کشف نخستین معدن پلاسری طلا در ‌خراسان/ تخمین ۵۳۰ کیلو‌گرم طلای خالص در معدن
کشف نخستین معدن پلاسری طلا در ‌خراسان/ تخمین ۵۳۰ کیلو‌گرم طلای خالص در معدن
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی از کشف نخستین معدن پلاسری طلا در ‌خراسان خبر داد و گفت: ۵۳۰ کیلو‌گرم طلای خالص ذخیره معدن تخمین زده شده است.

به گزارش کانی مگ، حبیب ا… ترشیزیان اظهارداشت: اساسنامه سازمان نظام مهندسی معدن ۲۱ سال پیش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سراسر کشور این سازمان تاسیس شد و در حال حاضر هفتمین دوره آن در حال فعالیت است. وظیفه اصلی سازمان ساماندهی امور معادن کشور است. به عبارتی  همانطور که مباحث  فنی در نظام مهندسی ساختمان پیگیری می‌شود در نظام مهندسی معدن نیز صفر تا صد عملیات‌های مرتبط با معدن زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و به نوعی بازوان اجرایی صمت در سراسر کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به موضوع برون‌سپاری که در دولت مطرح است عملیات واگذاری به نظامات بسیار پررنگ شده است به‌ویژه در دولت سیزدهم که به جرات می‌توان گفت بسیاری از اموری که قبلا توسط صمت انجام می‌شد همانند بازدیدهای دوره ای از معدن، نظارت‌ها، بررسی طرح‌های اکتشاف، بهره برداری و به تازگی گزارشات پایانی و دوره‌های آموزشی به نظام مهندسی معدن واگذار می‌شود.

نظام مهندسی معدن ۴۲هزار نفر عضو دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در خصوص تعداد اعضای نظام مهندسی و آمایش رتبه بندی آنها و رتبه نظام مهندسی در سطح کشور بیان کرد: این سازمان در سراسر کشور بیش از، ۴۲هزار نفر عضو دارد و استان خراسان رضوی نیز حدود ۱۰ درصد اعضا در سطح کشور را تشکیل می‌دهد که بالغ بر ۳۶۶۰ عضو حقیقی و حقوقی است.

ترشیزیان تصریح کرد:از نظر عملکرد نیز طبق آماری که‌ حدود یک ماه قبل در اجلاس سراسری نظام مهندسی کشور در اراک بررسی شد نظام مهندسی معدن استان در تمام شاخص‌های توسعه در سطح کشور اول است.

بیش از ۸۰۰ نفر از اعضا پروانه دارند

وی ادامه داد: اعضای سازمان از رشته‌های اصلی معدن بالغ بر ۹۸۰ نفر، زمین شناسی بیش از ۲۰۴۰ نفر، مواد و متالورژی ۱۶۰ نفر، نقشه برداری ۲۲۷ نفر و ۲۰۱ نفر دیگر از رشته های وابسته در حوزه معدن هستند. همچنین بیش از ۸۰۰ نفر از اعضا پروانه دارند که  در رسته های مختلف به تفکیک رتبه شامل ۴۴ رتبه ارشد و ۱۱۹ رتبه یک، ۳۴۳ رتبه ۲ و ۳۸۷ نفر رتبه ۳ هستند. در عین حال حدود ۳ هزار نفر از اعضای سازمان جوان هستند که با طی دوره های آموزشی و دریافت تاییدیه فنی به تدریج صاحب پروانه خواهند شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در خصوص سطح مشارکت نظام مهندسی عمران با نهادهای دولتی تصریح کرد: تقریبا ۱۰۰ درصد کارهایی که در معادن استان انجام می‌شود یا به ما واگذار شده یا به صورت مشاور در آن فعالیت داریم. ارتباطی که در استان ما بین سازمان صمت و نه تنها سازمان نظام مهندسی بلکه با سایر تشکل‌های بخش خصوصی مانند خانه معدن، اتاق بازرگانی وجود دارد از نظر اتحاد و همدلی در سطح کشور مثال زدنی است و همین دلیل اصلی موفقیت صمت و دیگر نظامات در استان است.

