عرضه محصولات معدنی در بورس باعث شفافیت می‌شود
عرضه محصولات معدنی در بورس باعث شفافیت می‌شود

عرضه محصولات معدنی در بورس باعث شفافیت می‌شود

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ،‌درباره عرضه محصولات معدنی در بورس، گفت: از آنجایی که مردم عادی مخاطب نهایی ارائه محصولات معدنی در بورس نیستند و معمولا کارخانه‌های فرآوری کننده و صادرکنندگان مخاطب این بازار می‌شوند؛ بنابراین آمدن محصولات معدنی به بورس شفافیتی را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با این حال شخصا با ورود کالاهایی که مصرف کننده نهایی آن مردم عادی هستند، موافق نیستنم چرا که در این میان دلالی‌ها و واسطه گری‌هایی شکل می‌گیرد که خلاف انتظاری است که از بورس داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عرضه محصولات معدنی در بورس اقدام خوبی است، اظهار داشت: مزایای عرضه محصولات معدنی در بورس کالا برای شرکت‌های معدنی بسیار زیاد است. در این شرایط شرکت‌ها به شیوه‌ای شفاف و با استفاده از کشف نرخ های منطقی ناشی از  تقابل عرضه و تقاضا، از مزایای حضور در این بازار، بهره‌مند شوند. باید زیرساخت‌های حضور شرکت‌های معدنی در بورس فراهم شود.

وی درباره لوازم و زیر ساخت‌های عرضه کالاهای معدنی در بورس، گفت: یکی از لوازم این است که بر بورس معادن نظارت شود تا همه موجودی واقعی معدن در بورس بیاید.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر حسن اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، توضیح داد: در گذشته شاهد بودیم بخشی از محصولات در بورس عرضه شد و چون عرضه کم و تقاضا بالا بود، کشف قیمت بالایی صورت می‌گرفت؛ این کار باعث می‌شد در مرحله بعد، باقی موجودی معادن با قیمت بالا در بورس به فروش برود، چنین اقداماتی خلاف کارکردی است که از بورس انتظار داریم.

وی تاکید کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم بورس شفاف داشته باشد و خروجی آن با اهداف و فلسفه وجودی خود مطابقت داشته باشد، لازم است، اصول شفافیت به طور کامل اجرا شده و بر آن نظارت دقیق و جدی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در این باره که مجلس چه اقدامی در زمینه عرضه محصولات معدنی در بورس می‌تواند انجام دهد، توضیح داد: حدود یک سال است که اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر اصلاح قانون معادن کار می‌کنند، قانون معادن نیازمند اصلاح است؛ اما برای عرضه محصولات معدنی در بورس نیاز به مجلس ندارد.

وی تاکید کرد: دولت می‌تواند مستقیم عرضه محصولات معدنی در بورس را رقم بزند در واقع این کار نیازمند قانون‌گذاری نیست.

زنگنه گفت: سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از محصولات بالادستی تولید فولاد هستند و از آنجایی که سهم قابل توجهی در اشتغال‌زایی و تولید دارند، باید با ایجاد روال منطقی و اقتصادی، زمینه رشد سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش داد و عرضه در بورس کالا نقش مهمی خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مزایای بزرگ عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس این است که امکان سیاست‌گذاری صحیح را به مسئولان می‌دهد. به طوری که ایجاد یا لغو تعرفه و محدودیت‌های صادراتی را به مراتب کارآمدتر از گذشته می‌کند. زیرا همه آمارهای تولید و مصرف، واقعی می‌شود.