چرا به صنعت معدن نگاه عمیقی نداریم؟ / عدم توجه به صنعت معدن به دلیل گج فهمی مسئولین
چرا به صنعت معدن نگاه عمیقی نداریم؟ / عدم توجه به صنعت معدن به دلیل گج فهمی مسئولین

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های صنعت معدن گفت: این نکته را اشاره کنم بحث معدن تخصصی است. دولت نمی‌تواند با درآمدهای مالیاتی فعالان اقتصادی مملکت را اداره کند. یک ثروتی را در کشور داریم تحت عنوان نفت و گاز که در واقع با تولید و فروش […]

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های صنعت معدن گفت: این نکته را اشاره کنم بحث معدن تخصصی است. دولت نمی‌تواند با درآمدهای مالیاتی فعالان اقتصادی مملکت را اداره کند. یک ثروتی را در کشور داریم تحت عنوان نفت و گاز که در واقع با تولید و فروش آن می‌توانستیم کشور را اداره کنیم در نتیجه همه فعالیت‌های اقتصادی از گردشگری تا معدن و صنایع به حاشیه رفت. از آن زمانی که معدن مثل بخش‌های دیگر تا حدودی پررنگ شد درآمد دولت از قبل درآمدهای نفتی به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا کرد. در نتیجه به فکر چاره افتادند که به فعالیت‌های دیگری بپردازند.

وی تصریح کرد: سال‌ها به دولتی‌ها می‌گفتیم که معدن می‌تواند جایگزین نفت شود؛ اما کسی قبول نمی‌کند. ۱۵ هزار کیلومتر طول کمربند آلپ هیمالیا است که این کمربند از ایران نیز رد می‌شود. یعنی حدود دوازده و نیم درصد این کمربند از کشور ما رد می‌شود و ۶ درصد از ذخایر دنیا فقط روی این کمربند است. سوال مهمی که باید مطرح شود این است؛ ما چه سهمی از این کمربند را بردیم که توانستیم معادنی را در اندازه کلاس جهانی  ایجاد کنیم؟ فقط توانسته‌ایم ۱۲ معدن در اندازه جهانی ایجاد کنیم از مس و طلا و سرب و …  در صورتی که کشور ما استعداد معادن بسیار بزرگتر و بیشتری را در دنیا دارد؛ اما متاسفانه به آن بخش اکتشاف اصلا اهمیت داده نشده  است در حالی که این کشور استعداد در حوزه اکتشاف، سرمایه‌گذاری و ذخایر و رزرو های بیشتری در بحث معدن را دارد.

شکوری براین باور است: در حال حاضر یک درصد از ذخایر دنیا را داریم و می‌توانیم سهم بیشتری را نیز بگیریم به دلیل اینکه در حوزه معدن پتانسیل بیشتری داریم. در صنعت معدن می‌توانیم درصد بیشتری از ذخایر را داشته باشیم. اکثر کشورهای دنیا به سمت اکتشاف رفته‌اند. در آمریکا بیش از ۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بر روی حوزه اکتشاف می‌کنند حتی در کشور افریقا سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد که خیلی بیشتر است.

رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در بحث اکتشاف معدن در برخی از کشورها صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که این یک چالش اساسی در حوزه اکتشاف به شمار می‌آید که به سمت اکتشاف این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از دلایل اصلی این است که معدن تجدید ناپذیرست برخلاف خیلی از انرژی‌هایی که داریم و تجدیدپذیر است. در نتیجه نیازمند این هستیم که یک مصرف را مدیریت کنیم. همچنین راندمان یا به عبارتی بهره‌وری را در صنعت معدن افزایش بدیم که بتوانیم از این ذخایر به درستی استفاده کنیم و اکتشاف را توسعه بدهیم همچنین بتوانیم ذخایر جدید را به ذخایر فعلی اضافه کنیم.

او در پاسخ به این سوال، چرا نگاه ما به معدن مثل برخی از کشورها نگاه اقتصادی نیست، گفت: به دلیل کج فهمی که در بین مسئولین وجود دارد. ایتالیا یکی از کشورهای مستعد در حوزه سنگ‌های تزیینی است همچنین کشوری که در مهد صادرات سنگ‌های فرآوری برای خود حرف دارد. به جرات می‌توانم بگویم مثل ایتالیا نداریم که در ۳ مهد تولید و تجهیزات ماشین‌آلات و فرآوری هم سابقه و هم دانش این کار را دارد پس در نتیجه کشوری مستعد است. ایران نیز می‌تواند همپای این کشور باشد به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم را دارد ولی شاهد هستیم کلا در حوزه سنگ و معدن تعطیل هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اشکالات و چالش‌های  بخش‌های مختلف علی الخصوص صنعت معدن این است که ما ارتباط با دنیا نداریم. متاسفانه این مراوده برقرار نمی‌شود. البته هنوز در کشور خودمان ارتباط دوسویه بین دانشگاه و  صنعت پا نگرفته است چه جوری می‌توانیم با دانشگاه‌های دنیا در ارتباط باشیم.

شکوری در پایان خاطرنشان کرد: صنعت معدن می‌تواند نه تنها جایگزین نفت شود بلکه می‌تواند چندین برابر درآمدهای نفتی هم برای کشور ایجاد کند ولی نیازمند یک عزم ملی است. نیازمند به اینکه بفهمیم این معدن چه جایگاهی دارد که چنین چیزی در این کشور و بین مسئولین دیده نمی‌شود. دوم اینکه بیاییم فساد و مسائل دیگر را برداریم و تسهیل‌گری برای شروع ادامه و صادرات این محصولات معدنی و حمایت‌های جدی را از فعالان داشته باشیم. یا به عبارتی همه فعالان به دنبال این هستند که در دولت آرامش ایجاد کند که شما زمان را به جای اینکه سر نبرد کردن با این همه موانع و برداشتن این موانع باشد صرف تولید شود صرف بازاریابی شود صرف گرفتن بازارهای جهانی شود که اگر این نگاه در بدنه اقتصاد جا بیفتد وضعیت اقتصاد اینگونه نخواهد شد.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را در کانی مگ، بخوانید.