رشد حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان
رشد حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۱ در شرایطی به پایان رسید که بسیاری از کسب و کارهای جهان تحت تاثیر بیماری کرونا مشکلات متعددی را پشت سرگذاشته بودند. به همین دلیل گفته می‌شد شرایط برای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه مهیاتر است. استارت‌آپ‌ها در تمام جهان روند به رو به رشدی را دارند. […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- سال ۲۰۲۱ در شرایطی به پایان رسید که بسیاری از کسب و کارهای جهان تحت تاثیر بیماری کرونا مشکلات متعددی را پشت سرگذاشته بودند. به همین دلیل گفته می‌شد شرایط برای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه مهیاتر است. استارت‌آپ‌ها در تمام جهان روند به رو به رشدی را دارند. به همین دلیل سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری برای سرمایه‌گذاری روی این کسب و کارها از خود نشان می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، سرمایه گذاران خطرپذیر در سال ۲۰۲۱ بیش از هر زمان دیگری برای استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

افزایش ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها

در ابتدای شیوع کرونا بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که کسب و کارهای بزرگ و بسیاری از صنایع باید شرایط تولید و توزیع خود را تغییر دهند. همین موضوع باعث شد تا حتی مهمترین و ثروتمندترین افراد جهان هم تغییر پیدا کنند. رشد استارت‌آپ‌ها در چند سال اخیر منجر به این شد که در سال ۲۰۲۱علیرغم همه‌گیری، کرونا در جهان، استارت‌آپ‌ها علاوه بر رشد ارزش بیشتری هم پیدا کنند. به طوری که حدود ۱۳۳استارت‌آپ در منطقه خلیج سانفرانسیسکو شاهد افزایش ارزش‌گذاری‌شان به بیش از یک میلیارد دلار بودند. همین موضوع باعث افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های استارت‌آپی شده و فرشتگان سرمایه‌گذاری تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها شدند. دورهای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده  بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر ۳۲۸.۸ میلیارد دلار به استارت‌آپ‌های آمریکایی و ۶۱.۸میلیارد دلار به استارت‌آپ‌های چینی در سال ۲۰۲۱ تزریق کردند، در حالی که آنها فقط ۳۹.۸ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های بریتانیا سرمایه‌گذاری کردند.

بر اساس داده‌هایی که توسط شرکت‌های مهم آماری منتشر شده است، فرشتگان سرمایه گذاری و سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیش از ۶۷۵ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری کردند که بالاترین رکورد قبلی در سال ۲۰۲۰ را دو برابر کرد.

ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها در تمامی جهان رشد کرده و علاقه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به این حوزه بیشتر شد. در برخی شهرها سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها به طور چشمگیری افزایش یافت و این رقم در شهر لندن به تنهایی ۳.۴برابر افزایش یافت.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی اتحادیه اروپادر سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶۴ مورد از استارت‌آپ‌های حوزه معدن تنها در لندن وجود داشتند، در حالی که در سال ۲۰۲۰تعداد آنها ۱۹ بود. همچنین در برنامه فین‌تک برگزار شده در شهر لندن موفق شد یک مجموعه سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری را جمع‌آوری کند. از سوی دیگر یک برنامه طی سه ماه توانست بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از دو معامله جمع‌آوری کند. در جای دیگر، پلتفرم رویدادهای آنلاین Hopin در سال ۲۰۲۱ از طریق دو معامله ۸۵۰میلیون دلار جمع آوری کرد.

همین موضوع باعث می‌شود که شهرهایی مانند لندن به پایتخت فناوری تشبیه شوند. هرچه میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیشتر می‌شود، رشد استارت‌آپ‌های فناورانه با سرعت بیشتری ممکن می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد که شهرهای بزرگ جهان نه تنها مکانی درخشان برای کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، بلکه برای رشد آنها در مقیاس جهانی هستند.برای مثال شرکت‌های VC در لندن ۹.۹ میلیارد دلار سرمایه جدید در سال ۲۰۲۱ جمع‌آوری کردند که ۳۵درصداز کل صندوق‌های VC اروپا را تشکیل می‌دهد. اما لندن و بقیه اروپا هنوز هیچ شرکت فناوری تولید نکرده‌اند که به اندازه آلفابت، اپل، آمازون، متا یا مایکروسافت در ایالات متحده، یا علی‌بابا و تنسنت در چین باشد.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر؛ حامی استارت‌آپ‌های فناور

بزرگترین شرکت‌های فناوری در تمام جهان کسب و کارهای کوچکی بودند که با توجه ویژه به علم روز دنیا و ارایه فناوری‌های نوین موفق به رشد و توسعه شده‌اند. همین موضوع باعث شده است که در دو سال اخیر توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به شرکت‌های فناور بیشتر از سایر استارت‌آپ‌ها باشد. بر اساس آمار سال ۲۰۲۱، بزرگترین شرکت فناوری اروپا از نظر ارزش بازار، سازنده ماشین‌آلات تولید تراشه ASML است که ارزش آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است. در همین حال، در ایالات متحده، چندین شرکت بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش دارند و اپل برای مدت کوتاهی شاهد افزایش ارزش بازار خود به بیش از ۳۳ تریلیون دلار بود. در واقع، غول‌های فناوری ایالات متحده و آسیا بسیاری از امیدوارکننده‌ترین شرکت‌های اروپایی از جمله آزمایشگاه هوش مصنوعی DeepMind و طراح تراشه Arm را خریداری کرده‌اند.

سرمایه گذاران خطرپذیر ۳۲۸.۸ میلیارد دلار به استارت‌آپ‌های آمریکایی و ۶۱.۸ میلیارد دلار به استارت‌آپ‌های چینی در سال ۲۰۲۱ تزریق کردند، در حالی که آنها فقط ۳۹.۸ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های بریتانیا سرمایه‌گذاری کردند. اما سرمایه گذاری VC در بریتانیا و اروپا سریعتر از ایالات متحده و چین در حال رشد است.

سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز

همزمان با اوج گیری انقلاب صنعتی چهارم در جهان موضوع مدیریت انرژی، توجه به مسایل زیست محیطی، برطرف کردن چالش‌های محیط زیستی و ارج نهادن به منابع طبیعی به یک موضوع اصلی تبدیل شده است. در جهان امروز کسب و کارهایی را موفق و پیشرو می‌دانند که به موارد ذکر شده اهمیت بدهند. موضوع اقتصاد سبز در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و به همین دلیل استارت‌آپ‌های متعدد و موفقی در حوزه اقتصاد سبز رشد کرده‌اند. همین موضوع باعث شده است تا سهم استارت‌آپ‌هایی که در حوزه اقتصاد سبز فعالیت می‌کنند از سبد سرمایه‌گذاران خطرپذیر ۳۵ درصد رشد کند. البته در برخی صنایع و زیرگروه‌های اقتصادی اتحادیه اروپا نتوانسته رشد قدرتمندی در حوزه استارت‌آپی داشته باشد. برای مثال در حالی که اروپا «به طور کلی اقتصاد بسیار قوی» دارد و بازیگر قدرتمندی در خودروسازی، داروسازی، مد و سایر صنایع است، اما در مورد استارت‌آپ‌ها چندان قدرتمند نیست.