ادغام دیجیتالی الگویی جدیدی برای صنایع موج چهارمی
ادغام دیجیتالی الگویی جدیدی برای صنایع موج چهارمی

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- فناوری در حال ایجاد تحولی انقلابی در محصولات است.همین تحولات، کسب و کارهای تازه‌ای را شکل داده‌اند که از آن‌ها به عنوان صنایع موج چهارمی یاد می‌شود.  از زمانی‌که این فناوری ترکیبی از قطعات اطلاعات الکتریکی و مکانیکی ‌شد، محصولات دارای سیستم پیچیده‌ای شدند که شامل ترکیبات گوناگونی از سخت […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- فناوری در حال ایجاد تحولی انقلابی در محصولات است.همین تحولات، کسب و کارهای تازه‌ای را شکل داده‌اند که از آن‌ها به عنوان صنایع موج چهارمی یاد می‌شود.

 از زمانی‌که این فناوری ترکیبی از قطعات اطلاعات الکتریکی و مکانیکی ‌شد، محصولات دارای سیستم پیچیده‌ای شدند که شامل ترکیبات گوناگونی از سخت افزار، سنسورها، ذخایر داده، ریزپردازنده‌ها، نرم افزار و اتصالات بود. این نوع از «محصولات هوشمند و متصل به شبکه » با پیشرفت‌های گسترده در زمینه قدرت پردازش و کوچک سازی دستگاه‌ها و همچنین مزایای شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم موجود در هر کجا، دوره جدیدی از رقابت‌ها را بوجود آورده‌اند. ادغام دیجیتالی می‌تواند شکل‌ تازه‌ای به صنایع جهان ببخشد.  

آثار انقلاب صنعتی چهارم بر ساختار صنایع

یک تغییر رادیکال در انتظار تمامی صنایع جهان است،‌ بر این اساس کل جریان تغییر به یک عامل برای انعطاف پذیری بیشتر،‌تولید منحصر به فرد وکیفیت شگفت انگیز تبدیل می‌شود؛ اما این تغییرات نیاز به تدارکات و پیش نیازهایی دارد تا امکانی برای رقابت و ادامه حیات وجود داشته باشد.

برای مثال سال‌هاست که در جهان صحبت از کاهش مصرف انرژی و مدیریت آن می‌شود؛ اما کاهش مصرف انرژی بیشتر یک تصویر است. کاهش مصرف انرژی تصویری است از بازیابی انرژی به ایستگاه اولیه. حال در این مسیر فناوری‌های نوین در حال دستیابی به رتبه‌بندی بهره‌وری، بازیابی بیشتر انرژی به ایستگاه اولیه و اثرگذاری مناسب در این روند هستند.

برای اثرگذاری بیشتر باید مجموعه از پیش نیازها،‌ابزارهای جدید و تغییرات فیزیکی را مشاهده کرد. انقلاب صنعتی چهارم، ‌تمامی بخش‌های صنایع اعم از تولید، توزیع و فروش را تحت تاثیر  قرار می‌دهد. نیروی انسانی باید آماده پذیرش تحولات شگرفی در این زمینه باشد.

فرصت‌ها و تهدیدهای موج چهارم برای نیروی انسانی

وقتی صحبت از صنایع موج چهارمی می‌شود باید با نیروی انسانی موج چهارمی هم مواجه شد. تحولات شگرف همان همکاری انسان و ربات در کارخانه‌ها است. به اصطلاح می‌گویند«به ربات همکار سلام کنید» ربات‌های جدید در کارخانه‌های انقلاب صنعتی چهارم،‌ تامین کننده بخش قابل توجهی از نیروی کار هستند.

ممکن است در کارخانه‌های جدید انسان و ربات باهم همکار باشند. پس هر دو طرف نیاز به تعامل باهم دارند. البته در این نقطه است که تخصص نیروی انسانی اهمیت پیدا می‌کند. ربات‌های  جدید مستقل، هوشمند، و خود یادگیر هستند. این نیروی انسانی است که باید خود را با همکار ربات خود تطبیق داده و متخصص‌تر از قبل ظاهر شود. آینده شاهد نسل جدیدی از ربات‌ها است که مایحتاج کارخانه‌ها را تامین می‌کنند.

