نظارت محیط زیست باید تا پایان کار معدن‌داران ادامه داشته باشد
نظارت محیط زیست باید تا پایان کار معدن‌داران ادامه داشته باشد

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: در کشورمان قوانینی داریم که اکتشاف، استخراج و استحصال از معادن با درنظر گرفتن مسائل محیط زیست صورت بگیرد، اما چون این کارها مستلزم هزینه بیشتر است، معدن‌داران خیلی مایل به اجرای آن نیستند و سود حداکثری خودشان معیار کار است. وی افزود: […]

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به خبرنگار کانی مگ، گفت: در کشورمان قوانینی داریم که اکتشاف، استخراج و استحصال از معادن با درنظر گرفتن مسائل محیط زیست صورت بگیرد، اما چون این کارها مستلزم هزینه بیشتر است، معدن‌داران خیلی مایل به اجرای آن نیستند و سود حداکثری خودشان معیار کار است.

وی افزود: همین رویکرد پیمانکاران معدنی باعث شده نارضایتی مردم که در مناطق معدنی هستند به اوج برسد. از این‌رو وقتی موضوع را از سازمان محیط زیست پیگیری می‌کنیم می‌گویند ما ضوابط نظارت پس از مرحله اکتشاف را نداریم که این یک خلاء بزرگ است.

نماینده تهران تصریح کرد: سازمان محیط زیست خیلی پیش از این‌ها باید روی به تنظیم ضوابط می‌آورد نه اینکه کار به این نقطه و نارضایتی مردم برسد. برای همین ما در تلاشیم که این ضوابط، تنظیم تا یک بار برای همیشه موضوع نظارت حل شود.

رفیعی اظهار داشت: ما در فراکسیون محیط زیست نظر خود را در خصوص مسائل محیط زیستی در حین کار روی معادن اعلام کردیم و انتظار داریم این دغدغه‌ها که نظر مردم هم هست در قانون بگنجد.

رییس فراکسیون محیط زیست در ادامه گفت: نظارت محیط زیست، موضوع مهمی است که حتماً باید در مرحله استخراج و استحصال هم صورت بگیرد. به عبارت ساده، از لحظه شروع کار تا پایان زنجیره، ناظران محیط زیست باید کار را رصد کنند تا انحرافی رخ ندهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون قانون اصلاح معادن در کمیسیون صنایع در حال بررسی و نهایی‌شدن است که امیدوارم، قانونی مترقی با رعایت همه جوانب باشد. ضمناً برای ما زیبایی منظر هم مهم است، یعنی معدن‌دار نباید تمام معدن را استخراج و سپس معدن را با ظاهری بد رها کند. همچنین مسائل آب و هوایی هم بسیار حائزاهمیت است، چون مستقیماً به سلامت هر جانداری مرتبط می‌شود. از این‌رو وزارت صمت نباید برای ارائه مجوز فقط مسائل درآمدی و یا اشتغال‌زایی را درنظر بگیرد.