروها در چین، مقدار تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در ماه ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱۱٫۶۴ درصد نسبت به ماه می ۲۰۲۳ افزایش یافت؛ این در حالی است که مقدار تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز در ماه ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۴٫۴۸ درصد کاهش یافت.

علی‌رغم رشد تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در چین و اروپا، محققان موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کنند که صنعت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، حدود ۴۷ درصد از کل حجم تقاضا برای باتری‌های مبتنی بر کبالت را به خود اختصاص خواهد داد.

به گفته منابع آگاه به وضعیت بازار باتری‌ها، افزایش و نوسان قیمت فلز کبالت همراه با نگرانی‌ها درباره شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، خودروسازان را به کاهش مقدار کبالت مورد استفاده در تولید باتری‌های نیکل کبالت منگنز سوق داده است. از سوی دیگر، حجم تقاضا برای فلز کبالت از سوی مصرف‌کنندگان در حال حاضر به دلیل وضعیت سکون در بازار به دلیل تعطیلات تابستانی نسبتا کاهش یافته است.

با این وجود، افزایش محدودیت دسترسی به بازار هیدروکسید کبالت و تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران در این بازار، موجب روند صعودی قیمت کبالت درهفته‌های اخیر شده است.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کبالت با خلوص استاندارد با شرط تحویل محصول در بندر روتردام، قیمت ۱۶٫۳ تا ۱۸٫۵ دلار در هر پوند در روز چهارشنبه ۱۹ جولای ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۴٫۸۵ تا ۱۷ دلار در هر پوند در روز ۶ جولای ۲۰۲۳ افزایش داشت.

روند صعودی قیمت فلز کبالت به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری و محدودیت دسترسی به بازار هیدروکسید کبالت

ارزیابی قیمت دو روز در هفته موسسه «Fastmarkets» با در نظر گرفتن شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت با غلظت کبالت حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار و شاخص قیمت سودآوری کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۱۹ جولای ۲۰۲۳، عدد ۶۵ تا ۶۸ درصد را نشان داد که نسبت به شاخص سودآوری ۵۱ تا ۵۳ درصدی ثبت شده در روز ۲۴ می ۲۰۲۳ افزایش داشت.

محققان موسسه «Fastmarkets» کسری ۷۲ هزار و ۴۰۰ تنی را برای سال ۲۰۲۳ در حجم عرضه و تقاضا برای کربنات لیتیوم معادل (LCE) پیش‌بینی می‌کنند و به نظر می‌رسد این کسری به ۸۲ هزار و ۶۹۰  تن در سال ۲۰۲۴ افزایش ‌یابد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار جهت عرضه در بازار فیزیکی در روز ۱۹ جولای ۲۰۲۳ قیمت ۳۸ تا ۴۰ دلار در هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به عدد ارزیابی قبلی تقریبا ثابت بود.

همچنین ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار جهت عرضه در بازار فیزیکی در روز ۱۹ جولای ۲۰۲۳، قیمت ۴۰ تا ۴۷ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به عدد ارزیابی قبلی تفاوتی نداشت.

  • منبع خبر : felezatonline.ir