مشکل ماشین‌آلات فرسوده در معادن کوچک مقیاس را جدی بگیریم
مشکل ماشین‌آلات فرسوده در معادن کوچک مقیاس را جدی بگیریم

به گزارش کانی مگ، غلامرضا نازپرور، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه معادن کوچک مقیاس  بیشتر  توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات معادن کوچک مقیاس ماشین‌آلات است. در بیشترمواقع عمر متوسط ماشین‌‎آلات معدنی بالای ۲۰ سال است. وی افزود: باتوجه به افزایش قابل […]

به گزارش کانی مگ، غلامرضا نازپرور، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه معادن کوچک مقیاس  بیشتر  توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند، اظهار داشت: یکی از عمده مشکلات معادن کوچک مقیاس ماشین‌آلات است. در بیشترمواقع عمر متوسط ماشین‌‎آلات معدنی بالای ۲۰ سال است.

وی افزود: باتوجه به افزایش قابل توجه قیمت ارز در کشور معادن کوچک مقیاس با مشکل رو به رو شده‌اند. معادن بزرگ توسط نهادهای دولتی حمایت می‌شوند؛ اما  معادن کوچک حتی قدرت تامین ماشین‌آلات مورد نیاز خود را با این قیمت ارز ندارند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه، بر روی جایگزینی صادرات محصولات معدنی با درآمدهای نفتی تاکید بسیاری می‌شود، گفت: با وجود مشکلات فراوان در معادن کشور چگونه می‌توان به افزایش قابل توجه درآمدهای معدنی امیدوار بود. معادن کوچک مقیاس برای تامین نیازهای خود در شرایط کنونی به تسهیلات بانکی نیاز دارند. بسیاری از معادن کشور با مشکل حمل مواد معدنی رو به روهستند.

نازپرور ادامه داد: بحث حمل ریلی مواد معدنی بسیار مهم است؛ ظرفیت بزرگی که می‌توان از آن در استان استفاده کرد. تقاضای ما از راه آهن این است که اعلام نماید کدام مواد معدنی را می‌توان با واگن حمل کرد تا در این زمینه به فعالان بخش معدنی اطلاع رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: درست است شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی فعالیت را برای معادن کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس بخش خصوصی سخت کرده است؛ اما باید گفت، معدن بخشی است که نمی‌توان آن را با تحریم‌ها مسدود کرد و کنار گذاشت. از آنجا که کشورمان ظرفیت خوبی در حوزه معدن دارد و از تنوع زیادی در مواد معدنی برخوردار است، کشورهای دیگر در تامین نیاز خود به ما وابسته هستند. کشورهای دیگر به معادن ایران نیاز دارند؛ از همین رو باید گفت معدن تحریم‌بردار نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معدنکاری یکی از سخت‌ترین کارها است و اغلب معادن در مناطق محروم کشور واقع ‌شده‌اند. معدنکاران بدون وجود بسترهای لازم ازجمله کارخانه، آب و برق و گاز در یک منطقه محروم شروع به فعالیت می‌کنند. در واقع آنها ریسک بالایی را می‌پذیرند تا درنهایت به ماده معدنی برسند. رشد و شکوفایی یک معدن در یک منظقه جغرافیایی منجر به توسعه اقتصادی آن منطقه می‌شود.