زغال سنگ نمی‌تواند با منابع دیگر رقابت کند
زغال سنگ نمی‌تواند با منابع دیگر رقابت کند

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به چالش‌ها و مشکلات حوزه معادن در کشورمان گفت: در حوزه معدن، به خصوص معادن زغال سنگ متاسفانه در دو دهه اخیر سرمایه‌گذاری قابل توجه و جدی نداشتیم. وی افزود: تقریباً تمام فعالیت‌های معادن عمدتاً مربوط به بخش‌هایی است که در […]

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفتگو با کانی مگ، با اشاره به چالش‌ها و مشکلات حوزه معادن در کشورمان گفت: در حوزه معدن، به خصوص معادن زغال سنگ متاسفانه در دو دهه اخیر سرمایه‌گذاری قابل توجه و جدی نداشتیم.

وی افزود: تقریباً تمام فعالیت‌های معادن عمدتاً مربوط به بخش‌هایی است که در سال‌های خیلی دور سرمایه‌گذاری در آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه نبود اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به تمامی بخش‌های این صنعت آسیب وارد کرده است، اظهار داشت: فاصله طولانی سرمایه‌گذاری در تمامی معادن باعث شده است در بخش زغال سنگ با وجود منابع غنی در کشور تبدیل به یک واردکننده شویم.

با وجود ذخیر یک و نیم میلیاردی زغال سنگ در کشور واردات انجام می‌شود

صمدی با تاکید بر اینکه علیرغم ذخیره یک و نیم میلیارد تنی زغال سنگ در کشورمان، به سمت واردات حرکت کرده‌ایم، عنوان کرد: بر اساس آمار کشورمان سالیانه حدود یک و نیم میلیون تن زغال وارد می‌کند. این موضوع برای کشوری که داری ذخایر عظیم است پذیرفته و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و نبود توجه سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف صنعت معدن ریشه در دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: برای مثال اگر بخواهیم دلایل عدم تمایل حضور سرمایه‌گذاران در بخش زغال سنگ را بررسی کنیم، باید عوامل متعددی ریشه یابی شوند. در تمام دنیا به زغال  به عنوان یک منبع انرژی نگاه می‌کنند .

یارانه سایر انرژی‌ها در کشور چشم‌گیر است

مشکل اینجاست که زغال باید در کشورمان  با سایر انرژی‌ها که یارانه‌های چشم‌گیر و قابل‌توجهی دریافت می‌کنند، رقابت کند. در نتیجه زغال سنگ صرفه اقتصادی خود را از دست داده و سرمایه‌گذار تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیدا نمی‌کند.

صمدی در ادامه تاکید کرد: به عنوان مثال، در حوزه گاز خانگی حدود ۹۰ درصد و صنعتی ۶۹ تا ۷۰درصد یارانه دریافت می‌کنند. در زغال سنگ این مسئله وجود ندارد. در نتیجه زغال باید انرژی‌هایی رقابت کند که یارانه‌های قابل توجهی دریافت می‌کنند.

صمدی تصریح کرد: براین باور هستم که نباید زغال سنگ یارانه داشته باشد؛ اما زغال را در کنار یک انرژی که یارانه دریافت می‌کند، قرار می‌دهند. همچنین توقع وجود دارد که این فعالیت اقتصادی نتایج مطلوب و مثمر ثمری داشته باشد. این اختلاف یارانه میان انرژی‌ها اصولی و علمی نیست. در نتیجه ادامه فعالیت برای بخش زغال دشوار می‌شود.

صمدی در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیاپی صنعت معدن، تصریح کرد:مسئله بعدی، مشکلات اقتصادی است. مشکلاتی که در بحث ماشین‌آلات و سرمایه وجود دارد. مجموع اینها دست به دست هم داده که عملاً ما در حوزه زغال در حد پتانسیل خود تولید نداشته باشیم.

تحریم‌ها تنها ۲۰درصد از مشکلات را به وجود آورده‌اند

او تصریح کرد: به نظرمن، تحریم‌ها در مشکلات زغال سنگ دخیل هستند ولی فقط بیست درصد مشکلات به تحریم‌ها باز می‌گردد. مابقی مشکلات ریشه در سیاستگذاری داخلی دارد. همین موضوع مشکلات عدیده‌ایی را برای ما رقم می‌زند. وگرنه تحریم در همه چیز تاثیرگذار است و هیچ چیزی را نمی‌توانید پیدا کنید که تحریم در آن تاثیر نگذاشته باشد.قبل از  تحریم این مشکلات سیاست گذاری کل کشور را داریم. این بیشتر وضعیت را بد کرده است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیر یکی دیگر از مشکلات فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است، گفت: زمانی که سیاست گذاری می‌شود، مجموعه‌ای از قوانین دست و پاگیر توسط سیاست‌گذاران تعیین می‌شود. در نتیجه مشکل فعالان این بخش دوچندان می شود.

وی ادامه داد: حقوق دولتی معادن زغال سنگ سال قبل ۲۰ برابر شد و ما فکر کردیم بعد از اینکه این افزایش انجام شد افزایشی نیست. در حال حاضر مطلع شدیم حقوق دولتی سال آینده را مشخص می‌کنند و حقوق دولتی معادن زغال سنگ دوباره ۶۶ درصد افزایش یافته است.

یارانه انرژی‌ در کشور صرفه اقتصادی فعالیت معدنی را کاهش داده است

صمدی در ادامه افزود: این عدم پیش بنیی‌ها موجب می‌شود کمتر سراغ سرمایه‌گذاری در این حوزه بیایند. حوزه‌هایی در معدن وجود دارد که حاشیه سود بالایی دارند. وقتی حاشیه سود بالا باشد هر ریسکی را می‌توانید پوشش دهید و نگرانی ندارید. ولی زمانی که حاشیه سود به حدی بالا نباشد طبیعی است که این نگرانی سرجای خود وجود دارد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران در خصوص راهکار مشکلات حوزه معدن عنوان کرد: اولین مسئله این است که باید شرایطی فراهم شود تا زغال ایران بتواند با قیمت‌های انرژی و سایر منابع انرژی رقابت کند. نه با قیمت‌های یارانه‌ای که وجود دارد. هر مترمکعب گاز ۵۰ سنت است که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به شمار می‌آید. این قیمت جهانی یک مترمکعب گاز است. این گاز را به خانگی می‌دهند مترمکعبی حدود ۱۵۰. به عبارت دیگر ۹۹ درصد یارانه به بخش گاز تعلق می‌گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این یارانه وحشتناک موجب می‌شود زغال سنگ نتواند با سایر انرژی‌ها رقابت کند. این یک مسئله است و بحث سرمایه‌گذاری و معادن در اختیار دولت است که یک مسائل متعددی دیده می‌شود که برروی سرمایه گذاری تاثیر می گذارد. در حال حاضر با قیمت فعلی زغال داخلی سرمایه گذاری اقتصادی نیست. این مشکل اساسی است.

جدیدترین و به روزترین اخبار معدن و صنایع معدنی را اینجا بخوانید.