خام فروشی مواد معدنی صادرات با نازلترین قیمت‌هاست
خام فروشی مواد معدنی صادرات با نازلترین قیمت‌هاست

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ،‌ با اشاره به اهمیت معادن در کشور، گفت: شاهد تنوع معادن در کشور هستیم. باید از این ظرفیت در راستای بهبود شرایط اقتصادی بهره‌گیری کرد؛ اما متاسفانه در بیشتر مواقع مواد معدنی صرفا خام فروشی می‌شود. مدیران این بخش تنها کاری که انجام […]

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوی اختصاصی با کانی مگ،‌ با اشاره به اهمیت معادن در کشور، گفت: شاهد تنوع معادن در کشور هستیم. باید از این ظرفیت در راستای بهبود شرایط اقتصادی بهره‌گیری کرد؛ اما متاسفانه در بیشتر مواقع مواد معدنی صرفا خام فروشی می‌شود. مدیران این بخش تنها کاری که انجام می‌دهند صادرات محصولات معدنی به صورت خام است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی راه‌حل فاصله گرفتن از خام فروشی را استفاده از تجربیات سایر کشورها برشمرده و عنوان کرد: اگر بخواهیم ازتجربه‌های و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم باید علاوه بر استخراج، صنایع تبدیلی را در کشور داشته باشیم و در واقع محصولات تمام شده را صادر کنیم.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم محصولات خام را صادر کنیم ارزش افزوده ناچیز بوده و به صلاح کشور نیست؛ بنابراین برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی باید به سمت صنایع تبدیلی در استخراج معادن حرکت کنیم تا بتوانیم محصولات تولیدی از معدن را صادر کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص عدم علاقه برای حرکت به سمت صنایع تبدیلی و دست کشیدن از خام‌فروشی، بیان کرد: موانعی برای حرکت به سمت صنایع تبدیلی وجود ندارد؛ اما تجهیزات ما در بحث صنایع تبدیلی با توجه به تکنولوژی داخلی بسیار ضعیف است. امکانات کمی در این زمینه داریم تا بتوانیم کار را انجام دهیم.

سلیمی با اشاره به علاقه متقاضیان معدن به خام فروشی، گفت: در خام فروشی، هزینه‌ها و مسائلی کمتر از صنایع تبدیلی است در نتیجه خام فروشی برای صادرکننده راحت‌تر است. درحالی‌که بافرآوری مواد استخراج شده و استفاده از صنایع تبدیلی، محصول نهایی با حجم کمتر و با قیمت بالاتری صادرمی‌شود. در خام فروشی حجم بالای محصول با قیمت نازل صادر می‌شود.

وی با اشاره بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز در معادن، بیان کرد: از این رو باید در صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کنیم و از تکنولوژی های روز بهره‌مند شویم. با جذب سرمایه می‌توانیم در ایران هم صنایع تبدیلی را دنبال کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص فعالیت دولت برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش معدن، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دنبال این کار است، در زمان رای اعتماد در کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه‌ها تاکید داشت. انتظار داریم بعد از ۷ ماه که از وزارت ایشان گذشت درباره سرمایه‌گذاری در معادن و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است به مجلس گزارش دهد.