بازیابی ۷۰ تا ۸۰ درصدی آب مصرفی معادن با استفاده از سیستم آبگیری باطله‌ی کارخانجات
بازیابی ۷۰ تا ۸۰ درصدی آب مصرفی معادن با استفاده از سیستم آبگیری باطله‌ی کارخانجات
با اجرایی شدن بند ع تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، هزینه و تخصیص آب به صنایع آب‌بر همچون مس و فولاد، دستخوش تغییرات جدی خواهد شد.

به گزارش کانی مگ، مهندس محمد کارگر، مدیرعامل شرکت “ATC پارس” به تشریح فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: شرکت ATC پارس با هدف طراحی سدهای باطله، انباشت باطله معادن و آبگیری از باطله تولیدی کارخانجات تغلیظ تاسیس شده است و تاکنون توانسته بخشی از نیاز معادن مس و سنگ‌آهن به سد باطله را مرتفع سازد.

وی عمده فعالیت این شرکت را در طراحی و نظارت بر ساخت سدهای باطله شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله در آذربایجان،کرمان و… برشمرد و خاطرشان کرد: طراحی سدهای جدید توسعه‌ای معادن سونگون، میدوک و سرچشمه با ظرفیت انباشت هرکدام ۴۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تن باطله در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ATC پارس با اشاره به به‌کارگیری تیکنرهای خمیری (نسل جدید تیکنر با بالاترین درصد جامد ته‌ریز) در شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان ساخت: مشاور پروژه داخلی‌سازی این نوع تیکنر آب‌گیری برای کارخانه تغلیظ دره‌زار به ارزش بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان و هفت میلیون یورو، شرکت ATC پارس است و این در حالی است که پیش از این، تجهیزات این مجموعه از خارج وارد گردیده و با داخلی سازی این مجموعه حداقل ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

او با اشاره به عقد دو قرارداد کارخانه تولید کنسانتره مولیبدن میانه و احداث کارخانه تولید کنسانتره آهن در شهر فین بندرعباس با بخش‌خصوصی، آمادگی این مجموعه را برای احداث فرآیندهای کانه‌آرایی و آب‌گیری از باطله و ساخت سد را اعلام نمود.

کارگر با اشاره به چالش جدی کمبود آب کشور گفت: به طور معمول فرآیند فلوتاسیون و بازیافت فلز باارزش، سه برابر وزن خوراک ورودی، نیازمند آب است و با توجه به این مهم که تامین این میزان آب به لحاظ محدودیت ذخایر آبی از یک سو و تخریب پایین‌دست معدن از سوی دیگر، امکان‌پذیر نیست، با آبگیری از باطله‌های کارخانجات و مدیریت انباشت باطله در سد، به طور متوسط معادل ۷۰ تا ۸۰ درصد آب اولیه بازیابی می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات ساخت تیکنرهای خمیری برای بار اول در کشور، حمایت شرکت ملی مس از این پروژه را از جمله مشوق‌های این شرکت برای بومی‌سازی دانست و ابراز امیدواری کرد: با قراردادی که با مشاور همکار خارجی داریم، انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت سد باطله به کشور تا پنج سال آینده، صورت پذیرد و انشاالله روزی خواهد رسید که برای طراحی و احداث سدهای باطله نیز همانند سدهای آبی، به‌کارگیری مشاور خارجی نیازی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ATC پارس با بیان این مطلب که با توجه به بند ع تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت نیرو مجاز به تغییر در تخصیص آب صنایع است، تصریح کرد: با اجرایی شدن این تبصره، صنایع موظف به استفاده از آب های نامتعارف همانند تصفیه پساب شهری به منظور تامین آب مورد نیاز خود خواهند بود و این فرآیند هزینه بر و قیمت تمام شده آب مصرفی صنایع ممکن است به ده برابر قیمت برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی فعلی با مجوزات فعلی برسد.

  • منبع خبر : گروه رسانه‌ای پردازش