راه‌حل‌های قابل اعتماد و ایمن حمل و نقل مواد معدنی
راه‌حل‌های قابل اعتماد و ایمن حمل و نقل مواد معدنی

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در محدوده‌های معدنی به خصوص در معادن زیرزمینی صحبت از مشکلات حمل و نقل مواد معدنی می‌شود به همین دلیل از شفت معدن در این زمینه، برای رفع این مشکلات استفاده می‌شود. ارتقاء شفت معدن روش ارجح برای حمل مواد معدنی به سطح است. نکته قابل تامال در این میان […]

کانی مگ، محمد قهرمانی کوشان- در محدوده‌های معدنی به خصوص در معادن زیرزمینی صحبت از مشکلات حمل و نقل مواد معدنی می‌شود به همین دلیل از شفت معدن در این زمینه، برای رفع این مشکلات استفاده می‌شود. ارتقاء شفت معدن روش ارجح برای حمل مواد معدنی به سطح است. نکته قابل تامال در این میان قطعیت در استفاده از این روش‌ها است. در تمامی روش‌های نوآورانه یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن جایگزینی روش‌های بهتر، کاربردی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. خروج مواد معدنی از دل معادن زیرزمینی نیاز به راهی کارآمد و مقرون به صرفه است که با روش‌های نوآورانه در معادن میسر می‌شود. یکی از شرکت‌های مهم معدنی در استرالیا برای حمل و نقل مواد معدنی از روش پرش مواد معدنی(سنگ معدن) در شفت‌های معدن استفاده می‌کنند. البته پرش نوعی اصطلاح است که بیشتر می‌توان بالابردن با سرعت بالا را با آن جایگزین کرد.  

حمل و نقل بارهای بزرگ در معادن !

موضوع حمل و نقل مواد معدنی در داخل معادن به سادگی و توسط روش‌های پیش پا افتاده ممکن نیست. شفت معدن راهکار مناسبی برای حمل و نقل مواد معدنی است؛ اما باید به موضوع بارهای سنگین و بزرگ هم توجه جدی داشت. بسیاری از معدنکاران قبل از اینکه بتوانند مواد خام خود را به سود تبدیل کنند، به راهی برای رساندن آنها از زیرزمین به سطح نیاز دارند. همچنین باید توجه داشت که در معادن بزرگ زیرزمینی، بیشتر از آن، به راه‌حل‌های حمل و نقل مواد معدنی(سنگ‌های بزرگ معدن) نیاز دارند که به همان اندازه که کارآمد هستند، قابل اعتماد و ایمن باشند.سطل‌های دامپ پایین در بسیاری از معدن برای بارهای متوسط تا بزرگ، سبک و ناهموار هستند. آنها برای گل و لای بزرگ خرد نشده و مواد چسبناک مرطوب مناسب هستند. در نتیجه معدنکاران با مشکل حمل ونقل مواد معدنی بزرگ و بارهای سنگین روبه رو می‌شوند. البته بارهای کوچک با چنین مشکلاتی مواجه نیستند. در بیشتر معادن پیشرفته دنیا برای آوردن مواد معدنی از زیرزمین به سطح از روش‌ پرش شفت معدنی استفاده می‌کنند. سبک‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه پرش برای بارهای کوچک (حداکثر ۱۰۰ تن)، استفاده از سنگ معدن کیمبرلی آسان است. این روش به حداقل نگهداری نیاز دارد و تمیزترین تخلیه ممکن را به دلیل عمل واژگونی و بدون محدودیت تخلیه احتمالی در سطل ارائه می‌دهد. این روش مشکل حمل و نقل بارهای کوچک را حل می‌کند.

در مورد بارهای سنگین و بزرگ موضوع تفاوت دارد، باید از یک روش ایمن و قابل اتکاء برای حمل و نقل مواد معدنی استفاده کرد. اسکاپ Arc-Gate یکی از روش‌هایی است که در معادن پیشرفته از آن برای حمل و نقل مواد معدنی استفاده می کنند. این روش، یک راه حل مقاوم است که ایمن‌ترین و پایین‌ترین سنگ معدن را نگهداری می‌کند، اسکاپ Arc-Gate ، تنها یک قطعه متحرک دارد. همچنین باید توجه داشت که اسکاپ Arc-Gate نمی‌تواند به طور تصادفی باز شود و وقتی در باز است، می‌توان آن را طوری طراحی کرد که بیرون از محفظه بیرون نیاید. تماس با فولاد شفت غیرممکن می‌شود. در نتیجه به ایمن‌ترین حالت سنگین‌ترین و بزرگترین‌ بارهای معدنی به سطح منتقل می‌شوند.

