موانع سرمایه‌گذار داخلی معادن برداشته می‌شود/جذب سرمایه‌گذار خارجی در قانون دیده نشده است
موانع سرمایه‌گذار داخلی معادن برداشته می‌شود/جذب سرمایه‌گذار خارجی در قانون دیده نشده است

با اصلاح قانون معادن در مجلس شورای اسلامی، موانع سرمایه‌گذار داخلی در معدن برداشته می‌شود.

به گزارش کانی مگ،‌سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح اصلاح قانون معادن در دستورکار صحن علنی قرار گرفته است، گفت: چالش‌ها و مشکلات اساسی این قانون در کمیسیون مربوطه بررسی و رفع موانع صورت گرفته است. با جمع‌بندی نهایی آن را برای بررسی نهایی در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس ارسال کرده‌ایم.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به اهداف اصلاح قانون معادن، بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما جزء ۱۰ کشور دارنده ذخایر معدنی است، متاسفانه در بهره‌برداری، تولید ثروت و اشتغال از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. مشکلاتی از قبیل ثبت معادن توسط افراد غیرمتخصص و تشکیل مافیای مالکیت معادن در کشور انگیزه‌ای برای اصلاح قانون معادن شد.

دلالان معدنی؛ چالش جدید معادن کشور

وی با بیان اینکه پیدایش دلالان معدنی از دیگر معضلات حوزه معادن است، اظهار داشت: پیدایش دلالان معدنی و تصاحب و خرید و فروش معادن بزرگ توسط مافیای خاص و خطر کمبود تامین خوراک صنایع معدنی و پیدایش رانت و عدم توسعه مناطق دارای معادن و فقر و عقب ماندگی و از بین رفتن منابع و زیرساخت‌های این مناطق از نگرانی‌هایی است که باید با اصلاح قانون برطرف شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با اصلاح قانون به دنبال ایجاد اشتغال در مناطق دارای معادن وبه طورکلی در کشور هستیم. ایجاد صنایع پایین دستی و جلوگیری از خام فروشی و تامین مواد اولیه و واسطه‌ای صنایع و کالاهای مورد نیاز کشور از نتایجی است که با اصلاح قانون رقم می‌خورد.

ممانعت از حبس معادن یکی از مهمترین اهداف طراحان اصلاح قانون معادن

حسینی کیا با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ممانعت از خطر حبس معادن از جمله اهداف طراحان اصلاح قانون معادن است، بیان کرد: در حال حاضر شاهد معطل ماندن سرمایه‌گذاران این صنعت و عدم دسترسی سرمایه‌گذاران واقعی به ذخایر معدنی هستیم.تمام تلاش ما این است با  اصلاحات صورت گرفته این موانه برداشته شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برخی مشکلات معدن از جمله جذب سرمایه‌گذار خارجی باید در نوبت بعدی اصلاح قانون رفع شود، گفت: تشدید تولید و کاهش سنگ اندازی‌ها در توسعه این صنعت و تسهیل امور اجرایی معادن و صنایع معدنی و کمک به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در امر جهش تولید در بخش معادن و صنایع معدنی که از بزرگترین پتانسیل‌های کشور محسوب می‌شود، که با اصلاحات قانون معادن در این مسیر گام برداشته‌ایم.