تعطیلی ۲۵ کارگاه و تونل معدنی پُرخطر مازندران
تعطیلی ۲۵ کارگاه و تونل معدنی پُرخطر مازندران
مدیرکل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استان مازندران از تعطیلی ۲۵ کارگاه و تونل معدنی پُرخطر استان خبر داد و گفت که این فضاها با دستور دادستانی و به منظور تامین امنیت شاغلان در آن انجام شده است.

علی باقری روز دوشنبه در بازدید از معدن زغال سنگ “شوکاشور آمل” در گفت و گو با خبرنگاران افزود :‌ با درخواست این اداره کل و دستور دادستانی پنج کارگاه و ۲۰ تونل معدنی به علت شرایط پرخطر در اجرای تبصره ماده ۱۰۵ قانون کارتعطیل شد.

وی ادامه داد:‌ بیش از هزار نفر کارگر در ۲۵ شرکت معدنی فعال در مازندران مشغول بکار هستند.

مدیر کل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استان مازندران ادامه داد :‌ با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی منابع مادی کشور مقررات فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد.

وی گفت :‌ رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل های حفاظتی و ایمنی مصوب شورایعالی حفاظت فنی برای کلیه کارگاههای مشمول قانون کار، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان موظف به فراهم نمودن شرایط ایمن در محیط کار هستند و باید تجهیزات حفاظت فنی را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهند و به کار کارگران نظارت کنند و کارگران هم مکلف به رعایت مواد ایمنی و استفاده درست از تجهیزات و اجرای دستورالعملهای ایمنی هستند؛ ادامه داد :‌ کارفرمایان مکلف هستند در مهلت مقرر به رفع نواقص بپردازند و در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی بعمل می‌آید.

وی گفت: قانون کار در ماده ۹۵ صراحتاً عنوان می کند که کارفرما مسئول تامین و حفظ ایمنی در محیط کار است و می بایست نظارت مستمر بر فرایند کار کارگاه داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران افزود :‌ برای مشارکت کارگران و کارفرمایان در اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و پیشگیری از حوادث ناشی از کار، تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار برای همه کارگاههای بالای ۲۵ نفر الزامی است.

وی اظهار داشت :‌ نماینده کارگر و کارفرما و کارشناسان ایمنی و بهداشت در آن عضو هستند و مشکلات و ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی را به کارفرما منعکس می کنند تا اقدامات لازم برای رفع آنها بعمل آید.

باقری تصریح کرد: بسیاری از حوادث ناگوار به دلیل یک بی احتیاطی کوچک ایجاد می شود. برای ارتقای فرهنگ ایمنی و آگاهی از خطرات محیط کار و کاهش حوادث شغلی کلیه کارفرمایان، کارگران و پیمانکاران را مکلف کرده که دوره های آموزش ایمنی متناسب با نوع کار از طریق مراجع ذیصلاح بگذرانند.

وی تاکید کرد :‌ اولویت ما کارگاههای پرخطر مانند کارگاههای معدنی و ساختمانی است و به همین منظور در سال جاری تفاهم نامه مشترکی فی مابین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی، انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و اداره کل فنی و حرفه ای به منظور آموزش ایمنی و مهارت به کارگران و استادکاران ساختمانی برای افزایش و دانش این افراد و کنترل حوادث ساختمانی منعقد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه برای ایمن سازی محیط کار یکی از آیین نامه های مهمی که باید رعایت شود، آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری است، گفت: کارفرما مکلف به انعقاد قرارداد با پیمانکارانی است که گواهینامه صلاحیت ایمنی از ادراه کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کرده باشد.

  • منبع خبر : ایرنا