ربات‌ها در کارخانه‌های جدید با همکاران انسانی خود ارتباطی نزدیک و راحت خواهندداشت.صنایع موج چهارمی ربات‌هایی دارند که با بهره‌گیری از سنسورها و تکنولوژی‌های جدید قابلیت تشخیص تصویر را هم دارند و می‌توانند همکاران انسانی خود را به خوبی تشخیص دهند.

آینده در دست نیروی انسانی متخصص و تعامل‌گر است. نیروی انسانی اگر نتواند از فرصت به وجود آمده استفاده کند، بدون شک نمی‌توان آینده‌ای مناسب را برای آن پیش بینی کرد. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰ بیش از۸۰ درصد از جمعیت جهان شهر نشین می‌شوند.

هجوم انسان‌ها به شهر برخی کسب و کارها را از بین می‌برد. در این دوران شهر تبدیل به نقاطی می‌شوند که بسیاری از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها در این نقاط متولد می‌شوند. حال این نوآوری‌ها مانند رانندگانی هستند که پروژه‌های عظیم اقتصادی و صنعتی را پیش می‌برند و ایجاد شغل و ثروت می‌کنند. مهمترین فرصت‌ها و چالش‌های نیروی انسانی در انقلاب صنعتی چهارم در این نقطه متمرکز شده است.

آمادگی کارگران برای حضور در صنایع موج چهارمی

عصر ادغام دیجیتال،‌عصری است که کارگر و ربات کنار هم کار می‌کنند. ربات‌ها بسیاری از فرصت‌های جدید را به دست می‌گیرند به همین دلیل است که مخالفان این نظریه این ترس را دارند که شغل انسان در ایستگاه فرعی صنایع قرار بگیرد.

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ با بررسی‌ها و تحقیقات بسیار در زمینه مدیریت منابع انسانی و اثرات انقلاب صنعتی چهارم بر سرنوشت نیروی انسانی در حال توسعه مفاهیم برای صحنه اشتغال آینده هستند.

پس علاوه بر نیروی کار صاحبان کسب و کار هم باید خود را برای تغییرات آینده آماده کنند. این درست است که کارهای ساده از صنایع آینده ناپدید می شوند؛ اما نیروی کار آینده نیاز به مهارت‌های فنی ندارد، بلکه تجهیز به دانش است که نیروی کار  را  با فرصت‌های بهتری آشنا می‌کند.انقلاب صنعتی چهارم به ما می‌گوید که کارگران فردا ماهر هستند، کارگران فردا مدیریت پیچیده صنعت دیجیتال جهان را به دست می‌گیرند. صنایع موج چهارمی با نیروی انسانی موج چهارمی شکل می‌گیرد.

همه افراد در تمامی زمینه‌ها متخصص نیستند. افراد در انقلاب صنعتی چهارم به دانش مجهز می‌شوند؛ اما بدون شک رتبه دانش آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. نکته قابل تامل این است که زمان انحصار دانش به پایان رسیده است. در عصر جدید دیگر دانش تخصصی منحصر به چند نفر نیست. دانش در دسترس همگان قرار می‌گیرد. تمامی افراد باید مجهز به دانش تخصصی شوند.

چگونگی قرارگرفتن دانش در اختیار عموم

صنایع موج چهارمی به عنوان مهمترین نهاد تخصصی باید مواد آموزشی لازم را در اختیار نیروی انسانی قرار دهند. همچنین با دستورالعمل، آموزش‌های ویدئویی برای تعمیر و نگهداری ماشین‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی، نیروی انسانی را به دانش مجهز کنند. صنایع موج چهارمی با استفاده از شبکه ابری، داده‌های مورد نیاز را در اختیار نیروی کار قرار می‌دهند.

انقلاب صنعتی چهارم به ما می‌گوید به جای دریافت دستورالعمل استاندارد، باید کارگران ماهر مستقل و متخصص تربیت کرد. ادغام دیجیتالی شکل جدیدی از حاکمیت در کارخانه‌هاست و باید نیروی انسانی همزمان با هوش مصنوعی توسعه پیدا کند. روشن است که کارگران ماهر در عصر دیجیتال ارزشمندتر از همیشه خواهند بود.