تشخیص ذخایر پنهان با تصاویر ماهواره‌ای
تشخیص ذخایر پنهان با تصاویر ماهواره‌ای

به گزارش کانی مگ،دومین قسمت از سلسله گفت‌وگوهای کارآفرینی «کانی‌تاک» در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۰ و با حضور محمدعلی عابدینی به‌صورت زنده و برخط در اینستاگرام کانی‌مگ برگزار شد. این رویداد با همکاری انجمن علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. استارت‌آپ زمین‌هوش با هدف تشخیص ذخایر پنهان و شناسایی مناطق پرپتانسیل مواد معدنی مختلف […]

به گزارش کانی مگ،دومین قسمت از سلسله گفت‌وگوهای کارآفرینی «کانی‌تاک» در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۰ و با حضور محمدعلی عابدینی به‌صورت زنده و برخط در اینستاگرام کانی‌مگ برگزار شد. این رویداد با همکاری انجمن علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

استارت‌آپ زمین‌هوش با هدف تشخیص ذخایر پنهان و شناسایی مناطق پرپتانسیل مواد معدنی مختلف با تصاویر ماهواره‌ای به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده، در جهت ارزیابی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدنی گام بر می‌دارد. این تیم با حمایت و راهبری سازندگاه‌های کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم و با بهره‌مندی از افراد با تجربه در حوزه‌ی عملیات اکتشافی ذخایر معدنی، تلاش خود را برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاران معدنی از ابتدای مراحل اکتشاف تا دریافت گواهی کشف انجام می‌دهند؛ به سبب فعالیت‌های درخور توجه این استارت‌آپ، رسانه «کانی‌مگ» به سراغ مهندس محمدعلی عابدینی، بنیان‌گذار این استارت‌آپ رفت و در گفت‌و‌گویی مجازی، به معرفی این کارآفرین و استارت‌آپ زمین‌هوش پرداخت. این مصاحبه را می‌توانید به‌طور کامل در صفحه اینستاگرام «کانی‌مگ» مشاهده کنید.

بررسی تجربه‌های یک کارآفرین ایرانی می‌تواند چراغ راه سایرین در مسیر خود به سمت اهدافشان باشد.

زمین هوش؛سامانه‌ای هوشمند برای شناسایی الگو‌های مرتبط با ذخایر پنهان

در ابتدا مهندس محمدعلی عابدینی شرح کوتاهی از تحصیلات، مسیر شغلی و فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود ارائه دادند و همچنین به فعالیت‌هایی که در دوران دانشجویی خود داشتند به صورت مختصر پرداختند تا برای اکثر شرکت کنندگان که دانشجو بودند سودمند بوده باشد.

ایشان پرداختند که تیم زمین‌هوش با توسعه‌ی الگوریتم‌های مختلف هوش مصنوعی اقدام به ایجاد سامانه‌ای هوشمند برای شناسایی الگو‌های مرتبط با ذخایر پنهان در داده‌های ماهواره‌ای می‌کند. با توسعه‌ی الگوریتم‌های یادشده، این تیم به پیاده‌سازی سامانه در مقیاس پایلوت برای ماده‌ی معدنی خاص در محدوده‌ای مشخص اقدام می‌نماید که با عملیات میدانی، صحت‌سنجی سامانه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و سامانه بهبود داده خواهد شد. گفتنی است برای مواد معدنی متفاوت در محدوده‌های مختلف ایران نیز این سامانه اجرا شده و گزارش‌‌های نهایی خدمت سرمایه‌گذاران به عنوان محصول با ارزش تیم زمین‌هوش ارائه می‌گردد.

در ادامه‌ی گفت‌وگو ایشان به معرفی خود و تیمشان به طور کلی پرداختند:

۱. محمدعلی عابدینی (بنیان‌گذار و متخصص دورسنجی تیم زمین‌هوش)

ایشان در حوزه‌ی اکتشاف معدن و بازرگانی مواد معدنی فعال هستند و علاقه‌مند به پردازش تصویر و تلفیق لایه‌های اطلاعاتی اکتشافی است. مدارک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی معدن را در دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر تهران اخذ نموده‌اند. اولین پروژه‌ی معدنی‌ام را در سن ۲۲ سالگی با پتانسیل‌یابی ذخایر خاک صنعتی در معدن نیمه فعال با موفقیت به سرانجام رسانده‌اند و باعث اقتصادی شدن محدوده‌ی معدنی مورد نظر شده‌اند. در زمین‌هوش به دنبال پیاده‌سازی روش‌های موثر و نوین در راستای تشخیص الگو‌های مرتبط با ذخایر پنهان و کاهش ریسک اکتشافی هستند.

۲. جواد علی‌پناه (برنامه نویس تیم زمین‌هوش)

ایشان متولد بهمن‌ماه ۱۳۷۴، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد دانشگاه صنعتی شریف.

در ادامه‌ی گفت‌وگو ایشان به فعالیت‌های سودمند و مزایای استارتاپ خود پرداختند که استارت‌آپ زمین‌هوش با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی به تشخیص مناطق پرپتانسیل و ذخایر پنهان زمین بر روی این تصاویر می‌پردازد. همچنین با تلفیق این مناطق آنومالی با سایر اطلاعات اکتشافی به کمک به‌روزترین و پرقدرت‌ترین روش‌های وزن‌دهی و تلفیق، صحت و دقت مناطق آنومال مشخص شده را قوت می‌بخشد. هم‌چنین این تیم با انجام عملیات میدانی و نمونه‌برداری در مناطق آنومالی مشخص شده به تغییر نتایج حاصل از این نمونه‌برداری‌ها می‌پردازد.

همواره در عملیات‌های اکتشافی بحث زمان و هزینه و در نهایت کاهش ریسک این گونه عملیات‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استارت‌آپ زمین‌هوش با کاهش وسعت مناطق آنومال و افزایش دقت و صحت این مناطق و تعیین نقاط حفاری مناسب، شرایطی را فراهم می‌کند که ادامه عملیات‌های اکتشافی مقرون به صرفه تر و با ریسک کمتری انجام گیرد.

در بخش آخر مصاحبه، از اثرگذاری استارتاپ زمین هوش در صنعت پرسیده شد و ایشان پاسخ دادند که شناسایی و اکتشاف محدوده‌های استراتژیک معدنی منجر به تامین زنجیره‌ مواد معدنی مورد نیاز صنعت خواهد شد که در این صورت میزان واردات مواد معدنی کاهش یافته و منجر به اشتغال‌زایی پایدار همراه با توسعه‌ی پایدار می‌شود.

در این لایو ۴۰ نفر شرکت کردند و ۲۰ نفر به طور مستمر حضور داشتند.