در خراسان رضوی ۶۰۰ معدن فعال داریم

ترشیزیان در باره  وضعیت معادن فعال استان خراسان رضوی گفت: در استان ۱۱۰۰ پروانه بهره برداری معدن داریم که از این تعداد حدود ۶۰۰ معدن فعال و مابقی به دلایل مختلفی غیر فعال است و وزارتخانه برنامه جدی برای راه‌اندازی این معادن که اکثرا معادن کوچکی هستند، در دست اقدام دارد.

وی در رابطه با ظرفیت معادن خراسان رضوی گفت: ظرفیت  استان خراسان در سنگ آهن به ویژه در منطقه سنگان خواف است که به عسلویه شرق کشور معروف شده و محصولاتی مانند سنگ آهن، کنسانتره و گنداله آهن داریم که خوراک اولیه کارخانجات فولادسازی هستند. در منطقه کاشمر،خلیل آباد، بردسکن و تاحدودی تربت حیدریه پتانسیل ارزشمند و در خور توجه ای از طلا و مس داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی اظهارکرد: هم اکنون کارخانه‌های فرآوری مس زیادی در خراسان رضوی احداث  شده و فعال خواهند شد؛ اگر در منطقه نیشابور به سمت کاشمر نیز حرکت کنیم شاهد معادن خوب منگنز و کرومیت هستیم. در جای جای استان خاک‌های صنعتی و سنگ‌های ساختمانی به وفور یافت می‌شود.

خراسان رضوی در بین ۵ استان برتر از نظر ذخایر طلا است

دانشیار دانشگاه آزاد در پاسخ به ذخیره طلای خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه معادن طلا باید از معدن طلای زر مهر در سرای شادمهر نام برد که علاوه بر استخراج، کارخانه تولید شمش و سکه نیز در آنجا فعال است. در منطقه کبودان بردسکن نیز معادن فعال طلا داریم. در جاده کوهسرخ و حتی همین منطقه طرقبه در کمر مقبولا معدن طلا وجود دارد که البته هنوز فعال نشده است. در واقع پتانسیل طلای استان بسیار قابل توجه است و به جرات می‌توان گفت خراسان رضوی در بین ۵ استان برتر از نظر ذخایر طلا است.

نخستین معادن پلاسری طلا در استان خراسان

ترشیزیان بیان کرد: در خراسان معادن پلاسری طلا داریم، در حقیقت این معدن ناشی از ذرات آزادی هستند که از کوه آمده، همانند معادن پلاسری آهن خواف و  اولین استخراج را سازمان زمین شناسی انجام داده و معادل ۵۳۰ کیلو گرم طلای خالص (در یک کیلومترمربع تا عمق ۱۰ متر ) را در  همین معدن پلاسری به عنوان تخمین ذخیره اعلام کرده است.

وی در خصوص نحوه فرآوری معدن پلاسری طلا اظهارکرد: فرآوری این محصول نیز ساده است و با کمک میز لرزان به دلیل وزن سنگین تر طلا قابل انجام است‌. البته از روش‌های آبی نیز می‌توان استفاده کرد منتهی چون این مناطق خشک هستند بهتر است روش خشک استفاده شود. سازمان زمین‌شناسی این محدوده را برای مزایده به بخش خصوصی معرفی کرده تا پروانه بهره‌ برداری آن را طبق ضوابط کسب کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: وظیفه دولت این است که اکتشافات معدن را به مرحله مناسبی رسانده و به بخش خصوصی واگذار کند. از این جهت قیمت کارشناسی رسمی آن مشخص و در سایت ستاد ایران درج شده و د ر طی هفته‌های آتی بهره‌بردار آن مشخص می‌شود.

ترشیزیان افزود: دریافت گواهی کشف اینگونه ذخایر طلا برای اولین بار است که در کشور معرفی می‌شود و انشاالله خبرهای خوبی از اکتشاف طلا در استان خراسان رضوی خواهیم داشت.

  • منبع خبر : تسنیم