سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری عامل رشد معادن محروم است
سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری عامل رشد معادن محروم است
یک فعال معدنی معتقد است، همه حمایت‌ها در قالب تعارف گفته می‌شوند و در مناطق محروم، علاوه بر اینکه حمایتی صورت نمی‌گیرد، مراکزی تحت عنوان دانش بنیان نیز وجود ندارد. به ما گفته می‌شود طرحتان را بنویسید و بعداز گذرندان مراحل اداری با کمبود بودجه از سوی دولت مواجه می‌شویم.

کانی­‌مگ – با وجود اینکه کشورمان از لحاظ ذخایر معدنی بسیار غنی و ثروتمند است، همیشه معادن بزرگ بیشترین توجه‌­ها و اهمیت­‌ها را به سوی خود جلب کرده‌­اند و با وجود این اهمیت­‌ها و حمایت­‌های بی دریغی که به دست می‌­آورند، بیشتر دیده می­‌شوند و روز به روز بزرگ­تر و درخشان­‌تر می­‌شوند؛ اینها در حالی است که گنجینه­‌های معادن بزرگ از دل معدن­‌های کوچک پیدا می­‌شوند، در صورتی که اگر در مورد آنها بیشتر تحقیق شود و با دید واقع بینانه از آنها حمایت شود. مسعود بسحاق یک فعال معدنی معتقد است ” اگر در مناطق محروم در حوزه فراوری مواد معدنی از شرکت­‌های خصوصی حمایت شود، در نهایت این امر باعث افزایش میزان استخراج معادن، در این مناطق نیز خواهد شد. با داشتن علم و دانش کافی می­‌توان به بهترین نحو به استخراج مواد معدنی پرداخت و با استفاده از دانش فراوری، بیشترین بهره­ مالی را از آن برآورد کرد و بهترین برگشت مالی را از سرمایه­‌گذاری در این مناطق به دست آورد.” در ادامه مشروح صحبت­‌های وی را بخوانید.

چقدر در مناطق محروم نیاز به نوآوری و استفاده از تجهیزات به روز احساس می­‌شود؟

یکی از بزرگترین مشکلات امروز جامعه­ معدنی به روز نبودن ماشین آلات بهره‌­برداری و نداشتن دانش کافی است. در جلسه­ای که با سازمان صمت استان لرستان داشتم نبود دوره­‌های آموزشی مناسب برای معدنکاران را مطرح کردم. معدنکاران نیاز دارند تا از علم روز استفاده کنند و در فضای دوره‌­های آموزشی به آنها آموزش داده شود. جلسه‌­ای تحت عنوان خانه­ معدن در استان­‌ها و شهرستان­‌هاتشکیل می‌شود که با حضور بهره‌­برداران معدنی است ولی متأسفانه هیچ آموزش خاصی در آنها ارئه نمی‌­شود. از طرف دیگر، بهره‌­برداران نیز به دنبال علوم جدید نیستند و این مهم را نادیده می‌­گیرند و دید مثبتی به علوم جدید ندارند؛ به همین خاطر در اکثر معادن روش بهره­‌برداری اشتباه است و میزان باطله برداری بسیار بیشتر از ماده­ معدنی است. تجهیزات جدید و ابزارهای جدید به شدت در این مناطق کارساز است و در خیلی از کارگاره‌­ها به این تجهیزات نیاز دارند؛ به طور مثال ازنا و الیگودرزمقام دوم سنگ­بری­ را در کشور دارند ولی به دلیل نبود سرمایه و ناتوانی در به روز کردن تجهیزاتشان ۸۰ درصد کارگاه‌­ها تعطیل هستند.

 اهمیت احداث واحدهای فراوری و شرکت‌­های دانش ­بنیان در مناطق محروم چقدر است؟

استان لرستان پتانسیل بالایی در انباشته­‌های معدنی شیست و دولومیت دارد و ورود شرکت­‌های دانش بنیان در این مناطق بسیار مثمر ثمر خواهد بود. شیست و دولومیت غنی از عنصر منیزیم هستند و ما در معدن ده­حاجی دولومیتی با عیار ۲۶-۳۲ درصد داریم و با این حساب با احداث یک واحد فراوری می‌­توان شمش یا کنسانره منیزم تولید کرد. به دلیل عدم حمایت در شهرهای کوچک نمی­‌توانیم واحد فراوری تأسیس کنیم.

همه­ حمایت­‌ها در قالب تعارف گفته می­‌شوند و در مناطق محروم، علاوه بر اینکه حمایتی صورت نمی­‌گیرد، مراکزی تحت عنوان دانش بنیان نیز وجود ندارد. به ما گفته می­‌شود طرحتان را بنویسید و بعداز گذرندان مراحل اداری با کمبود بودجه از سوی دولت مواجه می­‌شویم. به دلیل عدم حمایت­‌ها و کمبودها مجبور شدیم طرح را توسط افراد خودمان و در حد آزمایشگاهی پی­گیری کنیم و برای امنیت بیشتر تاکنون آن را منتشر نکرده‌­ایم. به جرأت می­توانم بگویم اگر شهرهای کوچک تسهیلات لازم برای فراوری محصولاتشان داشته باشند، نه تنها باعث افزایش امید به استخراج معادن می­‌شود بلکه امکان صادرات هم برایشان امکان­پذیر می­‌شود.

راه دیگری که برای احداث واحدهای فراوری در پیش­روی بهره‌­برداران در مناطق محروم وجود دارد، ارائه ۵۰ درصد از کل سرمایه­ است. با وجود مالیات­‌های سنگین حقوق دولتی و غیره، بهره‌­برداران توان ارائه ۵۰ در صد از کل سرمایه یک سایت فراوری را ندارند؛ بنابراین ملزم به خام فروشی و تقبل هزینه­‌های جابه جایی هستند.

