بازگشت برداشت کنندگان غیرمجاز با طمع سرب و روی
بازگشت برداشت کنندگان غیرمجاز با طمع سرب و روی
در چند سال گذشته معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین بر سر زبان ها افتاد؛ البته در گذشته نیز امر برداشت غیرمجاز از این معدن انجام می شد اما طی دو سال برداشت و رفت و آمدها به این معدن شدت گرفت.

افزایش حضور برداشت کنندگان غیرمجاز در معدن آلبلاغ و شدت یافتن حفاری ها موجب شد حتی شش نفر در این معدن جان خود را از دست دهند تا اینکه ایمیدرو وارد کار شد و نیروهای حفاظتی در منطقه حاضر شد.

این امر سبب شد تا برداشت کنندگان غیرمجاز به سایر معادن موجود در بخش های جنوبی استان حتی آن هایی که دارای پروانه بهره برداری است، دست درازی کنند.

این روند در برهه زمانی کمتر شد اما متاسفانه در حال حاضر این برداشت ها افزایش یافته و سبب نارضایی معدنکاران دارای پروانه بهره برداری شده است.

برداشت غیرمجاز از معادن دارای پروانه بهره برداری خراسان شمالی

سجادی رئیس انجمن نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تصریح کرد: از قبل دست درازی به معادن بخش جنوبی استان انجام می شد اما به نظر می رسد دوباره افزایش یافته است.

وی افزود: متاسفانه دست درازی به معادن دارای پروانه بهره بردای نیز انجام می شود و بهره برداران نیز توان برخورد با این سودجویان را ندارند.

سجادی ادامه داد: بیشتر دست درازی سودجویان به معدن سرب و روی است.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن سودجویان به پهنه های معدنی آزاد که فاقد پروانه بهره برداری بوده و خود آن ها رگه هایی از مواد معدنی را شناسایی کرده اند، دست درازی کرده و برداشت غیرمجاز را انجام می دهند که باید هر چه سریع تر این پهنه ها نیز تعیین تکلیف و به بهره بردار واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این برداشت ها توسط این بهره برداران غیرمجاز به صورت سازماندهی شده انجام می شود چراکه وقتیکه مسئولان نظارتی به منطقه می روند خبری از برداشت کنندگان نیست اما وسایل آن ها هست.

پروسه استعلامات؛ سنگ پیش پای سرمایه گذاری در پهنه های آزاد شده معدنی خراسان شمالی

رئیس انجمن نظام مهندسی معدن خراسان شمالی از پروسه طولانی استعلامات و دردسر ساز شدن برای سرمایه گذاران در پهنه های آزاد شده معدنی جنوب این استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پهنه جنوبی استان در سال ۹۲ به منظور شناسایی پتانسیل های معدنی بلوکه شد، اظهارکرد: اما قرار بر این بود تا این روند طی یک سال به پایان برسد ولی این امر محقق نشد و بالاخره در سال گذشته پهنه آزاد شد.

سجادی افزود: بلوکه و بلاتکلیف بودن این پهنه سبب شده بود تا طی این سال ها نه پروانه اکتشاف، نه گواهی کشف و نه پروانه بهره برداری صادر شود.

وی ادامه داد: مساحت پهنه بلوکه شده بیش از ۱۰ هزار کیلومتر بوده که برای انجام مطالعات اکتشافی از سوی سازمان زمین شناسی بلوکه شده بود.

وی توضیح داد: این پهنه در تیرماه سال گذشته آزاد شد و ۱۰ محدوده امید بخش توسط ایمیدرو و ۱۶ محدوده امید بخش نیز توسط سازمان زمین شناسی مشخص شد که آن ها در مرحله استعلامات برای گرفتن تایید نهایی جهت اخذ پروانه اکتشاف برای انجام اکتشافات تکمیلی هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما بعد از آزادسازی منطقه، تعدادی از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری برخی از محدوده ها را به منظور کشف و استخراج مواد معدنی همچون مصالح ساختمانی و یا سنگ تزئینی و … ثبت کردند ولی در بحث گرفتن استعلامات از اداراتی همچون منابع طبیعی، میراث فرهنگی و … با مشکل مواجه شده اند و پروسه اخذ استعلامات از سوی این ادارات بسیار طولانی شده که نگرانی ما بر این است تا سبب پشیمانی این سرمایه گذاران شود.

ممانعت جدی از برداشت غیرمجاز معادن استان

حسین حاجی بگلو مدیر کل صمت خراسان شمالی نیز با بیان اینکه بازدید میدانی از معادن سرب و روی اسفراین انجام شده است، از ممانعت جدی برداشت غیرمجاز معادن استان خبر داد.

وی تاکید کرد: مطابق قانون با این نوع برداشت‌های غیر مجاز که توسط برخی افراد صورت گرفته، برخورد خواهد شد.

حاجی بگلو افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که به اسم افراد بومی مناطق برداشت ‌هایی صورت می‌گیرد که مطمئن هستیم که این اتفاق توسط برخی افراد سود جو رخ می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تصمیمات لازم برای جلوگیری از سوء برداشت معادن بدون مجوز در استان اتخاذ خواهد شد، گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط به خصوص دستگاه قضائی نیز در این طرح پشتیبان ما برای اجرای قانون خواهند بود.

وی بیان کرد: برداشت غیر مجاز از معادن بدون پروانه و مجوز، منع قانونی دارد و برابر ماده ۱۹ قانون معادن جرم مشهود تلقی شده و با آن برخورد می‌شود.

خراسان شمالی بر روی کمربند سرب و روی قرار ندارد

رئیس پیشین اداره امور معادن سازمان صمت خراسان شمالی نیز اظهار کرده بود: باید به این نکته توجه شود که معادن سرب و روی واقع شده در اطراف معدن آلبلاغ فقط رگه هایی از این ماده معدنی دارند که عیار و کیفیت آن به سرب و روی آلبلاغ نمی رسد و از سوی دیگر این معادن دارای پروانه بهره برداری هستند و هیچ کسی اجازه ورود و برداشت از معدن به جزء شخصی که پروانه را دریافت کرده است، ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خراسان شمالی بر روی کمربند سرب و روی قرار گرفته است، صحت دارد؟ تاکیدکرد: این موضوع صحت ندارد، مقدار ماده سرب و روی موجود در معدن آلبلاغ مناسب و اقتصادی بوده که با برقراری امنیت کامل در منطقه و سرمایه گذاری می توان به ارزش افزوده و اشتغال خوبی دست یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: اما در بقیه مکان ها فقط رگه هایی از سرب و روی مشاهده می شود که از عیار بالایی برخوردار نیست.

  • منبع خبر : ایسنا