صنعت معدن و دانشگاه ارتباط نزدیکی ندارند
صنعت معدن و دانشگاه ارتباط نزدیکی ندارند

لهراسب فرامرزی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های صنعت معدن تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده این صنعت مشکل مدیریتی است. شخصی که برای یک مجموعه انتخاب می‌شود باید تجربه کافی در حوزه معدن و هم اطلاعات کافی در خصوص آن را داشته باشد. وی […]

لهراسب فرامرزی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با کانی مگ، درباره چالش‌های صنعت معدن تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده این صنعت مشکل مدیریتی است. شخصی که برای یک مجموعه انتخاب می‌شود باید تجربه کافی در حوزه معدن و هم اطلاعات کافی در خصوص آن را داشته باشد.

وی افزود: برای اساتید دانشگاه آشنایی با چنین محیط کاری و چنین بازار کاری الزامی است.از مشکلات دیگر صنعت معدن،صادرات مواد معدنی است. در بیشتر مواقع تلاش می‌شود تا از مواد معدنی که استفاده چندانی در کشور نمی‌شود، بهره‌برداری صادراتی کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: صنعت معدن مانند سایر صنایع کشور برای عرضه محصولات در بازارهای بین‌المللی نیاز به ارتباطات دارد. هرچقدر که ارتباطات بین‌المللی این صنعت بیشتر باشد، رونق تولید و صادرات محصولات معدنی بیشتر خواند شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد رونق چندانی در این صنعت نیستیم و مشکل جدی در بخش تولید و صادرات محصولات و مواد معدنی وجود دارد.  

این استاد دانشگاه عنوان کرد: معادن باید به صورت جدی با دانشگاه ارتباط داشته باشد. متاسفانه ارتباط بین صنعت معدن و دانشگاه  مناسب جایگاه و اهمیت این صنعت مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعت معدن باید به دانشگاه اعتماد کند، اظهار داشت: صنعتگران معدنی نباید توقع داشته باشند که در عرض چند ماه بتوانند به تمامی خواسته‌های خود دست پیدا کنند. روند علمی‌سازی و دانش بنیان کرد نیاز به زمان و مدیریت دارد.  

فرامرزی تاکید کرد: به نظر من، صنعت معدن باید به دانشگاه اعتماد داشته باشد ولی مشکلی که وجود دارد،  این است که در دانشگاه اساتید توانمندی داریم که در سطح علمی بالایی قرار دارند؛ اما تجربه مدیریت و آشنایی کافی با اصول حرفه‌ای معدنکاری را ندارند.

وی افزود: اگر استادی آشنایی با این صنعت نداشته باشد، نمی‌تواند کمک چندانی به این صنعت کند و به نظر می‌رسد که  دانشگاهیان باید وارد صنعت شوند و به صورت مستقیم با آن آشنایی پیدا کنند. در این صورت است که دانشگاهیان می‌توانند به مقوله مشکلات صنعت وارد شده و به صنعت معدن کمک کنند.

فرامرزی با بیان اینکه دولت باید مدیریت حوزه معدن را به بخش خصوصی واگذار کند، اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر دولت خودش را از بحث معدن کنار بکشد و به دست بخش خصوصی واگذار کند صنعت معدن شرایط مطلوب‌تری را پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: برای مثال بعضی از معادن فلزی هستند و ممکن است که تولید محصولات آنها در حجم بالا باشد، دولت می‌تواند به عنوان یک فرد سهمی داشته باشد و می‌تواند سهم خودش را از روش‌های دیگر دریافت کند. اگر این حوزه دست بخش خصوصی باشد حتما نتایج موفقیت آمیزتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه افزود: ریخت و پاش‌هایی که در بخش دولتی وجود دارد و  هیج نهادی آن را پیگیری نمی‌کند در بخش خصوصی وجود ندارد. بخش خصوصی باید به صورت واقعی مدیریت کند و بالا بودن بهره‌وری، سودآوری و رسیدن به نتیجه مطلوب برای آن واجب است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خصوصی که در حوزه معدن فعالیت می‌کنند، شرکت‌های موفقی هستند .

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه می‌توان به معادن را به عنوان بنگاه اقتصادی، نگاه کرد پاسخ داد: باید همین دید وجود داشته باشد. به دلیل اینکه ماده معدنی یک چیز با ارزشی که بازار جهانی تابع آن است. تمام دنیا مس سرچشمه ایران را می‌شناسند و کشورهایی که معادن بزرگ مس را دارند معدن سرچشمه را نیز می‌شناسند. در برخی از کشورهایی که صنعت معدن دارند اقتصادشان اینگونه نیست که وابسته به معدن باشند. به هر صورت زمانی که کشوری این پتانسیل‌ها را دارد باید دنبال تکنولوژی باشد تا بتواند از آن استفاده کند.