اینوماین؛ بستری برای ارایه طرح‌های نوآورانه معادن / شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان یک الزام است
اینوماین؛ بستری برای ارایه طرح‌های نوآورانه معادن / شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان یک الزام است

به گزارش کانی مگ،‌این مراسم با حضور با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، وجیه‌الله جعفری معاون وزیر و رئیس ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری ایمینو، امید اصغری مدیر موسسه پژوهشی یونیدرو و محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران افتتاح شد. فعال شدن […]

به گزارش کانی مگ،‌این مراسم با حضور با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، وجیه‌الله جعفری معاون وزیر و رئیس ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری ایمینو، امید اصغری مدیر موسسه پژوهشی یونیدرو و محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران افتتاح شد.

فعال شدن بخش‌های نوآورانه معادن

در ابتدای این مراسم،‌امید اصغری رئیس موسسه یونیدرو گفت: این موسسه برای ایجاد الگویی مناسب در حوزه معدن و صنایع معدنی ایجاد شد و در تلاش بود تا در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی ورود به چالش‌های حوزه معدن را دنبال کند. این موضوع تجربه‌ای بین‌المللی است که بسیاری از کشور‌های بزرگ جهان آن را تجربه کرده‌اند. بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهیان از این موسسات ریشه گرفته و نقش تکمیلی در کنار صنعت و دانشگاه دارد. برگزاری جشنواره اینوماین یکی از برنامه‌های قدیمی ما بوده است.

وی بیان کرد: علاوه بر بخش ایده‌های ارزش آفرین که هر ساله برگزار می‌شد و دستاورد‌ها و نیاز‌های فناورانه شرکت‌های به تصویر کشیده می‌کرد، امسال مسابقات دیگری هم داریم. در تلاش بودیم تا از طریق فعال کردن بخش‌های نوآورانه و کمک گرفتن از دیگر بخش‌های فناوری در دل حوزه صنایع و‌معادن، زیست بود دانش بنیان را در حوزه صنعت و‌معدن رشد دهیم.

نگاه هم افزای صنعت، دانشگاه و دولت برای حل مشکلات ضروری است

در ادامه محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: خلق ارزش در علوم نتیجه یک برنامه هدفمند است که اجزای مخالف آن مانند دوندگان دو‌، ضمن حضور تاثیر گذار عرصه را برای نفرات بعدی فراهم می‌کنند. در سال‌های اخیر گر چه مراکز تحقیقاتی بر انتقال دانش و فناوری تمرکز داشتند؛ اما این امیدواری وجود داشت تا در صورت همکاری مناسب با صنعت این چرخه انتقال در مسیر زایش قرار بگیرد. متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی، عدم احساس نیاز صنعت و خلا بازار رقابتی این مهم محقق نشد.

وی افزود: در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه دانشگاه و صنعت به صورت موردی به اولویت‌های خود پرداخته و همین باعث شده تا پایش و ارتباط مستمر نداشته باشیم و این ارتباط غیر زایشی باشد. سوق دادن واحدهای صنعتی به سمت فعالیت‌های تحقیقاتی به حمایت و سیاست‌گذاری‌های دقیق در سطح ملی نیاز دارد. ضروری است که صنعت، دانشگاه و دولت با به کارگیری امکانات موجود برای حل مشکلات و ایجاد نگاهی هم افزا داشته باشد.

رحیمیان با اشاره به ایجاد موسسه یونیدرو‌ و انگیزه تاسیس آن که ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ است، گفت: هدف یونیدرو ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان و‌ متخصصان حوزه معدن و صنایع معدنی است و‌ امیدوار هستیم در ادامه فرایند توسعه و دستیابی به اهداف را داشته باشیم.

رشد ایده‌های دریافتی در سومین سال اینوماین

وجیه‌اله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو، به عنوان سومین سخنران این مراسم به مزیت‌های برگزاری جشنواره اینوماین و جشنواره‌های مشابه آن اشاره کرد.

وی گفت:این جشنواره در چارچوب سیاست‌های دولت با هدف نوآوری وحمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد تعداد ایده‌های دریافتی برای جشنواره اینوماین در سال جاری قابل قبول بوده است، اظهار داشت: در سال اول ۱۱۳، سال دوم ۱۱۲ و سال سوم ۱۵۰ ایده برای حضور در جشنواره اینوماین دریافت شد. امید است این ایده‌ها با حمایت‌ توسعه و پرورش یافته و به مرحله تجاری سازی برسد. البته ۲ ایده از ایده‌های سال گذشته به طرح تجاری تبدیل شده است.  

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه‌گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرد، عنوان کرد: در دنیای جدید تغییر اقتصاد مبدا محور به اقتصاد دانش بنیان احساس می‌شود. در نتیجه شکل‌گیری کسب و کارهای و دانش بنیان یک الزام است.

وی ادامه داد: ارتقا جایگاه جهانی کشور و افزایش سطح تولید و خدمات دانش بنیان در منطقه نیازمند تدابیری است باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. خروج موفق از دام چاله‌های تحریم اتکا به دانش داخلی است. تسهیل‌گری و  تجاری سازی طرح‌های دانش بنیان حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیاز امروز است.

وی تاکید کرد: سازمان با ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به صورت مستقم یاغیر مستقیم  از ابتدا تا کنون انجام داده است.تا ۱۴۰۴ حدود ۱۲ میلیارد دیگر در طرح‌های محتلف سرمایه‌گذاری خواهد شد. در طول چند سال گذشته تلاش شده نقش ایمیدرو در حوزه تسهیل‌گری و بسترسازی برای بخش خصوصی بیشتر فراهم شود و از بخش اجرا فاصله بگیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته تلاش شد تا نقش تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و بسترسازی برای بخش خصوصی از سوی ایمیدرو افزایش یابد و تا حد ممکن از اجرا فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: امروز ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از طرح‌های مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی توسط بخش خصوصی با هدایت و حمایت ایمیدرو در حال انجام است و تا پایان سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آن اجرایی شده است.

جعفری بیان داشت: تلاش شده تا از ظرفیت شرکت‌های وابسته یا تابعه ایمیدرو در اقتصاد کشور نیز که شرکت‌هایی پیشران بوده و ۲۳ درصد ارزش بورس را در اختیار دارند کمک بگیریم.

وی تاکید کرد: امروز موضوعاتی نظیر «کربن صفر» و «ضایعات صفر» جزو برنامه های حیاتی بخش معدن و صنایع معدنی است که دستیابی به آن‌ها نیازمند خلاقیت و فناوری در حوزه‌ها است.

وی تصریح کرد: عبور موفق از چاله‌های تحریم با طی مسیر توسعه دانش بنیان با تکیه بر نیروهای داخلی میسر می‌شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: استخراج بهینه و استحصال حداکثری ارزش افزوده از منابع معدنی مستلزم رعایت موازین توسعه پایدار است که با استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از فناوری‌های کم آب‌بر و مدیریت انرژی، مصارف بازیافت، توجه به ایمنی و بهداشت در معدن، ارائه محصولات نوین، مدیریت پسماندهای معدنی و توسعه زنجیره ارزش معدنی ممکن می‌شود.