خلاقیت در حمل مواد معدنی

برای حمل و نقل مواد معدنی در داخل معدن، به خصوص بالاآوردن آنها از معادن زیرزمینی بی‌شک به روش‌های خلاقانه هم نیاز است. بسیاری از معدنکاران معتقدند که در عملیات معدنکاری باید علاوه بر دقت سرعت را در نظر گرفت. حمل مواد از زیرزمین به سطح یکی از مواردی است که در آن سرعت باید در اولویت قرار گیرد. شرکت‌های معدنی پیشرو روش‌هایی را ارایه می‌کنند که بر اساس آن سریع‌ترین چرخه حمل و نقل مواد معدنی از زیرزمین به سطح ممکن می‌شود. سرعت این روش به اندازه‌ای بالا است که از آن به عنوان پرش مواد معدنی در شفت معدن یاد می‌شود. این موضوع نمود عینی انقلاب صنعتی چهارم در معادن است.

مکانیزم جدید تخلیه مواد معدنی از زیرزمین به سطح برای پرش‌های پایینی یا قوس‌دار قابل استفاده است. این روش، واحدهای هیدرولیک گران‌تر را جایگزین می‌کند و در عین حال زمان چرخه پرش را بهینه می‌کند و الزامات ارتفاع بدنه سر را در مقایسه با سیستم‌های تخلیه اسکرول کاهش می‌دهد.

رایج‌ترین روش‌های پرش مواد معدنی از زیر زمین به سطح

برای حمل و نقل مواد معدنی باید در نظر داشت که تنها یک روش سازگار نیست و می‌توان چندین روش را به کاربرد. بالا آمدن مواد معدنی به سطح که به اصطلاح از آن به عنوان پرش یاد می‌شود، ممکن است با روش‌های مختلفی انجام شود. برخی روش‌ها هستند که به اندازه روش‌های مطرح شده، رایج نیستند؛ اما می‌توانند علاوه بر بهتر بودن کارآیی بیشتری هم داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های پیشرو معدنی در جهان، انواع دیگری از پرش‌ها را برای مطابقت با شرایط و موقعیت‌های موجود یا متناسب با شرایط خاص ایجاد می‌کنند. در برخی از تاسیسات مدرن، سرعت به  ۳۸۰۰فریم در دقیقه (۱۹ متر بر ثانیه) کاهش می‌یابد، که تعادل و تراز را ملاحظات طراحی حیاتی می‌سازد. این روش‌های نوآورانه به معدنکاران این اختیار را می‌دهد که با انتخاب گسترده محصول و توجه به جزئیات عملیات معدنکاری آسانتری را داشته باشند. همجنین تولید خود را با به حداکثر رساندن نسبت بار به وزن خالص، برای بهبود بازده عملیاتی، بهینه کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و نگهداری

یکی دیگر از مشکلاتی که معادن دارند، بالا بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی است. با استفاده از روش‌های جدید و علمی می‌توان هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات را کمتر کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند استفاده از تجهیزاتی که از مواد با کیفیت بالا ساخته شده‌اند، نوعی صرفه‌جویی است. این تجهیزات علاوه بر داشتن کارآیی بالا در عملیات معدنکاری می‌توانند با کمترین استهلاک برای معدنکار مقرون به صرفه باشند. به طوری که پس از به کارگیری تجهیزات مناسب معدنکاران می‌توانند بین زمان‌های تعمیر و نگهداری طولانی‌تر به کار خود ادامه دهند. این موضوع در بخش حمل و نقل مواد معدنی بسیار پرکاربرد و دارای اهمیت است. هرچه میزان و قدرت تکنولوژی روز دنیا در معادن بالا باشد، سوددهی و کیفیت فعالیت اقتصادی معدن بیشتر خواهد شد.