پس به این دلیل که این معادن در مناطق محروم هستند کم کار هستند؟

متأسفانه بله؛ کم کار هستند ولی نا گفته نماند هیچ ماده معدنی در دنیا وجود ندارد که بهره­برداری از آن مقرون به صرفه نباشد. بعضی از مواد معدنی با توجه به هزینه بالائی که در استخراج دارند، به نظر بهره­برداری از آنها مقرون به صرفه نیست اما با احداث واحدهای فراوری می­توان منجر به افزایش سود نهایی شد و جبران سرمایه گذاری کرد. اگر در مناطق محروم در حوزه فراوری مواد معدنی از شرکت­های خصوصی حمایت شود، در نهایت این امر باعث افزایش میزان استخراج معادن، در این مناطق نیز خواهد شد. با داشتن علم و دانش کافی می­توان به بهترین نحو به استخراج مواد معدنی پرداخت و با استفاده از دانش فراوری، بیشترین بهره­ مالی را از آن برآورد کرد و بهترین برگشت مالی را از سرمایه‌­گذاری در این مناطق به دست آورد. ازنا و الیگودرز ظرفیت بالائی در ذخایر شیست دارد و با روش فراوری جدید که امروزه در آزمایشگاه‌­ها ثابت شده است، می­توان آن را فراوری و به شمش منیزیم تبدیل کرد.

پتانسیل معدنی استان لرستان را از لحاظ ذخایر معدنی چگونه ارزیابی می‌­کنید؟

هفت درصد از منابع معدنی دنیا در کشور ایران قرار دارد و از این هفت درصد حدود ۶۷ ماده­ی معدنی در کشورمان شناسایی شده است که ۲۰ مورد آن در استان لرستان قرار دارد. استان لرستان از لحاظ ذخایر معدنی پلی­متال است، یعنی دارای کانی­‌های سیلیکاته و غیرسیلیکاته است. اکثر معادن این استان نیمه فعال یا غیر فعال هستند و با وجود پتانسیل بالایی که در انبوخته‌­های معدنی دارد، متأسفانه تنها ماده‌­ای که از آن استخراج می­‌شود، تالک، سنگ­‌های تزئینی، کربنات کلسیم و … است. این نواحی دارای منابع غنی از سرب و روی، مس، آهن، قیر طبیعی، طلا، سیلیس، فلدسپات پتاسیم‌­دار از نوع سدیک و حتی تیتانیم است؛ با این وجود اینکه این منابع قابل برداشت وجود دارند ولی متأسفانه مهجور مانده‌­اند و به آنها توجه­ی نمی‌­شود.

به نظر شما علت اصلی نادیده گرفتن ذخایر معدنی استان لرستان چیست؟

به نظر من آگاهی پایین و حمایت نکردن سازمان‌­های مربوطه، مهمترین عامل نادیده گرفتن معادن این نواحی است. اعمال نشدن سیاست‌­های تشویقی برای بهره‌­برداران استان لرستان باعث دلزدگی و ناامیدی سرمایه­‌گذاران در افزایش وسعت کار معادن شده است. بالا بردن حقوق دولتی یکی دیگر از دلایل است که باعث می­‌شود به زودی نیمی دیگر از معادن، تعطیل شوند. امسال حقوق دولتی به گونهه‌ای است که معدنداران باید پنج در صد از کل فروش را به دولت پرداخت کند. اینها باعث می‌­شوند که بهره‌­بردار از فعالیت­‌های معدنی دست بکشد و نا امید شود.

عدم حمایت حقوقی سازمان صمت از بهره­‌بردار، اعمال نکردن سیاست­‌های تشویقی، ارائه نشدن انرژی ارزان، واگذاری معادن به افرادی که صلاحیت ندارند، عدم حمایت از احداث واحدهای فراوری، برگزار نکردن دوره‌­های آموزشی مورد نیاز برای بهره‌­بردارن و به کار نگرفتن علوم جدید در بهره­برداری از جمله دغدغه­‌های معدنکاران این ناحیه است.

سال کذشته سازمانی به نام سازمان تسهیلات تأسیس شد که در جلساتی آن نه تنها مشکلات معدنداران برطرف نشد بلکه منجر به توجه بیشتر سازمان منابع طبیعی بر فعالیت­‌های معدنکاران شد؛ به طور مثال شهر ازنا یکی از برگترین ذخایر معدنی تالک را در خاورمیانه دارد ولی علاوه بر اینکه در این زمینه حمایتی نشده ایم بلکه به سختی آن را استخراج می­‌کنیم.

مورد بعدی سازمان منابع طبیعی است. اساس کار منابع طبیعی تضاد با توسعه معادن است. عملیات­ معدنی به دلیل روند کارشان منجر به تخریب منابع طبیعی هستند ولی سازمان منابع طبیعی به دنبال احیای این منابع است. بهتر است معادن گام به گام و همراه با استخراج ماده­ معدنی به احیای مناطق تخریب شده بپردازد و با کاشت نهال به حفظ پوشش گیاهی کمک کند؛ با این وجود سازمان منابع طبیعی با این قضایا کنار نیامده و مخالف فعالیت‌­های معدنی است.

به تازگی تفاهم نامه­ای امضا شده است که عرصه­ فعالیت­‌های معدنی کم شود و معدنکاران برای هر مرحله از بهره‌­برداری باید استعلام بگیرند؛ این قانون برای ماده­‌های معدنی مانند تالک و سیلیس که تمرکز آنها به صورت رگ‌ه­ای است و توده­ای نیستند وقت­‌گیر است و عملیات استخراج را با سختی همراه می­‌سازد.

  • نویسنده : عاطفه عبدالهی